Jump to content

Defroster på Kad 32: Kan dette være riktig koblet?

GunR

Recommended Posts

Styrer litt i båten, og en ting jeg tenker at jeg må finne ut av, er den beskjedne effekten i defrosteren. Den har 4 luftuttak, og 1 eller 2 ble holdt stengt forrige sesong. Men de 2 uttakene som stod åpne, ga veldig beskjeden varme. Når jeg da ser at begge slangene er koblet inn i termostathuset, tenker jeg at det kanskje blir lite sirkulasjon når slangene er koblet slik? Den ene er riktignok tilkoblet helt i bunnen, men er dette rett koblet?

20200219_201305.jpg

Dæven,  da har jeg rotet mye for ingenting! 

Nei,  vet ikke om luften er ute. Tenkte å spyle gjennom, for å være sikker på at det er god gjennomstrømming.  Takker så mye for raskt svar.  Da er det bare å fortsette med neste punkt i lista.. Skal isolere slangen inn på defrosteren. Hvilken blir det?  

• 2 måneder senere...

Har søkt rundt, og funnet ut at det er rett koblet. Har montert en 12 volt sirkulasjonspumpe, så skal bli spennende å se. om det blir noe bedre. Har også isolert slangen fram til defroster. Mye luft i systemet Ja? Lurte på om jeg skulle bore et 3mm hull i termostatplata, da det ikke ser ut til å være luftehull. Men monterte og fylte på ny VP kjølevæske. Tenker fortsatt at det er litt dumt at det ikke er luftehull, at luften ville kommet ut lettere da.

Får se når båten kommer på sjøen igjen. Kjøpte denne sent på høsten i forfjor, og sesongen i fjor ble amputert av lekk sjøvanspumpe og kranglete 8 amperes sikring i "styrboxen".. Men mener at det var like lite varme å hente begge sesongene.. 

Det er ganske lang slange mellom defroster og motoren, 2 meter, så isolering av slangen håper jeg har noe for seg. 

Begge tilkoblinger er før termostat, tenkte at det kunne være lettere å få luft ut av kjølesystemet etter fylling, hvis luft kunne slippe lettere gjennom termostatplata og ut i ekspansjonstanken via den tynne slangen ut på termostathuset.

GunR skrev for 14 timer siden:

Begge tilkoblinger er før termostat

Da er det koblet feil. Vannet skal tas ut der det er varmest, dvs rett foran termostaten. Og returneres der trykket er lavest, dvs nærmest mulig inntaket til sirkulasjonspumpen.

Ingar skrev 12 minutter siden:

Da er det koblet feil. Vannet skal tas ut der det er varmest, dvs rett foran termostaten. Og returneres der trykket er lavest, dvs nærmest mulig inntaket til sirkulasjonspumpen.

Nei, det er slik som dette som er i instruksen fra VP. Har fungert upåklagelig for tusevis av båteiere. 

Ok, det jeg skrev var ut fra:

GunR skrev On 9.5.2020 at 1.27:

Begge tilkoblinger er før termostat,

De er imidlertid koblet termostathuset. (Som GunR også skriver i startinnlegget)
Det øverste uttaket er direkte før (foran) termostaten. Returen, det nederste uttaket, er mellom bypass og sugeside på sirkulasjonspumpe. Det skaper trykkforskjell da bypass er en liten, trang, åpning.

Sirkulasjonen i bereder/defroster vil øke dersom returslangen kan kobles til nærmere sirkulasjonspumpen. (Vet ikke om dette er mulig på denne motoren).

Splitt-tegning av VP termostathuset. Svarte piler viser strøm gjennom varmeveksler, styrt av termostatene. Lilla piler viser hvordan vannet strømmer i returen for å beholde vannsirkulasjon når termostatene er lukket. Der er også tilkoblingen for retur fra bereder/defroster.

termostat3.gif

Prinsipptegning:

defroster.gif

Se mer i dette innlegget for mer utfyllende forklaring. Også hvordan man kan øke effekten av bereder/defroster.

Se på bildet i post 1. Den slangestussen uten slange står også under termostatene, men munner ut iet lite rør som fører langt ned ihuset der en plass. Det er returen. Skal antakelig være lavere trykk der enn på toppen, der den andre slangestussen er montert. Da jeg begynte på dette var jeg enig med @ingvar. Nå har jeg bare avfunnet meg med at "det er slik".  Har som sagt montert elektrisk sirkulasjonspumpe, og isolert tilførselsslangen til defroster. Båten står fortsatt i hagen, så har ikke fått testet ting enda. 

• 4 uker senere...

shyggen sitt spørsmål har jeg ikke fått med meg før nå.. Mener det skal være 16mm slangestuss, men vet ikke gjengedimensjon. 

Skulle bare si at defrosteren føler seg mye sterkere. Leverer mye varmere luft enn før. Så tilsammen har sirkulasjonspumpe og isolering av slange frem til defroster (litt over 2 meter slangestrekk) gjort nytten. 

• 2 år senere...

Jeg har nylig kjøpt en båt hvor VVB er tilkoplet slik som trådstarter viser på bildet. Virker helt fint. Men nå skal jeg sette inn en webasto vannvarmer i kretsen. Det ser ut som det er litt uenighet om hva som er trykk og retur. Er det noen som VET, som kan fortelle?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...