Jump to content

båtliv - kun for rikinger??

nofish

Recommended Posts

Hei, dere

Jeg har dagdrømt om å bytte ut min skjærgårdsjeep med en litt større båt som er egnet for overnatting og litt lengre turer. Bruker Finn og Båtplassen hyppig for inspirasjon. Og stort sett blir det til at jeg finner på Finn også prøver jeg å glemme igjen snarest mulig etter en tur inn på båtplassen....))) Det som skremmer meg er kostnaden med å ha en slik båt. Og da tenker jeg ikke på en enorm Yacht...men en litt moderne båt med de fasiliteter man trenger for at kone og barn skal være happy.

Summerer man avskriving, vedlikehold, utbedringer og drift blir det store beløp. Og jeg tjener helt ok....men føler allikevel at dette har jeg rett å slett ikke penger til....

Er dere søkk rike hele gjengen, eller hvordan får dere dette til å gå opp??  

Jeg vil si at nybil er mer for kun rikinger. Om du kjøper en pent brukt, 10 år gammel familiebåt for 1-1,5 millioner med moderate driftskostnader til diesel og oppgraderinger. Hvor mye mer tror du at du taper på å rive ut en helt ny Volvo XC60 og så bytte ut denne etter tre år enn det du har i verditap på båten? Og bruker du mellomværet på driftskostnader til båt tenker jeg du kommer temmelig langt.

Tror nærmest jeg kan garantere at båten kommer best ut. Folk må ha godt råd som kan kjøpe seg slike kostbare biler med det enorme verdifallet det representerer.

Nå har ikke jeg en moderne båt. Men, jeg gjør alt av vedlikehold og oppgraderinger på båten selv, det kommer jeg også til å gjøre en vakker dag, når jeg får meg større (ikke nødvendigvis nyere) båt. Utstyr, deler, båtplass og selve båten koster det også, men hvis man kan stå for arbeidet selv, er det er store kostnadsbesparelser (gitt at man ikke kan jobbe den tiden man bruker på båten). I mitt hode er det lettere å se for seg driftskostnader ved å eie båt, hvis man vet at man kan gjøre alt av arbeid selv. 

nofish skrev 23 minutter siden:

Er dere søkk rike hele gjengen, eller hvordan får dere dette til å gå opp??  

Vet ikke med de andre her inne, men kontoen min tyter nesten over....:)

Neida,(dessverre) vi er mange her (de fleste vil jeg tro), med normal inntekt. Prioritering er nok et viktig stikkord, mange har en sterk lidenskap til sjø og båt, og er nok villig til å prioriter dette høyt. Også leste du mest om uforutsett hendelser her inne. Man kan jo bli livredd drev båter etter litt søk her inne, men når du snakker med tilfeldige båteiere så er det nesten ingen som har opplevd problemer - det er min observasjon.

"Må ha" liste til kona(ev deg) er nok veldig prisdrivende når båt skal velges. Klarer du deg f.eks uten badeplattform, lavere fart og litt eldre layout kan du få mye billig båt. En 80-90 talls båt, type Nidelv, Scan, master i området 24-28 fot med strak aksel og diesel uten turbo. Styr også unna "all inclusive" vinteropplag til 50.000kr osv.

Klarer du deg med litt mindre bo komfort  er DC med utenbords et billig alternativ. Yamarin 68/76 og lignende...

Selv hadde jeg en 27fots seilbåt som student. Minimalt med utgifter.  Da men da var jeg også mer kreativ. Kjøpte brukt opplagsstativ i Fredrikstad husker jeg. Selvbygg av stål fra en høyspent mast. Veide sikkert 300kg, men det stoppet meg ikke fra å legge alt på taket til en Mazda 323 (lånt av mor). Tak og stativ holdt fra Fredrikstad og til Smestad, da var det dessverre noen km igjen til jeg var hjemme, så akkurat det ble ikke så billig likevel, men fikk i alle fall ført en utgift over fra båt til bil regnskapet...:)  Båten ble solgt etter 3år, fikk da 10.000kr mer enn jeg kjøpte for.... 

nofish skrev 1 time siden:

Summerer man avskriving, vedlikehold, utbedringer og drift blir det store beløp. Og jeg tjener helt ok....men føler allikevel at dette har jeg rett å slett ikke penger til....

Man kommer langt med de 50 tusen med søkke og snøre man somler bort på familiens sydenferie eller andre sommerferier for den saks skyld.
Det dreier seg om prioriteringer for mange av oss.

