Jump to content

Hvordan motorolje på Marna M2?

Poolboy

Recommended Posts

Det var vel anbefalt den gangen det ikke fantes annet, men vil tro at mer moderne oljer gjør jobben like godt om ikke bedre. 

Hvilken det er lurt å prøve skal jeg ikke spekulere for mye i. Vent til gutta som har levd litt kommer med kommentar :)

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

hei,

jeg har ikke hatt Marna på lenge, men Sabb 8-10. Der fant jeg ut at syntetisk olje ikke nytter i motorer som er  "slarkete" i forhold til nye bilmotorer. Jeg tror du kan tenke sånn om Marnaen også, og gå for mineralsk olje.

Jeg har brukt Biltema sin SAE 10-30, men jeg har ikke hatt båten ute om vinteren. vinterbruk tilsier en olje med høyere viskositet, som f.eks SAE 15-40. 

Du må også passe på å skifte olje. Jeg skifter hver sesong, dvs ca hver 50.time, og det tror jeg er nøkternt. Siden sumpen ikke rommer mye, er det dyrere å spare på oljeskift enn å skifte oftere.

Nero II skrev 38 minutter siden:

Jeg har brukt Biltema sin SAE 10-30, men jeg har ikke hatt båten ute om vinteren. vinterbruk tilsier en olje med høyere viskositet, som f.eks SAE 15-40.

Det er litt feil tankegang. For å forenkle kaldstart på vinteren, så bør enn bruke olje med lavere viskositet. Men en vil nok ikke merke noe stor forskjell på desse to oljetypene med mindre det er snakk om ekstremt mange kuldegrader. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...