Eidsfjord77 Startet 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2020 (redigert) Hei! Jeg ønsker hjelp og innspill til god bruksbåt, ca 17-19 fot. Har nettopp solgt en 22 fots båt Antares 680, og ønsker litt mindre båt (billigere og mer bruksbåt) en stund så ungene på 10 og 13 år får kjøre mer båt og får gjøre mer selv. De er veldig glade i krabbefangst med teiner og fisker mye. Vi voksne synes også dette er artig. Veldig i tvil på hvilken båt vi bør velge nå.. helst en god del dørkplass til teiner og stamp, men også litt ly for været. Det blir kun dagsturer i kjente fjordstrøk her i Vesterålen. Ikke for dyr, Max 250 tusen ny, kan også kjøpe brukt. Har sett litt på Sandstøm, Sting eller Øien. Noen som kan hjelpe oss med tips? Redigert 20.Februar.2020 av Eidsfjord77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Hei Jeg har hatt en Øien 530 i flere år, dog ikke HT, og jeg har vært kjempe fornøyd med den til akkurat samme bruk som du har beskrevet. Det er dog ikke noe farts monster, og slår fort ved litt bølger. Men har alltid vært en god og sikker båt, for både unger og frue Skal selv bytte i år til en Bowrider, men det er kun fordi fura og ungene vil ha en litt annen type båt og fiske blir fra en snekke i stedet. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg fortsatt beholdt Øien og vært kjempe fornøyd fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Wrener Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Akkurat selv kjøpt en Øien 530. Veldig fornøyd. Men savner litt luker og plass til å stue ting bort. Vet det er muligheter til å lage luker akter selv, men burde vært gjort på fabrikk spør du meg. Men det lille jeg har testet så imponerer den. Veldig stabil båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Hei Før jol kjøpte matrosane kjøpte seg ein ny Øien 530F. Sting er svært lik, men blir berre levert med Evenrude E-tech, og var difor uaktuell. Ask Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Sting har godt skrog, og båten oppfører seg som en langt større båt enn de andre her i litt sjø. Høyere fribord og baug. Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 21.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 (redigert) Ok. Takk for innspill. Mye å velge i, men kan noen forklare hvorfor selvlensingen er plassert så lavt på akterspeilet. Kommer ikke det under sjøen og er det likt på både Sting og Øien ? Redigert 21.Februar.2020 av Eidsfjord77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Kan virkelig anbefale Sandstrøm 565CC. Har hatt en slik i tre sesonger nå, og er kjempefornøyd. Som du sier skal brukes til teiner, garn, etc., så har jo denne virkelig stor dørkplass. Veldig enkel kalesje som slås opp på sekunder. Solid dør ut til dekket. Meget godt utstyrt båt i fra produsent med standardutstyr, som hydr. styring, el trimflabs, ++. Har selv en 60 Honda bakpå, men båten er jo ikke bundet opp til noen fast motorleverandør, så der er det opp til en sjøl ang. motorvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Har litt erfaring med Sandstrøm. Forholdsvis smal båt, forholdsvis flat bunn (Sistnevnte gjelder vel de andre to også). Ingen planingsterskel, slik at du har et bredt fartsområde i spille på. Slår litt i bølger når den er i plan, men i halvplan går den behagelig. Jeg trives best i 15-20 knop eller lavere. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Korsfjord skrev 7 minutter siden: Har litt erfaring med Sandstrøm. Forholdsvis smal båt, forholdsvis flat bunn (Sistnevnte gjelder vel de andre to også). Ingen planingsterskel, slik at du har et bredt fartsområde i spille på. Slår litt i bølger når den er i plan, men i halvplan går den behagelig. Jeg trives best i 15-20 knop eller lavere. Kjenner meg igjen her i dine erfaringer. På stille vann går den greit/fint i planingsfart, men i bølger/sjø, så vil jo et slikt skrog slå en del. Så båten trives mest som "halvplaner" kan en vel si. Båten har jo også en liten kjøl, så den er veldig retnings -stabil, kontra en båt med et helt planende skrog, som jo vingler en del fra side til side i lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Eidsfjord77 skrev for 2 timer siden: Ok. Takk for innspill. Mye å velge i, men kan noen forklare hvorfor selvlensingen er plassert så lavt på akterspeilet. Kommer ikke det under sjøen og er det likt på både Sting og Øien ? Så lenge dørken inne i båten ligger over sjøvannet på utsiden fungerer selvlensing. For at det ikke skal stå sjøvann i slangen/flensen på selvlenser og gro igjen er det lurt å ha utslippet over vannlinjen på utsiden. Men å utnytte fallet/forskjellen i høyde er vel bra? Konstruktøren prøver gjerne å la utløpet være akkurat over tenkt vannlinje med den normale forventede vekt i båten når den ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Ok.jeg synes bare dette så veldig lavt ut, og må vel komme ut under vannlinjen.. hvis man bakker mot bølger, er det ikke fare for å få vann inn igjen i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 (redigert) Sandstrøm har mye standardutstyr, men Sting 600 ser ut som en skikkelig lun og god fiske og turbåt i all slags vær. Kanskje ikke veldig flott utseende, men god plass å fiske både fremme og bak.. Ville helst ha med Yamaha motor, men er Evinrude e tech driftssikkert og bra det også, eller ? Redigert 22.Februar.2020 av Eidsfjord77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Har 6 års fortreffelig erfaring med E-tec. Ikke et feilslag, bensingjerrig og 2takt bunndrag dytter mye vekt. Og billig med lite service. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Skal du bruke mye penger på båt, må du også ta med annenhåndsverdi i regnestykket. Sting er en båt med oppsiktsvekkende design. Om et par år er det uselgelig. Tror ikke jeg hadde klart å tegne noe så fælt, om jeg så hadde gått all inn. Når det gjelder valg av motor produsent, velger du mest solide forhandler på hjemmestedet. Vær obs på at mange av "rådgiverne" her på bp, kort og godt bare er forhandlere som driver med skjult reklame for sine produkter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 L0L skrev 13 minutter siden: Skal du bruke mye penger på båt, må du også ta med annenhåndsverdi i regnestykket. Sting er en båt med oppsiktsvekkende design. Om et par år er det uselgelig. Jeg henger ikke helt med på den logikken der. Av de tre som forslås her synes jeg Sting helt klart har det mest moderne utseendet. Og dette vil nok føre til at den holder seg godt i verdi fremover. Øien derimot ser utrolig gammelmodig ut, og ville ikke har vært noe jeg hadde vurdert om jeg var på jakt etter en båt i denne klassen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Jeg vil si meg enig med Index, det er vel flere båter som har fått dette designet eller varianter som ligner med Hydrolift sin nye X27, Sargo med flere som har en litt fremoverlent kabin. At Øien er designet på 70-tallet? ville være min antagelse. Jeg er kanskje snål sånn, men jeg kjøper og bruker båt ut fra hva jeg setter pris på. Og det er sjøegenskaper. Om skroget fungerer slik at jeg får brukt båten mye og får med familien betyr mer enn noe. Om båten slår i sjøen eller er et vått skrog der ingen vil være med er det uvesentlig om båten er dyr eller billig i innkjøp. Det er dyrt på ha en båt du ikke har glede av. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 L0L skrev for 2 timer siden: Vær obs på at mange av "rådgiverne" her på bp, kort og godt bare er forhandlere som driver med skjult reklame for sine produkter. Det der var nytt for meg. Kanskje du kan navngi disse, slik at vi andre ikke går fem på med skult reklame? Så vidt jeg har forstått er det vel også mot forumsreglene å bedrive skjult reklame på den måten. Kanskje noe @Ingar burde informeres om også? Eidsfjord77 skrev On 22.2.2020 at 7.59: Ok.jeg synes bare dette så veldig lavt ut, og må vel komme ut under vannlinjen.. hvis man bakker mot bølger, er det ikke fare for å få vann inn igjen i båten ? Jeg kan godt si litt om det der. Hvis du ser i signaturen min finner du en link til en tråd om ombygging av en Draco 20 til åpen jolle og påhenger. Når jeg bygde den lagde jeg selvlensende dørk, og kopierte måten Sting og Øyen har laget utløpet. Det er høyden på dørken i forhold til vannet utenfor som avgjør om dørken er tørr. Dersom du laster ei slik jolle skal det ikke all verden til før det kommer vann på dørken. En eller to personer bak i en Øien 530 er vel nok til at vannet kommer inn. Hos meg kommer det inn litt vann bak dersom jeg står på den ene siden helt bak. Når jeg bakker kraftig kommer det inn to fontener bak, og det kan fort bli 10-20 cm med vann på dørken! Av den grunn har jeg satt inn en elektrisk kuleventil som jeg kan manøvrere fra styrekonsollen, samt en belgpumpe som er koblet inn på slangen til selvlensingen. Jeg stenger dreneringen når jeg ligger i ro og trekker teiner o.l., og åpner den under fart. Ved behov kan jeg også tømme båten med belgpumpa uten å åpne dreneringen. Fungerer veldig bra. Det beste er imidlertid en større sjark med god høyde fra vannet og opp til dørken, men det lar seg ikke gjøre i ei jolle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eidsfjord77 Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 (redigert) L0L skrev On 24.2.2020 at 8.44: Skal du bruke mye penger på båt, må du også ta med annenhåndsverdi i regnestykket. Sting er en båt med oppsiktsvekkende design. Om et par år er det uselgelig. Tror ikke jeg hadde klart å tegne noe så fælt, om jeg så hadde gått all inn. Når det gjelder valg av motor produsent, velger du mest solide forhandler på hjemmestedet. Vær obs på at mange av "rådgiverne" her på bp, kort og godt bare er forhandlere som driver med skjult reklame for sine produkter. Hei, jeg tenker ca 230-250 tusen, og det er jo familiedagsturer og fiske vi liker å gjøre. Helst ny motor, det er tryggest. Har både Yamaha forhandler og Evinrude i nærheten, og er i tvil der,. Hadde egentlig tenkt Yamaha, men 300 timer mellom servicene betyr jo penger spart, og selv om mange skryter av Yamaha virker jo tester av Evinrude rimelig overbevisende. Trodde Sting hadde godt renommé , er det ikke Espen Thorup som designer De? Såvidt jeg har forstått er det et Merkevarenavn til Nordkapp og bygges på samme fabrikk i Polen.. Redigert 25.Februar.2020 av Eidsfjord77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Komodo skrev for 23 timer siden: Det der var nytt for meg. Kanskje du kan navngi disse, slik at vi andre ikke går fem på med skult reklame? Så vidt jeg har forstått er det vel også mot forumsreglene å bedrive skjult reklame på den måten. Kanskje noe @Ingar burde informeres om også? Jeg kan godt si litt om det der. Hvis du ser i signaturen min finner du en link til en tråd om ombygging av en Draco 20 til åpen jolle og påhenger. Når jeg bygde den lagde jeg selvlensende dørk, og kopierte måten Sting og Øyen har laget utløpet. Det er høyden på dørken i forhold til vannet utenfor som avgjør om dørken er tørr. Dersom du laster ei slik jolle skal det ikke all verden til før det kommer vann på dørken. En eller to personer bak i en Øien 530 er vel nok til at vannet kommer inn. Hos meg kommer det inn litt vann bak dersom jeg står på den ene siden helt bak. Når jeg bakker kraftig kommer det inn to fontener bak, og det kan fort bli 10-20 cm med vann på dørken! Av den grunn har jeg satt inn en elektrisk kuleventil som jeg kan manøvrere fra styrekonsollen, samt en belgpumpe som er koblet inn på slangen til selvlensingen. Jeg stenger dreneringen når jeg ligger i ro og trekker teiner o.l., og