For noen år siden fortalte jeg min datter som da var 9-10 år at siden vi skulle 14 dager til USA på ferie til høsten og det kostet endel penger så ble årets sommerferie å bruke båten i skjærgården hjemme samt en tur på hytta.
Enter å ha vært på rommet sitt en liten stund kom hun tilbake å sa .
Pappa,jeg lurte på noe. Er vi fattige?
Kan sikkert høres fattigslig for noen men sånn er nå ståa

Redigert av pipe (see edit history)

Skal man krysse av alle krav på lista, ha ny eller nesten ny båt og sette bort alt av arbeid så må man sikkert ha godt over gjennomsnittlig inntekt (i hvert fall om man har boliglån opp til pipa i sentrale strøk og skal kjøre splitter ny XC60).

Klarer du deg derimot med moderat eller lav fart, kun det mest nødvendige av fasiliteter, gammel båt og gjør alt arbeidet selv (og kjører 6 år gammel CX-5) så klarer man seg med relativt normale inntekter og. Men klart, gratis er det ikke uansett... ?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Tusen takk for innspill, karer.

Jeg ser at mange her inne har kunnskaper og kompetanse på vedlikehold, elektronikk, motor etc som går laaaaaangt over hva jeg noen gang kommer til å ha. Noe som betyr at den litt eldre båten som kanskje har en litt lavere inngangsterskel blir uaktuell for meg. Det er mulig at R.O har et poeng med at det er mange skrekkhistorier å lese om her inne, og at de aller aller fleste opplever en annen virkelighet. Uansett så er det vanskelig å se bort i fra at endel går på noen smeller.

Har forresten gammel bil og gammelt rekkehus.....ny kone, og det er dyrt, hvis noen lurer på det.....)))

Seilbåt som "dykker" nevnte kan jo være noe. Fikk....en liten seilbåt på 22 fot av en kar i fjor høst. Rakk bare å seile den hjem før den måtte pakkes ned. Planen er å ta med kone/barn på noen smeigeturer i den til sommeren. Får jeg tommel opp fra de så kan det åpne for å kjøpe en litt større seilbåt som gir "mye båt for pengene".

Enig??

Guest Avmønstret#

Syns du har rimelig rett i det meste du skriver, både at båtliv kan være veldig dyrt men at du kan få en rimelig og kjekk inngangsport til båtlivet gjennom en brukt seilbåt. 

---

Ser at du bor i Vest Agder, sjekk opp priser for båtplass og opplag/løft. Det kommer du ikke unna uansett pris på selve båten ;-)

Guest Avmønstret#

For å svare litt mer konkret på det du spør om, ja det er nok en del som er ganske "søkkrike" her inne. Men de fleste er nok folk med normal økonomi.. dvs litt høyt aldersgjennomsnitt drar muligens opp noen hakk ;-) 

Selve "grunnkostnaden" med båtplass, opplag osv er såpass høy at i hvertfall "overnattingsbåter" nok er utenfor det en kan prioritere om økonomien er begrenset. 

På den andre siden trenger en ikke å være rik for å ro, seile, padle seg en tur. Ikke trenger en å være fattig heller :-) 

Jeg skulle så gjerne sagt at, nei, båtliv er ikke dyrt, men det ville vært jug.

Å plukke sopp i skauen er billig. Å spille badminton i parken med en sandwich og  kald øl i kurven er billig. Å ha en god sofa og Netflix-abonnement er billig.

Å eie en båt koster penger selv når du ikke bruker den. Selv når den står på land under presenning koster den penger.

Og det er før det er noe gærnt med den.... Og gud forby at man bruker den. Det er iaffal mye dyrere enn å bare la den ligge i båsen sin!

Så finnes det "billigere" båthold og "dyrt" båthold, men man har vel en tendens til å eie ting som står noenlunde i samsvar med egen inntekt (forhåpentligvis)

Så for bohemen kan den gamle snekka oppleves like dyr som fjordplogen til Winkelanckhe.

Jeg gjør alt vedlikehold selv, men som med alle lidenskaper er det så innmari, innmari, enkelt å bruke penger på hobbyen sin. Min observasjon er at de som synes båthold er "for dyrt" er de som gjerne vil ha båt i tillegg til alt det andre de gjerne kunne tenke seg. At båten blir en av flere "dingser". Og da er det jo ikke rart at det oppleves dyrt. For de som har båt som fremste og kanskje eneste hobby tror jeg det meste er mulig...

