Jump to content

Sandstrøm CC ,Øien 530 HT eller Sting 600 HT Pro ?

Eidsfjord77

Recommended Posts

Eidsfjord77 skrev 29 minutter siden:

Takk :thumbsup: Høres bra ut. Kjøpte du den ny, og betyr det da at du kun har hatt 2 servicer ?

Ja, kjøpte ny og fikk to service på den. Men ettersom den fikk juling hele tiden, dvs med høyt montert motor og overflate propell så fikk den racing olje på giret hvert år. Noe som ikke var nødvendig, men...

Girkassen tålte julingen!

Motoren gikk også mye på høyt turtall uten problem eller slitasje.

LM 605 skrev On 21.2.2020 at 11.54:

Kan virkelig anbefale Sandstrøm 565CC. Har hatt en slik i tre sesonger nå, og er kjempefornøyd. Som du sier skal brukes til teiner, garn, etc., så har jo denne virkelig stor dørkplass. Veldig enkel kalesje som slås opp på sekunder. Solid dør ut til dekket. Meget godt utstyrt båt i fra produsent med standardutstyr, som hydr. styring, el trimflabs, ++. Har selv en 60 Honda bakpå, men båten er jo ikke bundet opp til noen fast motorleverandør, så der er det opp til en sjøl ang. motorvalg.

Ok. Høres bra ut!  Kan du si noe om det slår mye vann over bauen og ned på dekk ved dårlig vær eller høy fart? Lurer også på hvor effektivt den lenser ut vann fremme hvis man spyler og vasker der fremme? Går vannet på dørken gjennom styrhuset eller på siden/under ? Ser den selges med mye utstyr som standard.. savner du bredde i båten som bruktbåt?  Synes den er et spennende alternativ, men har tenkt at den er i smaleste laget.. mange spørsmål her.. Takk for svar :smiley:

Har ikke merket noe med at den skvetter inn noe på dørken fremme,. Naturligvis i kuling med  vinden skrått inn forfra vil der jo altid skvvette vann innover. Da bare lukker jeg døra og setter på den kraftige vindusviskeren og lar det stå på.Selvlensingen kan stenges/åpnes med kran helt akterut. Spyler alltid båten etter f.eks.fisking . Vannet samles bak "kassa" midt på dørken i ei renne hvor det renner i slange under dørken og ut bak. Har ellers  ingen problem med bredden på båten. Er vel både fordeler og bakdeler med bred/smal båt. Syntes båten fungerer ypperlig til bruk som fisking, teiner/garn, eller snørefiske/stangfiske. Også grei til transport av ting og tang. Som du nevner så er båten veldig godt utstyrt i fra fabrikken. Kan jo også fåes med varme-annlegg i cabin. Har en 60 Honda bak som passer ypperlig til båten ,(max 30knop) Men holder med en 50 hk også. Kan anbefale Honda ,som jo har seks års garanti.

Redigert av LM 605 (see edit history)
LM 605 skrev On 25.2.2020 at 16.20:

Har ikke merket noe med at den skvetter inn noe på dørken fremme,. Naturligvis i kuling med  vinden skrått inn forfra vil der jo altid skvvette vann innover. Da bare lukker jeg døra og setter på den kraftige vindusviskeren og lar det stå på.Selvlensingen kan stenges/åpnes med kran helt akterut. Spyler alltid båten etter f.eks.fisking . Vannet samles bak "kassa" midt på dørken i ei renne hvor det renner i slange under dørken og ut bak. Har ellers  ingen problem med bredden på båten. Er vel både fordeler og bakdeler med bred/smal båt. Syntes båten fungerer ypperlig til bruk som fisking, teiner/garn, eller snørefiske/stangfiske. Også grei til transport av ting og tang. Som du nevner så er båten veldig godt utstyrt i fra fabrikken. Kan jo også fåes med varme-annlegg i cabin. Har en 60 Honda bak som passer ypperlig til båten ,(max 30knop) Men holder med en 50 hk også. Kan anbefale Honda ,som jo har seks års garanti.

Ok. Takk :smiley:

solgte en eldre Øien 17 HT pga at den manglet mulighet for å åpne vindu foran.

skal ofte frakte materialer og må ha mulighet for å hoppe i land fra bauen.

Erstattet den med en  brukt Hansvik 18 Fisker , og kjøpte helt ny Suzuki 40.

