Gunga Din Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 (redigert) Geir Kåre S skrev for 7 timer siden: Santorini var heller ikke noen billig opplevelse. Mouche skrev for 1 time siden: Og er vel heller ikke ansett som noen billig gresk øy for å si det forsiktig! Santorini (og kanskje også Hydra) er vel de dyreste av greske øyer. men otroligt flotte øyer. Geir Kåre S skrev 1 time siden: ........Og selvsagt, om en tar seg tid eller er lokalkjent så finner man alternativer til å sitte på restaurant nr 874 langs stranda og spise det samme, igjen og igjen. Men gjett hva familien, og familier med unger ønsker? Joda, sitte på restaurant nr 875 langs stranda og spise samme maten igjen, og igjen. vi har vart i Hellas, minst en iblant 3 uker / år de siste 20 åren.........har aldri opplevt att maten smaker det samme, men vi prøver alltid å finne restauranger dit lokalbefolkningen går, oftest ligger de ikke utmed strandgata...... Nå har vi tenkt seile ned, å spendere mer tid i Hellas (og også Tyrkia, kanskje flere land i østre Middelhavet) vi tykker det er fantastikt flott. ————————————————- men tilbake til TS- nofish spm........båtfolk rikinger ? Ja det finnes rikinger, ......men tror båtfolk flest har normale innkomster, men prioriterer båtliv. ser under din tråd att du har en Buster Magnum Pro, jeg var tvungen att google....... https://www.sokbat.se/Modell/buster/magnum-pro for de pengene får man ju mye mye mer båt (subjektivt, min mening!) om man velger en liten seilbåt, du har i noe innlegg skrivet att du kan tenke deg seilbåt. her har du ett eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=169115894 en liten hytte på sjøen, tror hun har det meste, du har på din krav-spes.......(litt usikker på dusj?!) jeg tror att den båten troligvis er rimeligere å eie, enn den du har idag ! billigere i forsikring, billigere å seile/diesel.....etc etc det som sikkert er litt dyrere er vinterforvaring, da den er vanskelig å ta på trailer hjem. Redigert 27.Februar.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 LAKA skrev 49 minutter siden: Som mange her skriver så er det fullt mulig å gjøre båtlivet rimelig, kanskje særlig om man ikke må overnatte i båten. Vi har et båtliv omtrent som det @LAKA beskriver. Økonomisk krav ved anskaffelse var at gjeld ikke skulle bli en byrde eller presse økonomi til yttergrensene. Stor båt, ny båt, rask båt, høy comfort og mye teknisk utstyr koster. Teknikk slites og foreldes. Jo mer teknikk om bord, desto mer som kan gå i stykker eller som må skiftes ut når det er utslitt eller foreldet. Kunsten er å kunne redusere kravene til det matcher økonomi og ønskene om hvordan båten skal benyttes. Det finnes alltid noe som er litt større, litt nyere, går litt fortere eller har litt mer utstyr der ute. Noe av gleden med båt for min del er å være fornøyd med det jeg har. Forrige båt hadde vi i tre generasjoner over 47 år. Nåværende båt går nå inn i sin 11. sesong i mitt eie, og jeg har ingen planer om å skifte den ut. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Gunga Din skrev for 1 time siden: Santorini (og kanskje også Hydra) er vel de dyreste av greske øyer. men otroligt flotte øyer. Prøvd Mykonos, bare sånn apropos dyrt? Vi reiser rundt på Kreta og finner greit ok overnatting til 25/35 euro natten med frokost og lunsj eller middag for to med drikke til rundt 30 euro. Leiebilen koster oss i snitt 13.50 euro i løpet av året/sesongen (totalt rundt 50 døgn). Og så reiser vi hjem til St.Hans og da koster flybilletten rundt 500 per person siden "alle" skal til Hellas mens vi reiser hjem! Til tema: Siden vi har et lite krypinn rett i vannkanten og midt i sørlandets indrefilet, kan spytte i sjøen, så trenger vi ikke så stor båt, men nå kjøpt et slags kompromiss: En Antares7 som gir grei overnatting for to, med toalett i separat rom, lite kjøleskap og kokebluss. Mer enn godt nok for oss to for noen dager og skulle været skifte til dårlig vær er det aldri langt hjem med 25 knops marsjfart. Opplagsutgifter, service og forsikring kommer på totalt 15.000 og bensinkostnadene er jo helt avhengig av hvor mye man kjører. Fikk båten til en svært gunstig pris så vil trolig holde verdien et par år. Har jeg hatt tanker om stor/langt større båt, ja så absolutt, men synes ikke det er verdt det i vår ellers heldige situasjon. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Mouche skrev 15 minutter siden: Prøvd Mykonos, bare sånn apropos dyrt? Vi reiser rundt på Kreta og finner greit ok overnatting til 25/35 euro natten med frokost og lunsj eller middag for to med drikke til rundt 30 euro. Leiebilen koster oss i snitt 13.50 euro i løpet av året/sesongen (totalt rundt 50 døgn). Og så reiser vi hjem til St.Hans og da koster flybilletten rundt 500 per person siden "alle" skal til Hellas mens vi reiser hjem! Nei Mykonos har vi ikke vart, ( tror jeg, vi har vart på så masse plasser, i Hellas så jeg mister regningen) sist, nå i høst, var vi på Kreta......Rethymnon.........besøkte Knossos, som var riktig interessant ! min favoritt er Sifnos, liten øy, uten flyplass......dit skall vi seile Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 On 2/26/2020 at 2:57 AM, Gabi said: Så generell egeninnsats her i livet kan gjøre en forskjell for mange uansett. Første båten vår kostet 37500 kr for ca 12 år siden. Nåværende båt koster mye mer. Blir den for dyr over tid får vi heller selge den og kjøpe billigere. Det er begrenset hvor langt man kommer med egeninnsats, vi er som sagt i den situasjon at vi trenger ny seilgarderobe, ny varmtvannstank, ny ankervinsj og ny dieselvarmer. Kanskje noen av disse komponentene kan skaffes brukt, men prisen på nye komponenter er meget høy ... og dette kommer selvfølgelig i tillegg til alle mulige andre vedlikeholdsbyrder og småproblemer som kommer som perler på en snor. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pipe Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 (redigert) Midtpinne skrev On 26.2.2020 at 23.17: Øøøøøh, ok. Sydentur eller båt? Akkurat det ville jeg ikke turt å fortelle kona. Har forsåvidt kommet til et bra kompromiss, hun og ungen drar til syden en tur og jeg slipper å bli med. Hun blir med på båtferie, juhu. Noen har sikkert bedre tid og har mer fleksible arbeidsgivere enn andre men mange av oss sliter med å få ut mer enn 3 ukers sommerferie. Det er snaut nok for en båtferie om man ikke skal måte dra til syden i tilegg. Men ja ser poenget ditt at det enkelte år kan bli begge deler men f... meg ikke i fellesferien. I tilegg har vi hytte som kona er primus motor for mens jeg er mer lunken til det prosjektet Redigert 27.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 (redigert) Hvis man skal ha det rimelig så er det vel "gammel seilbåt" som gjelder, men når det skal være rimelig så må man kunne være "båtmekaniker" og fikse det aller meste selv, eller så er det jo håpløst. Da skal man vel ellers også ha tid til å fikse det aller meste selv. Jeg kjøpte meg "vrak" for ca 2 år siden, og det påfølgende halvåret ble da til "selvstudie i reparasjon av gammel seilbåt". Fritid fantes ikke, for det var det all ledig tid ble brukt til. I starten så gikk jo det aller meste i stykker hele tiden, men etter ca et halvt år så stabiliserte det hele seg og det var ingen flere feil. (Ellers så er del en del estetiske ting som kanskje skulle vært tatt.) Det siste ett og et halvt år så har det nesten ikke vært utgifter i det hele tatt. Det har vært leie av båtplass, og noen få symbolske kroner til diesel, når man bytter mellom å seile og å kjøre motor. Jeg solgte bilen for å kjøpe en gammel båt, for å holde driftsutgiftene på samme nivå, men det viste seg nok det at driften av båten kostet en god del mindre enn driften av bilen, slik at byttet fra bil til båt ga en ganske brukbar innsparing. Det nesten litt rare med gamle plastbåter det er jo at skroget er helt all right etter masser av år i sjøen, og så kan "mye av det meste" (men ikke alt) kan repareres. Med en gammel seilbåt så kan man virkelig reise rundt uten at det koster noe, men man da skal nok også synes at det er litt gøy å fikse båt. Redigert 28.Februar.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Da ble vår til sommer og etter mange timer på finn og baatplassen tror jeg at jeg beholder min 10 år gamle Buster ennå noen år. Det blir rett å slett for dyrt og/eller for mye risiko ved å oppgradere. Og med busteren skal jeg kose meg glugg med holmeturer, fisking, teiner og garn. også får vi heller ta noen døgn på hotel eller telt når vi skal overnatte. Takk for gode innspill. (Mulig jeg går litt mot strømmen....her på sørlandet melder de at gjestehavnene blir fulle med bare halvparten av båtene de kunne "huse" for noen år tilbake....) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 nofish skrev for 1 time siden: (Mulig jeg går litt mot strømmen....her på sørlandet melder de at gjestehavnene blir fulle med bare halvparten av båtene de kunne "huse" for noen år tilbake....) :-) Var innom gjestehavna i Grimstad med jolla en helg tidlig i fellesferien og der ble 40-45 fot smått. ...så et eller annet har nok skjedd med størrelsen på båtene, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Helt vilt store båter nå. Før var det sjokkerende med 60-fotere. Nå kommer det 80-fotere. Og en skog med 50+ fotere. Min 40 år gamle 26-foter blir litt liten sammenliknet med dem... ??? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
snekkerbod Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Hva er en riking egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 snekkerbod skrev for 1 time siden: Hva er en riking egentlig? En som har mer enn meg. Borgerskapet er noen jævla svin, laks og sjampanje på den fine duken. Vi skal pisse i demmes vin og vi skal henge dem etter slipset. Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 snekkerbod skrev for 4 timer siden: Hva er en riking egentlig? Bare et flåsete uttrykk fra meg i denne sammenheng. Jeg har full respekt for de som tjener mer enn meg eller velger å bruke mer enn meg på båt. Dersom jeg styrt unna et par samlivsbrudd hadde du kanskje sett meg på en gullforgylt flybridge med Vassendgutane dundrende utover hele gjestehavna ;) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 snekkerbod skrev for 13 timer siden: Hva er en riking egentlig? Når man tar Eurojack'n på fredag? nofish skrev for 9 timer siden: Bare et flåsete uttrykk fra meg i denne sammenheng. Jeg har full respekt for de som tjener mer enn meg eller velger å bruke mer enn meg på båt. Dersom jeg styrt unna et par samlivsbrudd hadde du kanskje sett meg på en gullforgylt flybridge med Vassendgutane dundrende utover hele gjestehavna ;) De fleste av oss har forskjellige utgangspunkt. Har man mulighet for å "bageinn" båtlånet i huset og bruker båten som en hytte på sjøen, så mener jeg dette kan forsvares. Dette er noe jeg vurderer selv etterhvert, jeg må bare få konemor til å bli like glad i båtlivet som meg selv Denne jobben starter for alvor i helgen, når baugen styres mot vest og Farsund er satt som destinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.