Jump to content

båtliv - kun for rikinger??

nofish

Recommended Posts

Trur det er viktig å tenke på drivstoff-forbruket. Om ein ser nokre år fram i tid, så blir nok ikkje drivstoffet noko rimelegare. Må nok heller vere budd på ein rimeleg stor auke, trur eg. Seilbåt eller saktegående motorbåt med liten motor er ganskje ein fornuftig veg å gå. Kanskje blir det ein renessanse for meir snekkeliknande motorbåtar med fart på 6-8 knop? Personleg ville eg ikkje kjøpt ein båt som bruker 4-8 liter pr NM. Trur desse vil få eit enno større verdifall framover. 

Beste og tryggaste kjøpet no kan t.d. vere ein Saga 27 med nyare motor. Desse får du for under 100.000 kr no. Med eit forbruk på 0,5 liter på mila, så er det ikkje store kostnaden?

For 4 år siden kjøpte jeg min seilbåt, 34fot, 2003mod.. 

Siden vi nettopp var ferdig med totalrenovering av 1.etg i ett hus vi hadde eid i 2år og en unge på vei så synes jeg det var litt galskap å bruke så mye penger (alt er relativt) på en båt.

Vil det være verdt det?

Eller burde jeg heller brukt pengene på å betale ned mer på huslånet...?

Men siden båt, type seil har vært noe jeg drømt om siden tidenes morgen, så følte jeg at nå var det riktig tid å gjøre dette på. Gjerne få en sesong på baken med "stor" båt før vi fikk en unge å passe på i tillegg når man skal legge til eller gå ifra kai.

En av de første overnattingene vi hadde etter henteturen ble på svai rett sør for Mågerø. Det var en skikkelig sommerdag, godt og varmt. Vinden løyet og vi sov tålig greit (var vel oppe 10 ganger for å titte ut luka at vi ikke nærmet oss land ;) ).

Morgenen etter våknet vi til blikkstille vann, solen hadde stått opp og begynt å varme. Jeg kokte litt kaffe og hoppet ut for ett morgenbad. Satte meg i cockpit og drakk kaffe mens jeg så på at nabobåtene også hoppet uti for ett morgenbad etterhvert som de stod opp.

Da tenkte jeg; Så lenge jeg føler jeg har råd til dette, så bryr det meg ikke hva det koster.

Uforutsette kostnader tror jeg dukker opp nesten uansett hva man driver med. Så i tillegg til den vanlige bufferkontoen kan det også være greit å spare opp til en båt-buffer. Da svir det litt mindre når man plutselig må ut med pengene..

Jeg har ikke regnet på det, men tipper kostnaden ved min båt ligger på rundt 25.000,- i året før jeg vrir om nøkkelen eller heiser seil.

Jeg eier båtplassen og gjør alt selv. Så kommer verdifall og unødvendige oppgraderinger (hobby) i tillegg. 

Drivstoffutgifter er ikke noe å snakke om, der ligger jeg på 500-1000,- i året alt etter hvor mye vi seiler og hvor mye dieselvarmeren går.

Til sammenligning så låg jeg vel fort på 1500-2000,- i drivstoff pr mnd når jeg hadde en Ibiza 22 med 175hk..

nofish skrev for 14 timer siden:

Det som skremmer meg er kostnaden med å ha en slik båt. Og da tenker jeg ikke på en enorm Yacht...men en litt moderne båt med de fasiliteter man trenger for at kone og barn skal være happy.

TS

Tror du må være litt mer spesifikk....

Er det 24 fot ? eller 38 fot du har i tankene?

Skal det være bad med ståhøyde dusj og fryseboks?

Kostnader styres ganske mye av om du trenger en eller to motorer... hva sikter du på ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Indy skrev 31 minutter siden:

må da være viktig nok til at man er villig til å prioritere bort andre ting. 

Enig.

Fruen og meg har ordinære inntekter. 