Funker som en drøm for meg, bruker den mye på åpne havet. Hvis det smeller for mye og for hardt med sjøen i mot,  setter jeg bare farten ned. Var  i tillegg  vant med båten  fra før , var min aller første båt,  kjøpte en helt ny i 1979 -  som ble erstattet noen år senere med en seilbåt.

No 2 har full kalesje som jeg ikke bruker (untatt ved lengre stilleliggende) er bedre og raskere med støvler og oljehyre fra Ålesund.

Er heller ikke noen puter eller treverk, så den tåler litt regn -  og er kjapp  å lense med håndpumpe.

• 2 uker senere...

Hei, og takk for innspill alle i denne tråden :smiley: Jeg blir nok mest sannsynligvis nå til uka å bestille ny øien 530 HT med 50 hk yamaha, kalesje, targabøyle og 6 hk yamaha dorgemotor på brakett babord. Mye båt for pengene og både jeg og ungene kan både fiske og sitte tørt. Blir støpt inn forsterkning i skroget/ epoxy for teinehaler akter på babord side, hvor også juksahjul kan monteres. Ordner vindusvisker, vifte og belysning selv. Går for kombimaskin Garmin echomap plus 92 sv med hekksvinger GT 51.  Håper det blir et bra kjøp, og at jeg ikke har kjøpt for stor motor. Ønsker en dorgemotor så det ikke blir så fort timer på hovedmotoren.. :thumbsup: 

Redigert av Eidsfjord77 (see edit history)

Er det egentlig behov for egen dorgemotor når du har en moderne 50 hk firetakter? Jeg var inne på tanken med dorgemotor på min båt, men slo det fort fra meg. Det koster penger, tar plass, drar med seg litt styr med tilrigging og styring, og gir uønsket vekt bak. Jeg tenker at dorgemotor er noe som hører fortiden til, da man hadde bensinslukende totaktere med forgasser på hekken. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Ja, godt spørsmål, og er enda litt i tvil, :confused:men har tenkt: En dorgemotor koster 8- 10 000, så ganske rimelig. Bruker jeg hovedmotor istedet , så blir det fort (100 timer) behov for service, og dermed må båten på land oftere, servicer oftere, deriblant bytte også reg reim, vannpumpe osv på et tidligere tidspunkt enn ellers.. mer verditap på hovedmotor.. tenker vel at det høres fornuftig og billig ut med dorgemotor istedet ? 27 kg på babord side har jeg tenkt bare blir et pluss siden oppveier litt at det sitter en på 100 kg på styrbord side, men jeg vet ikke. Har tenkt manuell betjening av den med rorkult, evt at hovedmotor er nedsenket også og kan kanskje styre litt med den også..? Ikke helt ferdigtenkt..  

Er fortsatt litt i tvil.. skal være brukbar bæring akter på en øien 530, så burde ikke være noe problem eller ? 

• 4 uker senere...

Eg eig ein Seastar 660 saman med to kameratar. Designmessig stygg som fy, men uhyre praktisk heilårsbåt. Kan anbefalast. Høgt fribord og gode rekker.

Bra med sitteplassar på hekk og baug og sofaen på kvar side blir ei brei seng for to voksne (eg er 190) når en legg ned ryggstøttene i senter.

Går bra i litt motsjø, men som alle andre plastbåtar av denne typen så slår det godt til tider om en gir litt på. 

Det einaste som manglar i denne båten er eit bord, men då måtte en strekt hytta en god meter. Då hadde den gått frå stygg til h##e heller..

Takker for alle innspill her ? Vi får båten levert i uke 16 og gleder oss til å komme på sjøen igjen. Blir targabøyle med lyskaster bak, zipwake og sjøvannspyling utover vanlig installasjon. Fikk støpt inn forsterkning bak til babord, tiltenkt juksa/ dyprigger og eller teinehaler ? Blir knallbra fiskebåt for oss, og April og mai er en flott tid ☀️??

81FA9FE8-F754-45B2-809F-9F5607B53BDA.jpeg

F9517BC2-91A1-4A3F-9393-B355EC12F5F3.jpeg

15520750-BE9B-4EB1-95A5-275241D84906.jpeg

F5AF4290-9F63-4A86-873D-A257A49E08B5.png

D4068BCF-4B79-4AE1-A625-C3F453B9B13B.png

Blir nok bra dette! Har en 530f selv, med 40 yamaha. Helt kanon. Men det er ikke noe båt over 20 knop, da blir den nervøs og drar til siden. Men går like fint i 5/10/15 så det er perfekt. Bærer godt bak. Alltids greit med litt stor motor, selv om kanskje 40 hadde holdt. 

