Jump to content

båtliv - kun for rikinger??


nofish

Recommended Posts

Om båtliv kun er for rikinger er det nok mange som faktisk spør seg om. Men alt er relativt, og er man fattig student er det meste for dyrt selvsagt. Har man arvet penger, eller er i beste aldersgruppe men 2 stabile inntekter og ingen studielån samt barn som har flyttet ut har man mer penger.

 

Men et forhold som vi har tjent mye på er å gjøre mye av oppussingsarbeidet i huset vårt selv. Regner med at vibhar spart ca 600.000 kr siste 20 år på å ikke sette bort arbeid men stå på selv. Lære seg ting selv og tørre å prøve og feile. Andre igjen kjøper tilsvarende tjenester. 

 

Ved å kjøpe 3 år gammel premiumbil istedet for ny "sparte" vi 300.000. Dvs motsatt tenkt at vi valgte å kjøpe 3 år gammel bruktbil av premiummerke istedet for ny, men mindre premiummerke. Selv om bilen nå er 8 år får vi fortsatt missunnelige blikk fra mange selv om den nå sikkert ikke er verdt mer enn kanskje 150.000.

 

Ved å ta det meste av båtpuss, oppgraderinger og service på vår båt selv sparer vi også masse penger.

 

Men hadde vi ikke gjort all egeninnsatsen på huset selv, hadde vi kjøpt ny premiumbil istedet for brukt, og ikke gjort det meste på båten selv hadde ikke vi hatt råd til å ha den båten vi har heller. Ikke har vi hytte eller bobil heller.

 

Så generell egeninnsats her i livet kan gjøre en forskjell for mange uansett. Første båten vår kostet 37500 kr for ca 12 år siden. Nåværende båt koster mye mer. Blir den for dyr over tid får vi heller selge den og kjøpe billigere. 

Link to post

For å avsløre litt hva det koster meg i året. Jeg kjøpte en gammel 31 fots seilbåt i god teknisk stand for 140k, har pusset opp litt etterhvert og nå ser den ganske så fin ut. den har 2 adskilte kabiner, skikkelig toalettrom god salong. Driftskostnadene med denne er 7000 i året i båtplass,  5000 i slipp med bunnstoff. 1000kr i olje og filter(skifter selv), ca 1000 kr i forsikring, Diesel ca 2000. Diverse oppgradering og lyst på kostnader er variabelt og valgfritt. tenk nedskriving av seil og rigg/motor så setter jeg det til ca 10000 i året.

 

Sum 26000 ink nedskrivning, så bruker jeg ca 10-15000 i diverse oppgraderinger/oppussing så maksimalt ca 40000 i året. Det er dyrere å kjøpe en ny bil.

 

Trenger ikke være rik for dette, samt jeg kan reise hvor jeg vil med båten sammen med familien med en grei komfort. Iom at det er en seilbåt blir drivstoff kostnaden tilnærmet neglisjerbar, har man derimot en motorbåt av samme størrelse øker spesielt den kostnaden. (Ja seil koster penger men det gjør og nedskrivningen på en større motor)

 

Link to post
Guest Avmønstret#

Mye fornuftig som skrives. Men klart det er en "siling". Tjener en ikke godt nok så kan en ikke prioritere seg til en dyr båt med høye kostnader uansett. Det er de privilegerte som har båter som er dyre å kjøpe og dyre å eie. Det er de privilegerte som har hytter som er dyre å kjøpe og eie osv. 

 

Men en godt ting med å bo i Norge er at "de priviligerte" er mange, de er middelklassen, som er de fleste av oss. 

 

Så båtlivet er tilgjengelig for de fleste av oss, og med prioriteringer så kan en strekke seg ganske langt ifht kostnader. 

 

Relativt sett er den norske middelklassen "rikinger". Så på en måte har trådstarter rett. Men relativt sett i Norge så blir det feil fordi middelklassen normalt har råd om det prioriteres. Men ser en på de største og dyreste båtene så er det selvsagt normalt "rikinger", selv om nordmenn flest ikke liker å bli satt i den båsen, eller liker å vise seg frem som "riking". Men som med alt annet så er det unntak der også ;-) 

 

I ett protestantisk Norge så er det nok også fortsatt sånn at det tar seg bedre ut å være "vanlige folk" som har prioritert og strukket seg til å kunne ha en dyr båt enn at en kjøpte den med pengene fra aksjeavkastning eller sin rikdom. En ser også på sosiale media og ellers at de som prioriterer og strekker seg til en stor og dyr båt lett står frem og forteller sin historie. Ikke veldig ofte en leser om "rikinger" som selv forteller om sitt båtkjøp. Vi liker bedre historiene om de som har gitt ett offer (prioritert) for å komme seg dit enn de som "bare" kjøpte en dyr båt. 