Båten var 19år da den ble kjøpt. Det hjelper ivertfall på innkjøpsprisen...

Drømmebåten har vi ikke råd til, men det gjør ingenting. Gledene ved den vi har er store.

Vi handlet den båten vi hadde råd til, ikke den vi (jeg) har lyst på.

Vil påstå at båt er en av de dyreste fritidssyslene/ferieformene som er.

Så for beskjedne lønnsmottakere som meg må båt være noe man har ordentlig lyst til, og prioritere bort noe annet.

Tida i båten er kvalitetstid.

Sunt for kropp og sjel.

Det går helt klart an å holde pengebruken på et minimum, med en billig eldre båt, snekke med liten motor og forbruk. Lite mikkmakk ombord samt ikke trang til moderne vavigasjonsutstyr og duppeditter.  Prioritering er jo også nevnt her. Mitt problem er at jeg er nødt til å holde biler båter MC osv i helt tipp topp stand Jeg får noia om jeg vet det er noe som er i stykker eller ikke virker.  Har også det problemet at jeg ikke kan proiriter vekk ting som Hytte, Bil som hobby, MC/ATV , reising og dyre gitarer. Driver jo med musikk og det er jo forøverig en hobby jeg tjener penger på da, men tærer på hyttehelgene da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#
Dreuf skrev 16 minutter siden:

Morgenen etter våknet vi til blikkstille vann, solen hadde stått opp og begynt å varme. Jeg kokte litt kaffe og hoppet ut for ett morgenbad. Satte meg i cockpit og drakk kaffe mens jeg så på at nabobåtene også hoppet uti for ett morgenbad etterhvert som de stod opp.

Da tenkte jeg; Så lenge jeg føler jeg har råd til dette, så bryr det meg ikke hva det koster.

Det er nesten rart, akkurat de dagene der, morgenbadet og en kopp kaffe. Det betyr egentlig alt.

Jeg har det også sånn med seilinga i seg selv, kan få noen "perfekte legger" som setter seg i skallen til evig tid. Husker når ungene var små, en kryss innover Singlefjorden i solgangsbrisen. Litt for mye vind, ungene styrer båten og jobber på for å krenge den mest mulig. Dattera mi ved rorkulten og guttungen (yngre) som prøver å gå på "veggene" nedi båten. Oppmuntrer søstra til å å krenge enda mer :-) Har noen flotte bilder fra det også. 

Og en annen gang vi krysset over fra Koster til Langesund. Perfekt vind på slør, perfekte bølger og det hele økte på inn i solgangsbrisen. Vi fløy avgårde som i en vill dans og plutselig, midt ute i Oslofjorden, stikker en sel opp hodet og gransker oss nøye når vi fosser forbi. 

Og så en annen gang, etter motortrøbbel i Fjallbacka som gjør at jeg har lyst å gi vekk båten til førstemanns som går forbi så får vi en perfekt slør oppover Kosterfjorden i frisk bris/kuling på vei hjem. Vi fosser avgårde, sola på vei ned, bølgene vokser, fjorden går hvit og det er som å ri en drage i en vill drøm, helt magisk :-). 

Båthold kan være både masete og dyrt i perioder, så er det bare å tenke tilbake på de øyeblikkene og alt er greit :-) Tror jeg kan holde båt i 10 år for å få det ene morgenbadet en stille morgen på svai, og kaffekoppen etterpå. Eller den ene perfekte seilasen. 

Det er fullt mulig å ha ett greit båtliv uten de store kostnadene, eldre seilbåter er billig nå. Man kan gjøre gode kjøp på både godt oppgraderte og vedlikeholdte seilbåter. Jeg hadde en 42 fots nyere seilbåt en stund, det koster penger uten tvil. Jeg solgte den båten med fortjeneste. Kjøpte i fjor inn en eldre seilbåt i god stand på 31 fot der motor/rigg/seil osv er byttet nylig, brukt vinteren til litt småoppgraderinger som led lys og forbruksbank, pluss jeg har malt endel av interiøret lyst, slik føles båten nyere.

