Jump to content

Sjekke glødeplugger på Volvo Tamd40b?


K. Hauge

Recommended Posts

I utgangspunktet er det vel slik at enten fungerer en plugg, eller den er brent over? I tilfelle kan man måle om det er kontakt/ motstand (ohm) mellom motorgods og inn på pluggen? 

 

Til dere som vet: Hvilke glødeplugg på Biltema stemmer overens med 40A/ 40B motor?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg må gløde min i minst 1 minutt før den vil starte greit ved 10C eller lavere. Vet ikke om den gløder bra på alle plugger. Starter greit om sommeren. Dette er en gammeldags dieselmotor der forkammeret må varmes (hvis jeg har forstått det rett). Er usikker på hvor lenge den egentlig skal glødes. Forrige eier glødet 1 minutt sommeren igjennom...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

K. Hauge skrev for 2 timer siden:

Hvordan sjekke glødepluggene?

Du kan bruke et tangamperemeter og sjekke at glødepluggene trekker riktig mengde strøm..

 

Var den min ville jeg skrudd glødepluggene ut, strømsatt en og en glødeplugg.

Tatt tiden på hvor lang tid det tar før glødepluggen er helt rødglødene og hvor langt opp på glødepluggen den blir rød.

Om en av glødepluggene ikke blir rødglødene eller blir røde over et kortere område, bytt  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Må måle hver enkelt ja. Men jeg ville gjort som dieselfan sier. Dvs det skal jeg gjøre i vinter. Min må ha mer enn 30 sekunders gløding for å svive noenlunde rent...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 6 minutter siden:

Glødeplugger er å regne som slitasjedel, og mange motorer kan være 30+ år gamle.

Bare å skifte, de er ikke spesielt dyre.

Bare vær varsom når du demonterer, du vil IKKE knekke en plugg nede i toppen.

 

....og med opp til 30 års alder følger det gjerne med litt rustflak og bøss. Vær lur å sug opp dette for dere demonterer glødeplugger. Husk, hullet til glødepluggen går ned til forbrenningskammeret (forkammeret) og der vil ingen ha rustflak...

Link to post
Share on other sites

I følge Volvo sin EPC katalog så har glødepluggene delenummer 1542411 (152319)
Se posisjon nr 19
https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7744060_058?path=MarineDieselEngines%2F7744060%2F7744060_30%2F7744060_058

Hvis man legger inn original nummer i denne converter listen får man opp en hug med alternative produsenter av pluggen.
 https://www.sparkplug-crossreference.com/convert/volvo/1542411
 

Hvis man googler originalt nummeret får man mange treff på "bildeler" sider på nett.
Hvis man heller vil handle oss feks Bilextra, Mekonomen etc så kan de garantert levere hvis man tar kontakt med de så lenge du oppgir originalt VP nummer.
Noen av de ansatte er sikkert heller ikke dummere enn de klarer å slå opp i Volvo Penta sin nettkatalog på egen hånd selv om det er noe på siden av hva de normalt gjør.

Hvis man absolutt har lyst til å handle på BT ville jeg ha sendt de en e.post med Volvo og kanskje Bosch sitt delenummer i tillegg og spurt om de kan levere.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sjekke mer opp mot BT selv så kan man feks bruke converter listen jeg linket til der finner man ut at Bosch nummeret er 0250201034.
Hvis man legger det nummeret inn på e-bay vil man se at denne glødepluggen passer til en hel haug av biler og er super kurant.
Nederst kan man se hvilken av disse bilene glødepluggen passer på for så gå i vognlisten til BT for å finne den samme bilen og da få delenummeret de bruker

   https://www.ebay.com/itm/1x-Bosch-Sheathed-Elem-Glow-Plug-GLP047-0250201034-3165143181782/324033040227?hash=item4b71dfcf63:g:TjYAAOSwR9NeEfot

Kunne gjort det helt ferdig men dette ble ett par mer omfattende svar en jeg hadde tenkt før jeg begynte så nå må jeg virkelig komme meg ut i det finne været for å vaske ett par biler.


Edit: pluggen er på 11V kom det frem.
Men nå ut for å gjøre kjerring og biler fornøyde.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...