 

Og en ting er sikkert, de som er reelt fattige i Norge har ikke råd til familiebåter. De har normalt ikke råd til bil for å kjøre til båten heller. 

----

Personlig tror jeg det er en stor misforståelse ute å går om en tror at båtlivets gleder har kun har med båtstørrelse å gjøre. Jeg er ikke helt sikker på at vi har kontroll på de ulike faktorene og valgmulighetene når vi "bare" ender med å kjøpe større båter. Men det er en annen debatt. 

Link to post

Noterer at båtkjøp/utgifter til bruk/hold av dette "forsvares" med at det er enda dyrere å kjøpe/ha en bil, en "unnskyldning" som faller på sin egen urimelighet av mange grunner, blant annet:

 

De fleste har behov for bil for å komme seg til/fra båten.

 

De fleste bruker bilen hele året, men de fleste (joda, gjelder ikke alle!) bruken båten kun noen få måneder i året.

 

Bilen er for de fleste en "need to have" mens båten er en "nice to have".

 

Forøvrig er det flott at så mange har båt, nyter båtlivet og synes det er verdt det. men hvorfor trenger så mange å forklare (forsvare?) bruken av penger på båt?

 

Jada, vet at dette er å banne i kjerka, men det går greit!

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vi har et vennepar som alltid kjøper nytt. Ny bil og ny båt. 

 

Gjør ingenting selv av oppussing.

 

Verditap på en ny bil er utrolig stort. Bytter du bil hvert 5. År blir reelt verditap på bil veldig stort, og mye mer enn om man hadde kjøpt brukt. Derfor synes jeg at sammenligning med bilkjøp er reell. 

 

Hadde de feks kjøpt brukt bil og brukt båt hadde de spart mange hundre tusen, eller for å snu på det: hadde de kjøpt brukt kunne de kjøpt mye større båt og således sett ut som de var rike fordi de hadde så bra båt. 

Link to post
Geir Kåre S skrev 47 minutter siden:

Personlig tror jeg det er en stor misforståelse ute å går om en tror at båtlivets gleder har kun har med båtstørrelse å gjøre. Jeg er ikke helt sikker på at vi har kontroll på de ulike faktorene og valgmulighetene når vi "bare" ender med å kjøpe større båter. Men det er en annen debatt. 

Det er nok mange som har gått i fella med 3 fot syken. En i familien synes båtlivet var topp med sin rundt 32 fots seilbåt, men forelsket seg i en på  rundt 37 fot. Tror det ble skjebnesvangert, for det varte ikke så lenge før det ble slutt på båtlivet. Tror ikke utgiftsnivået alene var utslagsgivende, men det økte vannvittig mye i forhold til få fot ekstra.

 

Selv har jeg en romslig 27 foter jeg kan reise Europa rundt med, for "tokroner og femti øre", om jeg ønsker det. På reisefot og i uthavn, kan jeg, om jeg vil, stort sett reise og bo gratis. Vinden bestemmer når jeg kommer frem. Ligger jeg stille i Norge, koster båtplassen alene 15 - 20.000,- årlig, selv om jeg knapt skulle bruke båten.  Det som stort sett skiller min gamle "dame" fra moderne, større båter, er en dusj, der må jeg ty til utendørs løsning. 

 

Med den størrelsen båt jeg har, klarer jeg også det meste alene. Jeg kan hoppe i land på en brygge, stoppe båten i siget om nødvendig, den er meget håndterbar med sine "beskjedne" 3,5 tonn. 

 

Selv om man med kjøl på kanskje 1,5 til 1,8 meter mister noen muligheter å kunne besøke, får man antagelig et mer behagelig båtliv uten å måtte tenke spesielt mye på hekkbølger og andre forhold som tilsvarende motorbåter må ta hensyn til. Kjølen er litt mindre praktisk ved opptak og opplag. Min drømmebåt er en seilbåt med hydraulisk senkekjøl, men da  snakker vi fort om det tidobbelte i pris.

 

 

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Mouche skrev 20 minutter siden:

Noterer at båtkjøp/utgifter til bruk/hold av dette "forsvares" med at det er enda dyrere å kjøpe/ha en bil, en "unnskyldning" som faller på sin egen urimelighet av mange grunner, blant annet:

 

De fleste har behov for bil for å komme seg til/fra båten.

 

De fleste bruker bilen hele året, men de fleste (joda, gjelder ikke alle!) bruken båten kun noen få måneder i året.

 

Bilen er for de fleste en "need to have" mens båten er en "nice to have".