Kostnaden med en mindre eldre seilbåt er ikke avskrekkende høy, men jeg trives bedre med den mindre eldre båten, 1/10 av innkjøpspris, små kostnader og små bekymringer og jeg har samme båtglede og bruksområde. Jeg har vel kommet dit at jeg har ikke lyst på noe nyere/finere/større da det gir meg lite ekstra. 

1 hour ago, oberst1 said:

For mange er båt hobby! Helt annet budsjett for hobbyer :giggle:

Fra spøk til revolver så tenker jeg at hytte er dyrere enn båt. Skal vi våkne opp til den utsikten vi gjør med båten (les: hytte ved sjøen) vil den hytta koste 3 ganger så mye som båten vår i investeringskostnad alene. Deretter skal den vedlikeholdes, forsikres etc. Har du først kjøpt deg hytte ved sjøen fordi sjøen er det som appellerer; da trenger du båt på hytta også! Den skal også ha etc... Nei, vi har ikke råd til hytte ved sjøen :wink:

Som jeg skulle ha sagt det selv. Har sett på hytte de to siste årene, men finner ikke en hytte ved sjøen til en fornuftig pris vi har lyst på. Da er det tross alt billigere med båt. Og det med at man kan reise til nye steder hele tiden er et stort pluss. Barna er ikke positive til hytte, men nå er de vokst opp i båt da ?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hei,

Man har jo litt forskjellig opplevelse av hva båtliv er, men for meg går jeg stort sett ut til en fin plass og ligger der hele helga. Da er det viktig å ha i bakhodet at selve kosen er ikke mye større i en stor enn en liten båt. Komforen blir selvsagt bedre. Mange vil også ha en enklere båt med færre dupeditter og enklere vedlikehold, mens andre ser på vedlikeholdet som en hobby. Poenget er det er ikke størrelsen og utstyret som er avgjørende for båtkosen

Skal jeg dele mitt eget budsjett så er det en ting som teller litt ekstra for meg;

Ute på tur med Skilsø33 med en KAD44 og hems...  vi sitter oppe i sola og koser oss i 5 knop og bruker 4 liter i timen og dattera lener seg inntil meg og sier: pappa, hvis vi kjører i sikk-sakk så kommer vi ikke så tidlig fram....   slike øyeblikk er "priceless" :clap:

Geir Kåre S skrev 38 minutter siden:

Hastighet er også en nøkkel ifht kostnader. Om en liker å seile (i normal fart) eller syns livet på sjøen er helt ok i snekkefart så er det enklere å holde kostnadene nede. 

Lurer på om en kan bruke formelen for luftmotstand? Kostnadene øker med kvadratet hastigheten eller noe ;-)

{\displaystyle {F_{D}}={\frac {1}{2}}\cdot {C_{D}}\cdot \rho \cdot A\cdot v^{2}}

Det var jo en fin måte og få frem drivstoff  kostnadene på,

5 knop 5 liter/t eller 1 liter pr nautisk mil

20 knop 60 l /t eller 3 liter pr nautisk mil

JRK skrev 7 minutter siden:

Det var jo en fin måte og få frem drivstoff  kostnadene på,

5 knop 5 liter/t eller 1 liter pr nautisk mil

20 knop 60 l /t eller 3 liter pr nautisk mil

Det mest riktige blir nok å lese av hva motorene bruker i gitte turtallsområder, og se hvilken fart en oppnår i de samme turtalls områdene...da blir det riktig utregning av liter pr nm….

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

Det mest riktige blir nok å lese av hva motorene bruker i gitte turtallsområder, og se hvilken fart en oppnår i de samme turtalls områdene...da blir det riktig utregning av liter pr nm….

Det var mer en morsom måte å illustrere at fart koster penger. Og jeg tror det er ganske like på motorbåt og seilbåt. Den siste knopen på på en seilbåt kan koste.... uendelig mye penger. Og mer fart på motorbåt koster også store penger. 

