TerjeFjern Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 (redigert) ne.andersson skrev for 10 timer siden: Som du sier kan man ikke kjenne så pass lav volt som 0,1v men 110v den kan man kose seg med når vi gikk på elektriker skolen i Sverige så kalte vi det "bakstrøm". I min ungdom jobbet jeg på Rikshospitalets avdeling for biomedisinsk fysikk. Der målte vi mye på noe vi kalte Aver effekten, oppkalt etter en elektriker som het Aver, som spurte hvorfor han(og vi) kjente svak lugging i fingrene når vi tok bortover en jordet metalldel på et elektromedisinsk utstyr. Det viste seg at vi kunne registrere vekselstrøm med svært lave potensialer under spesielle forhold osv (langt under 0,1 Volt) .Tror dette ble grunnlaget for et forskningsprosjekt osv av professor Grimnes osv . Her var det masse unyttig info men spennende likevel :-) Redigert 20.Februar.2020 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Det kan like gjerne være en feil/potensial forskjell i ditt 12v anlegg, Du måler jo mV, ikke V. hvis måle punktene dine er på aksel, og jordplate, eller et punkt i kjølsvinet, har du en potensial forskjell i 12V anlegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 ne.andersson skrev for 10 timer siden: La oss tenke logisk. Du har nytt landstrøm-anlegg fra ratio med 30mA jordfeilbryter (dette er som oftest standard), så vi tar utgangspunkt i at dette er OK. Du har en plastbåt så du har ikke jordet skroget eller noe annet rett fra anlegget. (Dette er jo logisk siden ikke ratio har noen noe standard opplegg for dette heller) Trekk ut laderen din. Om du nå kan ta på din aksling og kjenner at du får strøm i armen din og jordfeilbryteren din ikke slår ut så kommer denne strømmen ikke fra ditt anlegg. Kort og godt. Da ligger båten din i vannet i nærheten av en jordfeil, i havna. Håper nå at alle mine konklusjoner stemmer Godt resonnement. Og nå vet vi at den ligger på land og ikke påvirkes av andre båter. Med andre ord du har to feilkilder om man forutsetter at Ratio anlegget ditt er i orden 1. Det er laderen som lekker, og det gjør noen av switchmode laderene, men tviler på at Victron sine gjør det. 2. Det er feil på "landstrømmen" inn til båten. Ene fasen ligger til jord, eller det kan være en kapasitiv spenning. Ta ut kontakten til laderen mål spenninene mellom fasene og jor i stikk kontakten. Da får du svar på om feilen eventuelt kommer utenfra Mål spenninge mellom aksel og kjølsvin uten lader med og uten lader. D får du svar på om det er lderen som er problemet. Du snakker om velding små strømstøt når du tar tar i kjølsvin og aksel. Om det er en reaktiv spenning som følger anlegget, så er det ikke så enkelt å måle dette. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Det er nok lite strøm kan evt være fordi jeg har litt sår på henda og våt Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Lurer på om du får ombord en jordfeil via landstrømmen, minusen din skal normalt være jordet. Dette vil spenningssette motor og aksel. Om da en våt båt og opplagsutstyr knytter deg til en jordsmonn/bakke, som ikke er utjevnet mot jordingen din, kan du vel få en slik situasjon? Litt som støt i dusjen, når det mangler utjevning mellom vann og avløp. Har du jordfeilbryter i huset på kursen som går til båten? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 (redigert) 13 hours ago, kai myhre said: fant dette bare ut når jeg satte inn bunnpropp for og tømme kjølesvinn da kjente jeg på vannet som kom ut mens jeg satt i en vanntett, da stikker det litt Du sitter utenfor båten, i en vannpytt, og åpner bunnproppen for å tømme? Du får støt når du gjør det? 12 hours ago, ne.andersson said: i nærheten av en jordfeil, i havna. Min første tanke også. Dårlig skjøteledning noe sted rundt deg? Redigert 20.Februar.2020 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Men ser ikke ordentlig på multimeteret ditt.. Måler du DC og ikke AC? (Måler kanskje AC automatisk siden det er stiplet likestrøm på indikator) 103 mV er i hvertfall ikke noe å snakke om, tipper som flere sier at du har en jordfeil i nærheten og sikringen derfor ikke slår ut. Evt. har du en krypstrøm fra jordingen i båten, X-Y-kondiser kan noen ganger gi slike effekter. Bør uansett undersøkes før du får noe som ikke bare 'stikker litt'! Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Propell ser sånn ut den er i messing Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 For meg ser det ut som plastikk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 JRK har ett bra innlegg....så skulle jeg begynnt den her Victron-ladaren er den dobbel-isolert ?? min CTEK-ladare er det .......så gjennom en sånn, så er 'land-jorden' reden frakoblet ! du ser det enkelt på kontakten til ladaren, mangler den jord-blekken på siden? eller på ladaren om den har en symbol...to rektangler/kvadrater i hverandre ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
925Riviera Svart 21.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Bilde av kontakt. Ser den skjøteledningen ser litt gammel ut som jeg bruker nå Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Er dette kontakten til laderen ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
925Riviera Svart 21.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Ja dette er laderen Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 De helstøpte kontaktene kan være skumle. Fikk beskjed om å bytte på en varmtvannsbeholder hjemme. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 (redigert) Da er laderen jordet............. Har du mulighet å bryta landstrømmen, med en bryter, slik att kablene fortsatt sitter i !! så går du ut i båten å måler spenningen, slik du gjjorte i første innlegget i tråden..........? Redigert 21.Februar.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
925Riviera Svart 21.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Tenker du da og dra ut strømmen på alt Eller bare lader Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Begynn med å måle mellom fasene og jord i landstrømskabelen som kommer fra huset, så vet du om du har med en jordfeil allerede. Ingen vits i å lete etter feil ombord, om jordleder er spenningssatt når den kommer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Sjekket litt i går ser den skjøteledningen som kommer inn til båten er irret veldig Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Gunga Din skrev On 21.2.2020 at 10.49: Da er laderen jordet............. Har du mulighet å bryta landstrømmen, med en bryter, slik att kablene fortsatt sitter i !! så går du ut i båten å måler spenningen, slik du gjjorte i første innlegget i tråden..........? kai myhre skrev On 21.2.2020 at 11.28: Tenker du da og dra ut strømmen på alt Eller bare lader Regner med forslaget var at du ikke skulle koble fra noen ting, bare slå av spenningen på kretsen med bryter. Enten en "vanlig veggbryter", eller ved å ta sikringen på kursen. Jord skal vel i teorien fortsatt være koblet til jord selv om sikringen er koblet fra. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.