 

Forøvrig er det flott at så mange har båt, nyter båtlivet og synes det er verdt det. men hvorfor trenger så mange å forklare (forsvare?) bruken av penger på båt?

 

Jada, vet at dette er å banne i kjerka, men det går greit!

 


Det er Ikke meningen å kritisere de som har mulighet til å bruke mye penger på båt. Overhode ikke. 
Gleder meg stort over å se flotte båter på sjøen. Såvel som fine gamle trebåter, og egentlig de aller fleste båtene som krydrer en tur langs kysten.

Mitt poeng er at jeg vurderer en litt annen båt enn jeg har i dag uten å øke driftskostnadene, og ber om innspill på om det er mulig/realistisk.

At andre kan/vil bruke mer enn meg på båt er jeg revnende likegyldig til - bortsett fra at det som sagt er hyggelig å se fine båter på sjøen.

Link to post

Jeg har brukt mye penger på båt og drift av båt i mange år uten at det var så veldig mange uforutsette ting som kom på. Men en større, nyere båt med stor tomotors installasjon koster mye både å bruke, lagre og holde ship shape. Man slurver hverken med polering, kalesjer, utstyr eller annet når man har noe slikt.

Dog var ikke følelsen av å bruke så veldig mye penger tilstede til enhver tid da det er utrolig hvor mange påskudd man lager seg for å bruke betydelige summer jevnlig på båten så lenge man har denne som interressefelt.

 

Men nå, med en annen båt i eie som krever mye mindre ser jeg virkelig hvor lite penger jeg nå bruker på båt uten at dette har forringet følelsen av båtliv. Kanskje tvert om da det meste er mye enklere og rimeligere nå. Og det kjennes godt.

Link to post
Guest Avmønstret#
Shore skrev for 1 time siden:

Min drømmebåt er en seilbåt med hydraulisk senkekjøl, men da  snakker vi fort om det tidobbelte i pris.

 

 

Har 39 med sveivbar kjøl. Sveiver den opp på fallvinsja. Med elektrisk vinsj ville det gått glatt. Som det er nå er det en treningsøkt :-) 

 

En 28-31 foter med senkekjøl og gode fartsressurser hadde jeg likt. Men det er ikke flust av de på bruktmarkedet.

 

Har lenge tenkt på å "nedgradere" til mindre båt, så om den rette reker forbi så kanskje det skjer. Men da må jeg først selge... og det liker jeg ikke tanken på å måtte. Gjør vondt å realisere tap. Du får gi lyd om en hyggelig priset Kelt 39 (senere Feeling yachts) som du kan kjøre opp på stranda er av interesse ;-) Er bare laget 40 av de i verden og jeg tror ikke det er mer enn 2-3 i Norge, så de er ikke ofte på markedet her til lands. 

-------

Edit: Sjekket profilen din, ser ut til at du har en Grinde, som tilfeldigvis er en av verdens vakreste seilbåter på min liste. Om jeg skulle nedgradere er det absolutt en kandidat ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Ja, en slik kunne jeg nok likt, men blir nok litt stor for meg  som ofte seiler alene. Min brede og trygge dame, med oppgradert motor, 700 timer, nyere mast, det meste av hva jeg trenger, duger fint. Drømmebåten er likevel en Alubat Ovni rundt 30-31fot, men jeg tror prisen for å oppgradere ligger utenfor prioriteringsnivå. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Når det kommer til båt må man nok se på driftskostnader og glemme alternativ avkastning, for det kommer aldri til å være en god investering. 
Men, det er verdt det.

 

Jeg kjenner flere med eldre plastsnekker rundt 25 fot (hadde alle sommere som liten i en lignende båt selv), som har et herlig båtliv, og bruker mindre på båten hvert år enn hva en sydentur for fire koster. 

Link to post

Graden av båtglede henger ikke nødvendigvis direkte sammen med kostnad og størrelse på båt?

 

Mine beste båtopplevelser har jeg hatt i mindre og rimelige båter. For all del, det er kjekt å seile Oceanisen, men enda kjekkere å seile BB11, til en brøkdel av prisen. For ikke å glemme alle spennende holmer og skjær man får tilgang til med en mindre båt. Hadde lenge en 24 fots motorbåt i tre med 16hk Marna diesel. Båten kostet meg 10 tusen, vedlikehold og oppgraderinger det første året kostet det samme. Senere kom vedlikehold, service/slipping, båtplass og dieselforbruk på godt under 5 tusen i året. Da brukte jeg båten nesten daglig i sommerhalvåret, var knapt en holme vi ikke var i land i for å utforske. Maksimal båtglede, uten å blakke seg?