Og da syns jeg "øker med x gange kvadratet av x" var en god analog. Mao, dyrt, veldig dyrt og enda dyrere :-)

Dieselforbruk
Ved hjelp av en kalkulator https://www.boat-fuel-economy.com/forbruk-volvo-penta-diesel-d1-d2-d3-d4-d6-d9-d11-d13
avleses forbruk i "liter pr.time" ved angitt rpm - for angitt motor:

Kalkulatoren viser for min VP D6-435  følgende forbruk "liter pr.time", som jeg
omregner til forbruk pr. distanse - dvs. "liter pr.nm":
RPM               liter/time         Ant.knop(erfaring)       liter/nm:       
   700   rpm  => 2.10 l/time          4-5   knop              0.52 l/nm
* 1000 rpm  => 4.20 l/time         6-7   knop               0.7   l/nm
   1500 rpm  =>10.0  l/time          8-9   knop             1.25 l/nm     
   2000 rpm  =>21.0 l/time
**2500 rpm =>35.0 l/time        17-18 knop              2.05 l/nm   
   3000 rpm  =>52.0 l/time        24(25) knop             2.16 l/nm    
   3500 rpm  =>81.0 l/time              32 knop               2.5  l/nm      257% økn.

Konklusjon:
**Marsjfart -  dvs. behagelig "fart" -  med ca. 2600 rpm (som er ca 900 rpm mindre enn max),   gir 18-19 knop

*Max økonomifart og/eller  "kosefart":
Når økonomi, sol, varme, nytelse og/eller uteliv på flybridge er viktigst, er 6-7 knop - med ca. 1000 rpm, være det optimale.
Ca. forbruk er da på  lave
4.5 l/time   -  eller  0.7 l/nm

Her litt over forbruk ut fra turtall og også hastighet ut fra turtall. Det er når jeg tar ut de siste par hundre omdreiningene at ting skjer/ikke skjer.

Dette er for min Saga 27 med en 44Hp Yanmar 4JHE motor.

forbruk.jpg.8a75ef695d22a43c99c84cd221305fc6.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enkelt og billig båtliv; båt (med skikkelig kalesje) på henger og telt. Har fungert som fjell i flere generasjoner og det er sannsynligvis opptil flere her som har vokst opp slik. (Jeg praktiserer det fortsatt.) Min faste kostnader er rundt 1500,- per måned og består i leie av garasjeplass og forsikring pluss litt olje og slikt. Driftskostnaden varier med bruken, og gasspådraget... Typisk rundt 300,- per dag båten brukes.

Kapitalslitet er til å dø av, men det er min egen feil at jeg vil ha ny båt og stor påhenger etc. Jeg kunne klart meg med en farkost til en tiendepart av den jeg har.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Vi gikk over fra liten båt til stor båt.

Jeg må si at noe av båtgleden jeg kjente før er blitt litt borte ved oppgradering av båt - vi er ikke like nært sjøen mer, det gir ikke helt samme følelsen.  Komfort er også en veldig relativ greie - noen synes det er OK å ta oppvask og håndvask i saltvann, andre må ha omtrent samme komfortnivå i båten som i boligen.  Men ... med økt komfort ombord er det lettere å få med seg familie og venner på turer, også lengre turer, også på den kalde tiden av året.  Vi har nå fire barn, å dra på ferieturer med hotellovernattinger og flyturer blir fort veldig dyrt - tidligere benyttet vi oss ofte av gratis "home hospitality", men det er også utfordrende å finne noe tilbud når man har fire barn.  Vi tilbringer det meste av ferier på båten nå.

