Seastar Startet 21.September.2005 Del på Facebook Startet 21.September.2005 Hei! Har en marinisert lastebilmotor Volvo TD 40, og har aldri hatt problemer med vinterstart, heller ikke ryker den ved oppstart. Jeg gløder bare på vanlig måte før start - og så er den igang og den kommer raskt opp i vanlig arbeidstemperatur på ca. 85 grader slik at varme på varmtvann og varmevifte o.l fungerer ganske raskt. MEN - siden det er montert element i motorblokka og 220 V tilkoblingene er intakt, så lurte jeg på om det er noen fordeler eller direkte ulemper med å ta i bruk dette før oppstarter på kalde vinterdager? (Ved bruk av timer/ur) Det er tredje vinteren snart nå og jeg har aldri tenkt tanken på å sette på strøm her før nå! Hva mener dere? Skal jeg la være å bruke den, eller er det åpenbare fordeler når motorvarmerelementet først er montert? NB! Er forøvrig meget fornøyd med Volvo'n med Intercooler og Turbo og som er oppgitt til å yte ca. 160 HK, for den starter lett bare ved litt gløding og ryker gjør den ikke i det hele tatt! Seastar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Hei, Kan ikke se noen grunn til at du ikke kan bruke motorvarmer. For å få god virkning må den vel stå på et par timer før du skal bruke båten, og bruker du timer til dette er det vel en enkel sak. Dog er det vel ikke helt enkelt å vite når du skal bruke båten, så for å få nytte av timer må du planlegge turene dine.... Evt. kan timer stilles til å starte en time på morgen og en time på kveld, da vil du garantert ha frostfri motor om vinteren ! Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 så lurte jeg på om det er noen fordeler eller direkte ulemper med å ta i bruk dette før oppstarter på kalde vinterdager? Du bør sjekke hvordan den er jordet. Er den tilkoblet landstrømsjord kan du risikere tæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Du bør sjekke hvordan den er jordet. Er den tilkoblet landstrømsjord kan du risikere tæring. <{POST_SNAPBACK}> Er det ikke bare å klippe jordingen da? I Hangarskibet går ladere og varmtvann uten jording. Ingen tegn til tæring (hittil ) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Er det ikke bare å klippe jordingen da? Jo, men det er ulovlig dersom ikke motoren er jordet i en forskriftsmessig lokal jord.Pass iallfall på at det er jordfeilbryter på landstrømen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Og grunnen til at det er ulovlig er som oftest fordi det kan være direkte livsfarlig dersom det oppstår en jordfeil. En jordfeilbryter vil dog kansje redde liv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 27.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2005 Takker for innsiktsfulle svar. Hadde en "anelse" om dette med jordingsproblematikken/ sikkerheten og bl.a. fare for tæring. Har hittil ved behov for strøm ombord, benyttet en jordet gummikabel med en jordfeilbryter og en sånn forbruksmåler i enden. Behovet har kun vært til vedlikeholds-batteriladere (uten jordforbindelse), og der har jeg følt meg trygg på opplegget! Siden motor starter lett - tror jeg at usikkerheten ved bruk av motorvarmeren i forhold til det meget forenklede 220v el.opplegget i båten gjør at jeg dropper dette alternativet. Satser kun på 12 v drift av utstyr ombord - og 220v kun til lading av batteribankene......! Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Hulda har veggmontert en 250W termostatstyrt panelovn etter "batteriladerprinsippet". Gir min 15 grader i motoren og funker prikkfritt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.