Jump to content

Vann på havna, typisk vannavgift?

Supermix

Recommended Posts

God kveld,

har noen prisen per år å være tilknyttet vann i båthavn (for å ha vann på flytebrygga til spyling av båter og fylling av ferskvann)? lurer på hva som er typisk vannavgift for dette? ikke etableringskostnad.

Ta også med antall plasser i havna dette er fordelt på. Om noen har erfaringer fra Ålesund er det ekstra interessant.

Vann er da vel inkludert i båtplassen. Ikke alltid ved gjestehavn derimot. Aldri hørt om ekstra betaling for vann i egen havn , selv en sunnmøring har da grenser :giggle:  (har tre båtplasser i ålesunds området) er enten en eller to vannuttak på flytebrygger, alt etter lengden som ellers i landet skulle en tru. 

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Hei

Sunnmøre er jo Sunnmøre.

Eg har opplevd ein stad som var verre, og det var Nederland. Der måtte me stappa inn myntar, før me fekk vatn.

Då me fyllte diesel i Harlingen, før overfarta til Noreg, bad me om å få fylla vatn.

Svaret var at dei ikkje hadde. Då eg peika på krana fekk eg til svar at "It is very expencive!"

Me rista på hovudet, klarte å halda langfingen i lomma, og drog.

Ask

I Nederland kunne en som regel velge mellom gråvann (vaske båten) eller drikkevann...det sist nevnt tok de event. betaling for...men det var sjelden vi møtte slike havner der de tok betaling for vannet...

I hjemmehavnen min er vannet inkludert i leien...har heller aldri hørt om noen som må betale for vannet på de kanter..

Vi har ca 180 plasser i havnen...

Dreuf skrev 41 minutter siden:

Tenker du på fakturaen fra kommunen? 

Vårt sameie betaler rundt 2000,- pr år til kommunen. Vi har vannmåler så betaler etter forbruk.

Vi er 16 båtplasser. 

JA det er dette jeg tenker på.

2000/16 = 125 kr per år da :) Viss det er såpass lite så er det bra. Flere som har tilsavarende tall?

Supermix skrev 6 minutter siden:

Hei, ser dere misforstår litt. Tenker på havnas kostnad da jeg skal fremme forslag om å få ferskvann på havna ved å knytte seg til vannledninga til kommunen ja.

Per i dag er det en havn uten ferskvann.

Da tror jeg det er store variasjoner i de forskjellige kommuner...

Vår båtforening ble f.eks for noen år siden, pålagt å betale vann som industri...ble pålagt vannmåler...

Andre mindre foreninger i samme kommune vet jeg betaler som privat personer, ingen vannmåler...

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Da tror jeg det er store variasjoner i de forskjellige kommuner...

Vår båtforening ble f.eks for noen år siden, pålagt å betale vann som industri...ble pålagt vannmåler...

Andre mindre foreninger i samme kommune vet jeg betaler som privat personer, ingen vannmåler...

Trodde nesten at vannmåler, sågar med automatisk avlesing, ble obligatorisk og pålagt i de fleste kommuner?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 minutt siden:

Trodde nesten at vannmåler, sågar med automatisk avlesing, ble obligatorisk og pålagt i de fleste kommuner?

Blir nok mer og mer utbredt...men er nok mange kommuner som ikke har det pålagt...blant annet Askøy med sine 30.000 innbyggere...

Tror ikke det er pålagt i Bergen heller...

Så en liten privat havn, greier nok fint å gå under "raderen" med mindre alle innbyggerne er pålagt en slik måler...

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Blir nok mer og mer utbredt...men er nok mange kommuner som ikke har det pålagt...blant annet Askøy med sine 30.000 innbyggere...

Tror ikke det er pålagt i Bergen heller...

Så en liten privat havn, greier nok fint å gå under "raderen" med mindre alle innbyggerne er pålagt en slik måler...

Askøy og vann er vel en helt egen historie med stadig flere kapitler :) 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev for 5 timer siden:

Askøy og vann er vel en helt egen historie med stadig flere kapitler :) 

Det var bare et vannreservoar med problemer....de har litt flere når de skal levere til 30.000...:wink:

Hvordan er det Sun Flyer...betaler du ekstra for vannet der inne i byen du ligger...?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...