Liten båt, små problemer - stor båt, store problemer.  Det gjelder i allefall det økonomiske og vedlikeholdsbyrden.  Båten har massevis av komponenter og slitedeler som må byttes ut etterhvert, og svært mange av dem koster skjorta.  F.eks., nye seil på en stor seilbåt koster fort bortimot 100kNOK, og da er det ikke snakk om regattaseil.  Imidlertid er det slik at de færreste komponentene er livsviktige, det meste kan utsettes.  F.eks., for tiden har vi ikke fungerende ankervinsj i baugen - inntil jeg får bedre orden på økonomien haler jeg opp et noe overdimensjonert anker med manuell fallvinsj på masta.  Dieselvarmeren har tatt kvelden - det er litt upraktisk nå om vinteren, men med ullklær, mye varm drikke/suppe og alternative varmekilder (landstrøm, motorvarme, invitere nok folk ombord (hver person gir ca 150W varme), bruke gasskomfyren mye, etc...) går ting relativt greit, nå er det snart sommer så da kan det utsettes til høsten.  Vi har varmtvannstank med el og motorvarme - nå ryker jordfeilsbryteren når jeg kobler varmtvannstanken på det elektriske anlegget, oups.  Jeg undres på om det er mulig å bytte den elektriske kolben eller om hele tanken må byttes.

Så er det all egeninnsatsen.  Egentlig lurer jeg på hvorfor jeg kaster bort tid på å skrive tull på baatplassen når jeg har så mye annet som må gjøres ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Båt vs hytte, det er nok sant at de løpende utgiftene på hytta er lavere, samt at hytta kan sees på som et investeringsobjekt.  På den andre siden, du kan ikke ta med deg hytta til et annet sted.  Det hender jeg ankrer opp enkelte steder bl.a. i Bærum og Asker og ler litt i sjegget over folk i hytter og sjønære boliger som kanskje har betalt flere titalls millioner bare for tomta - mens jeg kan droppe anker og kose meg med samme utsikten og til og med bedre muligheter til å ta seg et bad, helt gratis.

Å våkne opp for anker en tidlig morgenstund, samt kanskje ta opp ankeret og luffe rolig avgårde for seil, det er herlig.  På ettermiddager og kvelder er det ofte mye støy og leven, i allefall i indre Oslofjord, i allefall om sommeren ... men på morgenen, da er det som at motorbåtfolket, vannscooterbrukerene, dagsturistene etc ikke helt har våknet enda, det kan være helt tyst og ikke en hekkbølge i vannet.  Å starte en allminnelig arbeidsdag med morgenbad, dra opp et anker, heise seil, sitte på le side med sola i ansiktet mens man nyter en varm kopp kaffe eller te ... og så fortøye i (evt ankre opp utfor) Sandvika, Moss, Drøbak, Bunnefjorden, Son, Halden, Middagsbukta eller annet egnet sted og ta tog/buss inn mot jobb ... det er herlig.  Å forlate ei hytte mandags morgen gir neppe samme gleden, og man kan ikke bruke søndagen og mandags morgen på å flytte hytta nærmere kollektivtransport :-)

I forfjor (tror jeg det var) forlot jeg båsen min pinseferien, avsluttet pinseferien i Telemark, hadde båten der i noen uker før jeg så tok den til Göteborg og København - alt dette i vanlige helger og langhelger.  Sommerferien vår startet vi fra København.  Det finnes helt sikkert mye sjarm i å ha en fast hytte på et fast sted og dra på faste turer i nærområdet, stelle hagen på hytta, bli godt kjent med hyttenaboer, etc ... men å kombinere både transportmiddel, hobby og fritidsbolig (og hadde det ikke vært for barna, hadde det sikkert vært primærboligen), det får man ikke helt til med hytte.