Link to post

Mine grunnleggende grunner til at jeg kan ha båt (og mc):

 

- båtplass i båtforening, ikke privat (billigere)

- dieselmotor med strak aksel (mindre mikkmakk som kan gå i filler)

- ikke større båt enn det jeg strengt tatt trenger (Master 770 TC)

- lese seg opp på motoren før man kjøper båt, slik at man ender opp med noe som er kurant (Volvo Penta har som feks gode og dårlige motorer, som mange andre merker)

- ikke større motor enn det jeg strengt tatt trenger (Yanmar 77 hk, 15 knop på full spik)

- ta all service og det meste av reparasjoner selv

- gå til innkjøp av verktøy etterhvert som man trenger det (nytter ikke å si til seg selv, "at dette verktøyet har jeg ikke". Butikken har det)

- være i forkant og gjøre forebyggende service slik at ting ikke går i filler

- ikke sikle etter ny båt hele tiden, men være fornøyd med det man har

- kjøpe ting du ønsker til båten brukt på finn.no, eller på kampanje. Aldri til fullpris. (Au, røyk på 50 lapper på ny stor baugtruster da. Men dette var planlagt når jeg kjøpte båten og gjenspeilte seg i prisen på den)

- ++ sikkert en del jeg har glemt.

 

Dette krever at man må lese seg opp og lære. Men det er jo bare morro:-)

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
8 hours ago, Mouche said:

Bilen er for de fleste en "need to have" mens båten er en "nice to have".


Bilen kan også være en "nice to have" når du går ut over det du trenger for å kjøre til jobb og båtplass.
Alt dreier seg om prioriteringer.

Derfor har jeg fremdeles en gammel, liten båt som fungerer til mitt bruk, og en ny bil :-).

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Arne Henriksen skrev 16 minutter siden:


Derfor har jeg fremdeles en gammel, liten båt som fungerer til mitt bruk, 
 

 

Du er nå kledelig beskjeden på vegne av båten din vil jeg si ;-). Det må være en av de mest oppgraderte og oppdaterte av sitt slag. En flott og gjennomført båt uavhengig av alder og størrelse. 

Link to post
Havelle skrev for 9 timer siden:

Jeg kjenner flere med eldre plastsnekker rundt 25 fot (hadde alle sommere som liten i en lignende båt selv), som har et herlig båtliv, og bruker mindre på båten hvert år enn hva en sydentur for fire koster. 

Ja, det er jo å håpe for sydenferie for en familie på 4 koster jo fort 50k med søkke og snøre hvis vi snakker om sommerferie.

Link to post
Guest Avmønstret#
pipe skrev 1 time siden:

Ja, det er jo å håpe for sydenferie for en familie på 4 koster jo fort 50k med søkke og snøre hvis vi snakker om sommerferie.

 

Må dessverre meddele at vi har doblet den prisen etpar ganger, uten å dermed leve i "sus og dus". Men heller ikke billigste lokasjon.  

Link to post

Jøss, litt av noen sydenturer dere har! Selv har vi et hus/villa på Kreta med hage og basseng (hage og basseng holdes av betalte lokale) og totale driftsutgifter for dette ALT inkludert (strøm, forsikring,vann, drift/vedlikehold hus/hage/basseng, lokale skatter og advokat)er mindre enn hva dere bruker (dobbelt av 50k) på en sydentur med to barn! 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Øøøøøh, ok. Sydentur eller båt? Akkurat det ville jeg ikke turt å fortelle kona. Har forsåvidt kommet til et bra kompromiss, hun og ungen drar til syden en tur og jeg slipper å bli med. Hun blir med på båtferie, juhu.

 

Men tilbake tråden, man bestemmer selv hva båtlivet skal koste. Jeg har hatt båtliv til 15.000 i året inkludert alt og stortrivdes med det. Man bør dog være klar over at prisen øker ikke lineært med størrelsen på båten, men heller logaritmisk.

Link to post
Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 2 timer siden:

Jøss, litt av noen sydenturer dere har! 

 

Har allergi mot hoteller, og er heller ikke anlagt for noen "all inclusive" greier. Fly til feks Kroatsia i fellesferien for en familie på fire der alle plutselig får lov å betale for voksen, og minst en av ungene ønsker eget rom, og jeg ønsker leilighet sentralt, faktisk sentralt, på en øy vi ville bo på, det kostet over halve budsjetter før vi landet. 

 

Santorini var heller ikke noen billig opplevelse. 

---

Det som drar opp prisen er at vi vil ha det som vi vil ha det når vi drar på "sydentur". Klart det finnes billigere måter å gjøre det på men har blitt så gammel og sær at jeg ikke firer på kravene, det er det som koster. 

