Jump to content

Fjerne bunnstoff og primer

Øvrebø

Recommended Posts

Hei

Vurderer å fjerne all bunnstoff og primer på min Bavaria 33 sport

Grunnen er at båten har i dag mange lag med bunnstoff og ønsker en lettere vårpuss di kommende årene + 1-2 knop:)

Ønsker deres erfaringer og metoder og evt referanser på noen aktører omregn Oslo som tar på seg oppdraget med å blåse/skrape

Legger til noen nøkkelord.

Har ingen problem med å ta arbeidet selv, men mangler noe fremgangs metode for å få arbeidet gjort riktig. 

• Ta arbeidet med å skrape det ned til gelcoat? ( Tid, fremgangsmåte, legge det bort? )
  • Innhente ett firma som kan glass/soda/tøriss rengjør ned til gelcoat. ( Noen som kan anbefale noen og har gjort dette før?)
  • Valg av primer og hvilken tid må en påregnes ? Da våren kommer raskt.

Selvpolerende bunnstoff?

Enkleste og rimeligste vårpussen får du ved å ikke stoffe, men heller slite på de lagene med bunnstoff du allerede har under båten. Om det er steder hvor bunnstoffet er tynt kan du flekke akkurat der. Og kanskje legge litt i vannlinja der det ofte gror ekstra. 

Og da sparer du tid og kost med å fjerne gammelt bunnstoff, etterhvert fjerner det seg selv som følge av naturlig slitasje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 minutt siden:

Selvpolerende bunnstoff?

Enkleste og rimeligste vårpussen får du ved å ikke stoffe, men heller slite på de lagene med bunnstoff du allerede har under båten. Om det er steder hvor bunnstoffet er tynt kan du flekke akkurat der. Og kanskje legge litt i vannlinja der det ofte gror ekstra. 

Og da sparer du tid og kost med å fjerne gammelt bunnstoff, etterhvert fjerner det seg selv som følge av naturlig slitasje. 

Det er selvpolerende bunnstoff.

Dette hørtes veldig fristende og fornuftig ut Brigg.

Har også ett håp om at dette skal gi noen knop ekstra, da det er en del ujevnheter.

Øvrebø skrev for 8 timer siden:

Har også ett håp om at dette skal gi noen knop ekstra, da det er en del ujevnheter.

Om du tar arbeidet med å fjerne alt og begynne på nytt oppnår du effekt med en gang. Om du går over til bare å flekke der det er tynt oppnår du effekten etter hvert. Hvor fort avhenger av hvor lenge båten ligger på vannet og hvor mye den blir brukt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg fatter ikke hvorfor folk sliter med dette.

Bruk kaustikk soda, tapetklister (pulver) og vann. Lag en sterk blanding og smør på, ta en kaffekopp eller to.

Lenger tid jo kaldere det er. Prøv med skrape, om det går lett av, bruk høytrykksspyler. Er det noe igjen, så flekk over det.

Primeren blir sittene igjen, men hva gjør det.

Tok meg 2,5 timer på en 31 foter, med 12 års bunnstoff.:smash: 

Legg på ett lag hard bunnstoff av uønsket farge, og to lag selvpolerene av ønsket farge.

Neste år kan du bare flekke over der det trenges

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Er enig i det Brigg skriver. Og Faxen, det du sier har jeg prøvd. Der sølte jeg bort 1k før jeg fikk proffe folk til å slipe helt ned til gelcoat. Ble glatt som en barnerumpe.

Til trådstarter; min nye Master 770 ser helt lik ut under som din. Den skal slipes ned, ikke blåses. Grunnen til det er at opplagsplassen båten min ligger på, ikke tolererer div blåsing pga støvet som oppstår. Så sjekk dette først hvis båten ikke ligger i din egen hage. Jeg har båten liggende innerst i Bunnefjorden, men de som skal slipe kommer i fra Vestfold.

Jeg er forundret over arbeidslysten enkelte ser ut til å ha. Først bruke tid (og penger) på å kline på tykke lag med bunnstoff. Så bruke masse tid (og penger) på å fjerne det igjen. Hadde jeg hatt slik arbeidslyst skulle jeg funnet noe annet å brukt den på. Men jeg er kanskje litt lat, ender opp med å bruke båten i stedet for å ligge under den og smøre eller skrape. 

@Øvrebø Ut fra bildene ser det ikke så ille ut under båten. Men vannlinjen ser grov ut, her har man vært raus med bunnstoffet tidligere. Om du skal gjøre en innsats er det kanskje tilstrekkelig å skrape vannlinja og gå over til flekke-metoden under båten. Alternativt kan du slite mye på bunnstoffet i vannlinjen ved bruk av en litt grov kost/børste mens båten ligger på vannet. 

jerognal skrev for 9 timer siden:

Slipte min Yamarin i fjor vinter da den hadde slike tjukke lag. Stod på henger i garasjen. Du kan ta deg f.... på at det gjør eg ALDRI igjen. Makan til griseri. ALT i garasjen var blått. Inkludert undertegnede. Nei en annen gang blir jobben satt bort til kalkblåsing eller noe slikt.

Hva med å endre adferd slik at du ikke trenger å fjerne bunnstoff en annen gang?
Folk er alt for glad i å legg ett nytt lag med bunnstoff vært eneste år er nå min mening.
Har en mening til som heller ikke pleier å være så populær men man henter ikke inn flere knopp med å få bunnstoffet glatt som en barnerumpe.

pipe skrev On 26.2.2020 at 21.32:

Har en mening til som heller ikke pleier å være så populær men man henter ikke inn flere knopp med å få bunnstoffet glatt som en barnerumpe.

Flere knop kommer sjelden rekende på en fjøl. Dog fikk jeg faktisk godt og vel en knop ektstra ved å fjerne en ruglete bunn. Både gps og turteller forteller det samme. Ca. 100-150 rpm mer enn jeg noensinne hadde før.

Det var dog i mitt tilfelle. Andre vinner mer. Andre vinner mindre eller intet. Man kan også stille spørsmål om det betyr noe fra eller til med en knop ekstra. Men for diskusjonens skyld, så tar du målbart feil i din konklusjon.:smiley:

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...