Vi gikk fra en 27 fot Nordan Family 27 til en Fairline 36 Turbo. Vi hadde siste i 11-12 år. 

Sånn sett i ettertid gav den oss veldig mye moro og glede. Men det ble borte mye penger på veien - helt på høyden med de skremmende trådene man leser om her inne Du tror det ikke før du har prøvd det.

Vurder derfor å stopp på en litt mindre og enklere båt. Sammenligner jeg båtene foran, har den siste 4 ting av mye som den første bare hadde 1 av (2 motorer og to styreposisjoner). Så «trenger» man så mye absolutt nødvendig «nice to have». I en litt mindre båt er det ikke plass til det.

Min far solgte i fjor en Elwaro 30 for drøyt 100’. Den hadde han hatt i over 30 år. Altså en hel og fin 30 fots familebåt for mindre enn hva min båt kostet pr år å ha når det summeres opp. 

Så til trådstarter: mange av skremmetrådene er riktige. Det er selverfart. Men det trenger ikke være slik.

Guest Avmønstret#
Phoebe skrev for 9 timer siden:

Hvor stort, sånn cirka, er båtbudsjettet hvis du bestemmer deg for noe større?

Vi hadde en gammel 14 foter HT med sekshester liggende ved en innsjø rett nedenfor huset. Om vi ser bort fra kapitalkostnadene kostet det oss bensinen vi brukte. 

28 fots snekke kostet oss, om jeg gjetter grovt, mellom 15-20 000,- i året, før bruksutgifter. Seilbåt på 31 fot ble litt billigere enn det fordi vi ble med i seilforening. 39 fot seilbåt tipper jeg ligger på 20-30 000,- i året, før bruksutgifter. Bruksutgiftene er ikke særlig høye på seilbåt om en er turseiler uten "utstyrsmani" eller besatt av å få ut siste halve knoppen. ;-) 

Vi har da kun brukt kommersielle båtforeninger og opplag. Om en klarer å få en plass subsidiert av skattebetalerne så kan det bli en del tusenlapper billigere. 

-Luna- skrev 4 minutter siden:

Det er nok mange som har båt istedenfor hytte. Jeg vil tro det koster ca det samme å vedlikeholde hvis man tar med oppussing av hytten. 

Min erfaring er tvert derimot, hytte er billigere enn båt. Et annet viktig element er at mens hyttene har økt i verdi så har båten/e gått ned i verdi. Det er også langt enklere/tryggere å leie ut en hytte enn en båt, har gjort begge deler. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Båtliv er dyrt, sånn er det bare. Å ha en båt som er stor nok til å overnatte i rimelig komfort for en familie i dag er noe som tar en vesentlig del av familieøkonomien, og det må da være viktig nok til at man er villig til å prioritere bort andre ting. 

Men er man da villig til å prioritere det, så er det absolutt mulig for oss vanlige lønnsmottakere å eie, vedlikeholde og bruke en båt. Man må selvsagt ut fra økonomi kompromisse på parametre som størrelse, fart og alder. 

1 minute ago, Mouche said:

Min erfaring er tvert derimot, hytte er billigere enn båt. Et annet viktig element er at mens hyttene har økt i verdi så har båten/e gått ned i verdi. Det er også langt enklere/tryggere å leie ut en hytte enn en båt, har gjort begge deler. 

En opparbeidet hytte er nok billigere å eie enn en båt ja..  kan tenke meg Hytta vår har steget med over det dobbelte siden 1989! tomteprisen vi betalte har steget 3-4 ganger siden den gang.. men den selges aldri så lenge jeg lever ihvertfal! Tror heller ikke interesse for kysthytter går i bølgedaler slik som fjellhytter, tror interessen er jevnere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For mange er båt hobby! Helt annet budsjett for hobbyer :giggle:

Fra spøk til revolver så tenker jeg at hytte er dyrere enn båt. Skal vi våkne opp til den utsikten vi gjør med båten (les: hytte ved sjøen) vil den hytta koste 3 ganger så mye som båten vår i investeringskostnad alene. Deretter skal den vedlikeholdes, forsikres etc. Har du først kjøpt deg hytte ved sjøen fordi sjøen er det som appellerer; da trenger du båt på hytta også! Den skal også ha etc... Nei, vi har ikke råd til hytte ved sjøen :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...