Poolboy Startet 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2020 Hei jeg trenger tips til hvordan motorolje jeg skal bruke på min Marna M2? Har fått følgende anbefaling: Texaco Ursa Heavy Duty SAE 30 Men finner ingen forhandler! Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 (redigert) Biltema sin gressklipperolje er SAE 30. https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/gressklipperolje-sae-30-2000030145 Redigert 19.Februar.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Poolboy Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 (redigert) Er Singelgrad olje å anbefale da @S/Y Vega? Tenkte å bruke den litt om vinteren også? Redigert 19.Februar.2020 av Poolboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 (redigert) Det var vel anbefalt den gangen det ikke fantes annet, men vil tro at mer moderne oljer gjør jobben like godt om ikke bedre. Hvilken det er lurt å prøve skal jeg ikke spekulere for mye i. Vent til gutta som har levd litt kommer med kommentar :) Redigert 19.Februar.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mix Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 7 liter 15W-40 mineral. F.eks denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Vanlig 15w-40 mineralolje holder i massevis Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 10w-30 på Bensinmotorene, og 15W-40 på Diesel i følge Marna selv. Og husk Mineralolje, ikke noe halv eller helsyntetisk. Bl.a. Biltema og Felleskjøpet har gode oljer til en fornuftig pris. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hebbe Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Googlet "Marna M2" og fikk dette opp: https://marna.no/m-serien/ Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Nero II Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 hei, jeg har ikke hatt Marna på lenge, men Sabb 8-10. Der fant jeg ut at syntetisk olje ikke nytter i motorer som er "slarkete" i forhold til nye bilmotorer. Jeg tror du kan tenke sånn om Marnaen også, og gå for mineralsk olje. Jeg har brukt Biltema sin SAE 10-30, men jeg har ikke hatt båten ute om vinteren. vinterbruk tilsier en olje med høyere viskositet, som f.eks SAE 15-40. Du må også passe på å skifte olje. Jeg skifter hver sesong, dvs ca hver 50.time, og det tror jeg er nøkternt. Siden sumpen ikke rommer mye, er det dyrere å spare på oljeskift enn å skifte oftere. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Nero II skrev 38 minutter siden: Jeg har brukt Biltema sin SAE 10-30, men jeg har ikke hatt båten ute om vinteren. vinterbruk tilsier en olje med høyere viskositet, som f.eks SAE 15-40. Det er litt feil tankegang. For å forenkle kaldstart på vinteren, så bør enn bruke olje med lavere viskositet. Men en vil nok ikke merke noe stor forskjell på desse to oljetypene med mindre det er snakk om ekstremt mange kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.