Goodspeed Startet 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2020 (redigert) Skulle drenere ut fra ladeluftkjøleren i dag, men når jeg åpnet dreneringspluggen så kom det veldig lite vann ut. Må man åpne en annen plass også for å slippe inn luft, f eks anoden? I brosjyren ved beskrivelse for skifte av anoder så står det jo at den skal dreneres først, derfor virker det litt lite logisk at den må åpnes når man bare skal drenere ut sjøvann? et spørsmål på siden, pleier dere å drenere ut saltvann regelmessig, eller er det kun ved konservering eller lengre tids stilleligge? Redigert 23.Februar.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
pipe Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 (redigert) Ekspertisen kommer sikkert på banen etter vært men i mellomtiden tillater jeg meg å spekulere. Kanskje er dreneringen tett? Har du prøvd å stikke noe inn i hullet slik at du er sikker på at den er åpen? Alternativt sett med ett speil eller tatt bilde av hullet med mobil Det ligger jo noen bilder her inne som medlemmene med VP har tatt av tette dreneringer pga størknet salt i kjølesystemet på diverse penta motorer Redigert 23.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Det står nødvendigvis ikke så mye vann i ladeluftkjøleren men en annen mulighet er at det har saltet seg til rundt drenspluggen. Dette er helt vanlig på anoden, den kan man finne helt omsluttet av salt på D6. Jeg drenerer aldri ut saltvann regelmessig gjennom sesongen men før båten legges i ro for vinteren har jeg alltid hatt som fast prosedyre å kjøre ferskvann og glykol gjennom sjøvannskretsen. Og det vil jeg anbefale alle andre også å gjøre. Det er en veldig enkel sak. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 OK, takk, da kan det jo bare være at det rett og slett ikke var så mye vann. Jeg trodde at det var litt av problemet at den ble stående med en del vann i seg når motor er slått av og at den derfor var ekstra utsatt for saltavleiring. Men mulig jeg har misforstått litt da. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Chiefengineer Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Goodspeed skrev 10 minutter siden: OK, takk, da kan det jo bare være at det rett og slett ikke var så mye vann. Jeg trodde at det var litt av problemet at den ble stående med en del vann i seg når motor er slått av og at den derfor var ekstra utsatt for saltavleiring. Men mulig jeg har misforstått litt da. Nei dette er korrekt. På en korrekt installert D6 blir det stående saltvann i den nederste delen av rørsatsen i ladeluftkjøleren når motoren står i ro. Men det kommer ikke ut litervis med vann om man tar ut sinkpluggen. Men det kan uansett være greit å skru av endelokket for å sjekke tilstanden på saltvannssida, da har du mulighet til å få fjernet saltet fra sinkpluggen også. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Mulig trådstarter har åpnet drenering på luftsiden. Noen motorer har det. Der bør det ikke komme mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Sånn så det ut når jeg åpnet min ladeluftkjøler (D6-370 2005 mod) Det hvite er saltavleiringer som tetter dreneringshullet innenfra. Se også denne tråden: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Chiefengineer skrev 1 time siden: Men det kan uansett være greit å skru av endelokket for å sjekke tilstanden på saltvannssida, da har du mulighet til å få fjernet saltet fra sinkpluggen også. Ja, skal få tatt en sjekk og se tilstanden. Har litt saltutfelling på fremre lokk og ved lokk på varmeveksler. Så tror det er på tide med en rens uansett. cosmic skrev 29 minutter siden: Mulig trådstarter har åpnet drenering på luftsiden. Noen motorer har det. Der bør det ikke komme mye ut. det er bare én dreneringstapp på intercooleren såvidt jeg har fått med meg. Den er på sjøsiden. Men mulig den er tettet til med årene. Brigg skrev 19 minutter siden: Sånn så det ut når jeg åpnet min ladeluftkjøler (D6-370 2005 mod) Det hvite er saltavleiringer som tetter dreneringshullet innenfra. Se også denne tråden: Ja, har sett denne (for øvrig veldig bra beskrivelse i tråden til hjelp når samme jobb skal gjøres) Så du har nok rett i det. Jeg har saltutfellinger jeg også, så blir en rens før sommersesongen setter inn. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Etter å ha sett bildene fra Brigg son ladeluftkjøler vil jeg absolutt anbefale deg å brette en ståltråd dobbel og stake inn dreneringene og se om det da kommer ut mere vann. Merk deg også at andre bilder i tråden Brigg linker til viser en klar nivålinje som forteller at ladeluftkjøleren selvdrenerer mer enn halvparten av sjøvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.