åpner den under fart. Ved behov kan jeg også tømme båten med belgpumpa uten å åpne dreneringen. Fungerer veldig bra. Det beste er imidlertid en større sjark med god høyde fra vannet og opp til dørken, men det lar seg ikke gjøre i ei jolle. Ok. Takk for innspill Er i tvil på valg av båt.. Du virker som en som har erfaring og kompetanse på båt! Ny båt og motor til ca 220.. hvor mye kan man tape på det.. må da være noen som vil kjøpe etter noen år, men er jo verditap på alle båter. Men hvis jeg skulle hatt tilsvarende båt i annet merke, hva er alternativene og hva koster de da? Kan være åpen for aluminiumsbåter også.. Budsjettet mitt er under 300 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Bare hyggelig @Eidsfjord77 Eidsfjord77 skrev 5 minutter siden: Ny båt og motor til ca 220.. hvor mye kan man tape på det.. Det maksimale du kan tape er da 220.000,- Det forutsetter imidlertid at båten synker mens du er ute på tur, eller at den blir stjålet, uten at du har forsikring Jeg ser av signaturen din at du holder til på The Black Country. En ting å ta i betraktning er at de båtene du ser på er veldig flatbunnet, og slår mye i sjøen. Jeg vet ikke hva slags bruksmønster du ser for deg, men jeg regner med at det fort kan være litt sjø der oppe hos dere? Hvis du kun skal bruke den i smult farvann så er det ikke noe problem, da får du en stødig og fin fiskebåt. For min det er akkurat det litt av årsaken til at jeg valgte å bruke en Draco (som har vesentlig mer V-bunn) til mitt prosjekt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eidsfjord77 Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 alfaalfa skrev On 22.2.2020 at 10.07: Har 6 års fortreffelig erfaring med E-tec. Ikke et feilslag, bensingjerrig og 2takt bunndrag dytter mye vekt. Og billig med lite service. Takk Høres bra ut. Kjøpte du den ny, og betyr det da at du kun har hatt 2 servicer ? Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 alfaalfa skrev On 24.2.2020 at 9.12: Jeg vil si meg enig med Index, det er vel flere båter som har fått dette designet eller varianter som ligner med Hydrolift sin nye X27, Sargo med flere som har en litt fremoverlent kabin. At Øien er designet på 70-tallet? ville være min antagelse. Jeg er kanskje snål sånn, men jeg kjøper og bruker båt ut fra hva jeg setter pris på. Og det er sjøegenskaper. Om skroget fungerer slik at jeg får brukt båten mye og får med familien betyr mer enn noe. Om båten slår i sjøen eller er et vått skrog der ingen vil være med er det uvesentlig om båten er dyr eller billig i innkjøp. Det er dyrt på ha en båt du ikke har glede av. Ja, det blir fisketurer på oss, så må tåle fisking og spyling av dekk. Kunne godt tenke meg hydrolift x 27 eller axopar, men de er alt for dyr, og ville ikke fylt de med stamper og skrei.. Enig med deg at båten må brukes, men da må den også tåle å bli brukt. Har en guttunge som skal øve seg litt fremover, så billigere å dunke sting i kaia enn en dyrere båt Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Korsfjord skrev On 21.2.2020 at 12.03: Har litt erfaring med Sandstrøm. Forholdsvis smal båt, forholdsvis flat bunn (Sistnevnte gjelder vel de andre to også). Ingen planingsterskel, slik at du har et bredt fartsområde i spille på. Slår litt i bølger når den er i plan, men i halvplan går den behagelig. Jeg trives best i 15-20 knop eller lavere. Ok. Blir vel mest kjøring i den farta du beskriver, i kjente fjordstrøk Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Ask skrev On 20.2.2020 at 17.53: Hei Før jol kjøpte matrosane kjøpte seg ein ny Øien 530F. Sting er svært lik, men blir berre levert med Evenrude E-tech, og var difor uaktuell. Ask Hei ok kan du si litt mer om hvorfor du ikke ville vurdere Evinrude? Er i tvil på valget av Yamaha eller Evinrude. Tenker ca 40-70 hk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.