Bobil eller campingvogn er kanskje et rimeligere alternativ.  Ikke vet jeg, har ikke prøvd og har ikke interesse av å prøve :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vi var ikke rike når vi kjøpte og flyttet inn i båten for 8 år siden, men etter å ha solgt huset og all søppel man lagrer der så er vi rikere og friere enn noensinne. Når skal pengesluket bilen bort og jeg håper jeg slipper å se mitt navn på et vognkort igjen. I 2014 loffet vi rundt på kanalene i Europa, i mai starter turen ned til Middelhavet. Kanskje tar vi turen om Vestlandet først, hvem vet.. Med mindre faste utgifter så blir det mindre jobbing mer tid til båtliv. For oss er båten mer en helårsaktivitet, hobby og bolig. Før eller siden vil helsa sikkert tvinge oss på land igjen, men gud å moro vi skal ha det i mellomtiden.

Du trenger ikke være rik for å ha båt, men har du i tillegg siste skrik i elektronikk, hus, hytte, motorsykkel, bil, og båt så er du kanskje rik på gjeld og fattig på tid.

Me har ikke vært lykkeligere på mangen år!

Her var det mange svar og innlegg. Tusen takk for tips og innspill.

I dag har jeg en skjærgårdsjeep. Den er helt topp for meg. Bruker den året rundt med teiner og garn nå på vinteren, og for transport og kos om sommeren. ....Det er dessverre ikke like stas for kone og barn. Når vi overnatter med barna blir det i lavvo eller på fyr. Noe jeg syns er helt topp. Egentlig liker resten av familien det også. Men kun en natt eller to også er det rett hjem til dusj og do...... Prøver også å få med kona på en litt lengre tur hver sommer og da booker jeg hotel i passende dagstur-avstand fra hverandre. Vi har fine opplevelser med dette i dag, med og uten barn. Kostnaden vi har i dag er ca 8 000 på service. Båten ligger ute hele året på privat plass. Så kommer det noen tusen i forsikring + bensin. Jeg bruker i snitt 120.- per time på bensin (som jeg ikke syns er galt) og den går ca 200 timer per år. 

Med litt avskrivninger kommer jeg på en samlet kost på minst 40.000.-

Må jeg legge noe særlig mer enn det i båtlivet...??? Helst ikke. Har trodd/drømt at det kunne være mulig. 

Båten "må" ha toalett i eget rom, og dusjmulighet som også er litt privat. Webasto varmer, koketopp og det som forventes. 

Ved annonser av Sandvik og Scand stopper jeg ofte opp. Også ved seilbåter da. Den trenger ikke være mye over 30 fot før den har den plass og de fasilitetene jeg ønsker meg.

Min forrige båt var en eldre 31fot snekke, som ikke kostet over de 40k i året å drifte. Da snakker jeg forsikring, båtplass, opptak, båtpuss, motor service og drivstoff utgifter. Gjorde alt arbeid selv. Det ble gjort endel tilpasninger, vedlikehold og utskiftninger første året, men hadde ikke andre overraskelser enn et sprukket dyserør og en ødelagt girkabel på bortimot 15år. Ble selvfølgelig andre selvvalgte utgifter(hobby) i løpet av disse årene. 

Deler mitt syn på å ha båt om det kan vere til nytte. Eg er student på tredje året, og har ein eldre seglbåt på 28 fot. Den brukar eg aktivt. Er riktignok heldig og har billig båtplass i skjerma båthavn, og ein tur på slipp er heller ikkje store kostnaden. Litt bunnstoff, dieselfilter, olje etc. går det kvart år, men det er ikkje store summane. Båten brukes mykje på sommar, noko på hausten og litt på vinteren. Tar vedlikehald sjølv etter  behov, og er aktiv på finn.no dersom det er behov for oppgraderingar. Ellers føl eg godt med på salg om det er noko eg treng nytt. Dette har fungert godt for meg i tre år no, og ser for meg at eg kjem til å fortsette slik nokon år til, før eg har behov for oppgradering..  Båten er forsåvidt enkel i forhold til komfort, men har alt eg treng. Ferskvatn, kjøleboks, god komfyr, gode køyer, WC og dieselvarmar. Konkret sum i året som går i båten har eg ikkje, men over 40k er det ikkje... Er som oftast den minste båten i havna, men eg trur eg har det like fint som dei rundt meg. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...