Selvlensingen funker greit. Men med mye last/folk kan du stenge ventilen. Kommer inn en liten skvett om jeg står bak BB, men ikke noe man merker i daglig bruk. det kommer inn vann når du bakker. Ikke veldig mye, etter hva jeg har opplevd.

Tenkte jeg skulle bore opp selvlensingen, da jeg synes det renner for sakte ut. Regn og sprøyt holdes jo selvsagt unna, men når man tømmer bløggekaret eller skyller dekket med 4-5 bøtter vann tar det laaang tid før det er tørt igjen... Selv i plan! Evt bore inn en ekstra, men tenker jeg går opp fra 3/4" til 1,5". Da får man jo ut krabberestene fra garna og :lol:

Timmeeh skrev 9 minutter siden:

Blir nok bra dette! Har en 530f selv, med 40 yamaha. Helt kanon. Men det er ikke noe båt over 20 knop, da blir den nervøs og drar til siden. Men går like fint i 5/10/15 så det er perfekt. Bærer godt bak. Alltids greit med litt stor motor, selv om kanskje 40 hadde holdt. 

Selvlensingen funker greit. Men med mye last/folk kan du stenge ventilen. Kommer inn en liten skvett om jeg står bak BB, men ikke noe man merker i daglig bruk. det kommer inn vann når du bakker. Ikke veldig mye, etter hva jeg har opplevd.

Tenkte jeg skulle bore opp selvlensingen, da jeg synes det renner for sakte ut. Regn og sprøyt holdes jo selvsagt unna, men når man tømmer bløggekaret eller skyller dekket med 4-5 bøtter vann tar det laaang tid før det er tørt igjen... Selv i plan! Evt bore inn en ekstra, men tenker jeg går opp fra 3/4" til 1,5". Da får man jo ut krabberestene fra garna og :lol:

Ok. Takk for info og tips?
Hvordan er det med evt kondensvann under akterbenk når sola står på og sjøen er kald? 
ser ikke lufteventil i akterbenk.. Blir det et problem ? 

Wrener skrev On 20.2.2020 at 17.25:

Akkurat selv kjøpt en Øien 530. Veldig fornøyd. Men savner litt luker og plass til å stue ting bort. Vet det er muligheter til å lage luker akter selv, men burde vært gjort på fabrikk spør du meg. Men det lille jeg har testet så imponerer den. Veldig stabil båt. 

Ok ? Ja, enig i det. Ser det er luker i sittebenkene fremme på HT versjonen. Sikkert grei å lagre ting i , men kan vel ikke låses. 

Eidsfjord77 skrev for 1 time siden:

Ok. Takk for info og tips?
Hvordan er det med evt kondensvann under akterbenk når sola står på og sjøen er kald? 
ser ikke lufteventil i akterbenk.. Blir det et problem ? 

Har en eldre modell før de lagde batterirom i sidene bak. Hvis det var det du tenkte på? Har kun rom i midten, og det er godt ventilert på min. Ser det er løst litt annerledes på nyere modeller.

Timmeeh skrev 1 time siden:

Har en eldre modell før de lagde batterirom i sidene bak. Hvis det var det du tenkte på? Har kun rom i midten, og det er godt ventilert på min. Ser det er løst litt annerledes på nyere modeller.

Ok. Ja, det var det jeg tenkte på. Jeg får se når båten kommer, hvordan det blir utover våren og sommeren. La ikke merke til lufteventil på rommet i midten på bildene, men kan jo være at det ikke er behov. Får se da ?

Eidsfjord77 skrev 1 time siden:

Ok. Ja, det var det jeg tenkte på. Jeg får se når båten kommer, hvordan det blir utover våren og sommeren. La ikke merke til lufteventil på rommet i midten på bildene, men kan jo være at det ikke er behov. Får se da ?

Ikke sikkert luka er helt tett ? den er ihvertfall ikke det på min, når jeg velver en bøtte vann bak så renner det inn litt. Bruker uansett en svamp for å ta unna "bunnslammet" der iblandt :) vi får se! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...