Jump to content

Bruk av motorvarmer montert på Volvo TD40


Seastar

Recommended Posts

Hei!

 

Har en marinisert lastebilmotor Volvo TD 40, og har aldri hatt problemer med vinterstart, heller ikke ryker den ved oppstart.

Jeg gløder bare på vanlig måte før start - og så er den igang og den kommer raskt opp i vanlig arbeidstemperatur på ca. 85 grader slik at varme på varmtvann og varmevifte o.l fungerer ganske raskt.

 

MEN - siden det er montert element i motorblokka og 220 V tilkoblingene er intakt, så lurte jeg på om det er noen fordeler eller direkte ulemper med å ta i bruk dette før oppstarter på kalde vinterdager? (Ved bruk av timer/ur)

 

Det er tredje vinteren snart nå og jeg har aldri tenkt tanken på å sette på strøm her før nå!

 

Hva mener dere?

Skal jeg la være å bruke den, eller er det åpenbare fordeler når motorvarmerelementet først er montert?

 

NB!

Er forøvrig meget fornøyd med Volvo'n med Intercooler og Turbo og som er oppgitt til å yte ca. 160 HK, for den starter lett bare ved litt gløding og ryker gjør den ikke i det hele tatt!

 

Seastar :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan ikke se noen grunn til at du ikke kan bruke motorvarmer. For å få god virkning må den vel stå på et par timer før du skal bruke båten, og bruker du timer til dette er det vel en enkel sak.

Dog er det vel ikke helt enkelt å vite når du skal bruke båten, så for å få nytte av timer må du planlegge turene dine....

Evt. kan timer stilles til å starte en time på morgen og en time på kveld, da vil du garantert ha frostfri motor om vinteren !

Svein H

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke hvordan den er jordet. Er den tilkoblet landstrømsjord kan du risikere tæring.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er det ikke bare å klippe jordingen da? :wink:

 

I Hangarskibet går ladere og varmtvann uten jording. Ingen tegn til tæring (hittil :rolleyes: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for innsiktsfulle svar.

 

Hadde en "anelse" om dette med jordingsproblematikken/ sikkerheten og bl.a. fare for tæring.

 

Har hittil ved behov for strøm ombord, benyttet en jordet gummikabel med en jordfeilbryter og en sånn forbruksmåler i enden.

Behovet har kun vært til vedlikeholds-batteriladere (uten jordforbindelse), og der har jeg følt meg trygg på opplegget!

 

Siden motor starter lett - tror jeg at usikkerheten ved bruk av motorvarmeren i forhold til det meget forenklede 220v el.opplegget i båten gjør at jeg dropper dette alternativet.

 

Satser kun på 12 v drift av utstyr ombord - og 220v kun til lading av batteribankene......!

 

Takker for svar! :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...