 

Samtidig, vi snakker ikke om gullkraner på badet men helt perfekt plassering og god standard. Dvs på Santorini var utearealene såpass forseggjort og plasseringen så sentral at vi ble fotoobjekter i "egen hage", pluss at folk kom inn porten og satte seg ned for å ta selfies når vi selv ikke var i hagen;-) Og stranda var rett ut... 

 

Det er utrolig deilig, i ca 3 dager. Da har en blitt passe solbrent, passe full, passe lei av at all mat smaker likt (Hellas). Da kunne jeg godt reist hjem til vakre, deilige sommernorge. Tatt en seiltur, lagt på svai noen netter, funnet en uthavn, drukket vin i solnedgangen, ta morgenbad fra båten, drikke en kopp kaffe. Det er smaken av honning. 

 

Dro til Malaga på besøk en langhelg. Fikk sett mye fint, gjort unna alle "sydengreiene" på en kjapp og effektiv måte uten å bli solbrent så fly rett hjem til Norge. Det var en helt perfekt sydenferie for meg :lol:

Link to post

Det finnes et sidespor til billig båtliv, som jeg er sikker på å ikke være alene om:

1 - formålet er å være på sjøen - som jeg er avhengig av - båten er bare et middel.

2 - jeg er stort sett bare ute på dagstur - like bedre å sove i hus.

3 - har derfor 2 billige båter - en i oslofjorden og en i trøndelag , samt omtrent ca 5 robåter og pionerer.

4 - kan låne båt av søsken både på vestlandet og sørlandet

5 -- har derfor ærlig og oppriktig ikke lyst på stor og flott båt.

(må til slutt tilstå og ha 2 hytter med egen strandlinje)

 

Link to post
Geir Kåre S skrev for 5 timer siden:

Santorini var heller ikke noen billig opplevelse. 

 

Og er vel heller ikke ansett som noen billig gresk øy for å si det forsiktig! Trist å høre at du opplever at all mat smaker likt i Hellas, tror du muligens da har gått i noen av de vanlige "fellene" mht steder å spise.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#
Mouche skrev 33 minutter siden:

 

Og er vel heller ikke ansett som noen billig gresk øy for å si det forsiktig!

 

Neida, men veldig fint der. En spesiell opplevelse. 

 

Mouche skrev 33 minutter siden:

Trist å høre at du opplever at all mat smaker likt i Hellas, tror du muligens da har gått i noen av de vanlige "fellene" mht steder å spise.

 

Yepp, igjen. Har hatt et par andre Hellasferier også. Så en vet hvordan maten smaker før man kommer dit. Og selvsagt, om en tar seg tid eller er lokalkjent så finner man alternativer til å sitte på restaurant nr 874 langs stranda og spise det samme, igjen og igjen. Men gjett hva familien, og familier med unger ønsker? Joda, sitte på restaurant nr 875 langs stranda og spise samme maten igjen, og igjen. 

 

En sulter ikke i hjel, og det er absolutt et i-landsproblem. Men egentlig har vel hele "turisthellas" samme meny og samme kokk? Det hadde vært trist om hele turistrestaurantnorge kun serverte pølser og burgere... vent litt nå.. vi gjør kanskje det? ;-) 

Link to post

Som mange her skriver så er det fullt mulig å gjøre båtlivet rimelig, kanskje særlig om man ikke må overnatte i båten. Vi bor 20 meter fra sjøen og har en fantastisk skjærgård rett utenfor stuedøra. Vi kan derfor dra ut på kort varsel når været er fint uten å måtte forberede oss eller bruke mye tid på å rigge klar båten. Med marsjfart på 30 knop når vi de fleste lokale destinasjonene på under halvtimen og drivstoffutgifter er under 0,5 l/ per nautisk mil. Ulempen er selvsagt at skjærgårdsjeepen på 16 fot ikke har allverdens komfort, men med gode sitteputer i dørk, kokeapparat og ferskvannstank så trives ungene som bare det. Stort sett så hopper vi jo i land på en eller annen idyllisk holme eller vik og da er det magisk å ha en båt som kan dras rett opp på land og stort sett kan ankres opp hvor som helst. Det årlige budsjettet til drivstoff, båtplass, vedlikehold, service og oppgraderinger er på under 20k og vi får utrolig mange gode opplevelser for de pengene. Nå er planen å oppgradere til tilsvarende båt, bare på 18 fot og da øker kanskje utgiftene med 5k i året. Fortsatt et rimelig båthold - og så rimelig at større og dyrere båt ikke frister selv om vi har økonomi til det. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...