Jump to content

Fortsatt strøm utenfor båten.

925Riviera

Recommended Posts

Sleit med at jeg fikk strøm når det regnet ute og jeg gikk ned stigen bak på båten.

Dro ut det gamle hobby landstøm og kjøpte nytt Ratio med ferdige kontakter, vasker i kjølesvinn og holder på aksel så kjenner jeg det stikker i hånda. Hva i all verden kan dette komme av. Legger ved et bilde med millimeter på aksel og ned i vannet i kjølesvinn.

Nytt strøm innlegg uten noe kontakter foruten de to som fulgte med.

20200219_182330.jpg

20200219_182527.jpg

20200219_182532.jpg

20200219_182540.jpg

Du må nok måle isolasjonsmotstanden på landstrøm-anlegget med en isolasjonsmåler (megger). Så ring din elektriker-kamerat. Hvis du ikke har det, skaff deg en... :wink:

Bildet av multimeteret viser vel miliVolt. 

Hvis det stemmer, så skal ikke det være noe du kjenner når du tar på det. 

Kan jo uansett være produksjonsfeil på utstyret, evt feilmontering. 

Men som sagt ovenfor, trekk først ut laderen, og se om problemet forsvinner. 

Redigert av Ruffen54 (see edit history)

La oss tenke logisk. Du har nytt landstrøm-anlegg fra ratio med 30mA jordfeilbryter (dette er som oftest standard), så vi tar utgangspunkt i at dette er OK. Du har en plastbåt så du har ikke jordet skroget eller noe annet rett fra anlegget. (Dette er jo logisk siden ikke ratio har noen noe standard opplegg for dette heller)

Trekk ut laderen din.

Om du nå kan ta på din aksling og kjenner at du får strøm i armen din og jordfeilbryteren din ikke slår ut så kommer denne strømmen ikke fra ditt anlegg. Kort og godt.

Da ligger båten din i vannet i nærheten av en jordfeil, i havna.

Håper nå at alle mine konklusjoner stemmer :saint:

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Bruke stige, antar at båten ligger på land. Det går ikke å kjenne strøm med spenning på  0,1 V (100 mV). Lekkasje fra en leder til jord ligger ofte rundt 110 V. Hvis jordleder er klipt, å er anlegget farlig og ulovlig. Hvis det er montert et 'plug and play'-system, og dette ikke er fiklet med, er landjorden med om bord. Da er det noe annet som spøker i bakgrunnen.

Han prater om badestigen tror jeg, han har skrevet om dette tidligere i sesongen som var? (vil huske jeg sett en post et eller annet sted fra han tidligere) :smiley:

Som du sier kan man ikke kjenne så pass lav volt som 0,1v men 110v den kan man kose seg med :rolleyes: når vi gikk på elektriker skolen i Sverige så kalte vi det "bakstrøm".

Her må vi vente på svar på TS før man kan fortsette å spekulere tenker jeg men jeg legger min peng på at han ligger på vannet og strømmen kommer fra anlegget til en nærliggende båt eller havneanlegget.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
ne.andersson skrev for 1 time siden:

Han prater om badestigen tror jeg, han har skrevet om dette tidligere i sesongen som var? (vil huske jeg sett en post et eller annet sted fra han tidligere) :smiley:

Som du sier kan man ikke kjenne så pass lav volt som 0,1v men 110v den kan man kose seg med :rolleyes: når vi gikk på elektriker skolen i Sverige så kalte vi det "bakstrøm".

Her må vi vente på svar på TS før man kan fortsette å spekulere tenker jeg men jeg legger min peng på at han ligger på vannet og strømmen kommer fra anlegget til en nærliggende båt eller havneanlegget.

Om han ligger på vannet å drar ut bunnpluggen for å tømme kjølsvinet, ja så ligger han nok på bunnen nå, om ikke han har en Ubåt hehe

Så tenker han har en stige bak, han bruker for å komme ombord når han ligger på land vinters tid ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Ligger på land hjemme i gården ja.

Det nye landstrøm systemet er ikke gjort annet enn og fulgt bruksanvisningen

og ikke gjort noe med.

Jeg kjenner ikke noe fra stige bak,det car fra et tidligere innlegg, det var et gammelt landstrøm anlegg som var koblet opp.

Derfor byttet jeg til dette med plugg and play så det skulle bli riktig.

Ser at det kommer en jordings ledning fra motor og ned på aksel det er eneste fjordingen jeg finner på aksel.

Da kjenner jeg ingenting. Hvordan du kan ha litt over 100v mellom akslingen og vannet i kjølsvinnet, forsvinner spenningen når du trekker ut laderen? Om den ikke gjør det så må du ringe ghostbusters :sweat:

Hadde ikke hørt noe om å trekke ut en bunnplugg så var ikke klar over det men dette setter hvert fall nye preferanser. Som Hulda sa tidligere så har du et farlig anlegg og landstrømmen bør vurderes trukket ut omgående til du funnet problemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...