Jump to content

C-map vs Navionics

bris

Recommended Posts

Hei. Jeg har søkt opp og lest mange tråder om dette temaet. Jeg kjøper nå en Simrad GO9 og skal velge kart. Har jeg forstått det riktig når det kan se ut som om c-map N+ gir best info om bunnforhold, har litt bedre tegning av grunner, holmer og skjær? Navionics har bedre ruteplanlegging? Eller er det ganske enkelt slik at de er forholdsvis lik og at forskjellene går mest på smak og behag. For meg som er ivrig etter å fiske, så er det viktig at kartet sier noe om bunnforholdene. Om det er stein, sand eller mud. Takknemmelig hvis noen kan bekrefte eller avkrefte mine antakelser.

Hva med å gå litt konkret til verks? Oppgi en koordinat som er typisk fiskeplass i nærheten av deg og se om vi da klarer å hoste opp skjermbilde fra den plassen fra de ulike kartene? Jeg stod foran den samme diskusjonen selv når jeg skulle velge. Leste meg frem til at navionics var raskere og opplevedes som bedre på lowrance (som sikkert i praksis blir mye av det samme som simrad - tror de eier av samme firma). Selv prøver jeg å få på plass en todelt løsning nå. Lowrance som ekkolodd (som også har navionics kart installert) og opencpn som kartløsning (på annen skjerm).

Jeg har både N+ og Platinum, begge 2019-utgaver. Datagrunnlaget de bruker på navigasjonskartet er tilnærmet identisk så lenge vi snakker om saltvann, begge kjøper sine data fra den samme kilden så det er begrenset hvor stor forskjellen kan bli. Begge har kartlag basert på brukerdata som tillegg til navigasjonskartet, her er det store variasjoner mellom de fra sted til sted. Navionics sitt Sonarchart er en miks av offisielle data (de samme som i navgiasjonskartet) og brukerdata (fra før Navionics stoppet for opplastning av slike data i saltvann). C-Maps variant er bare basert på brukerdata. Begge har god live-kartlegging direkte på plotteren din, men den er gratis med C-Map og betalingstjeneste på Navionics.

Navionics sin integrasjon mot app er svært bra, på høyde med Garmins tilsvarende. C-Maps tilsvarende er ikke helt der enda, selv om de er på god vei etter kjøpet av Embark. Begge har sine varianter av auto-routing, begge kan overføre waypoints og spor mellom plotter og app. Begge krever at du bruker endel penger for full integrasjon, et sted rundt 1000-1400 per år.

Begge har sine sterke og svake sider, begge er "bra nok". Til renspikket saltvannsbruk heller jeg mot Navionics, men spørsmålet er mer åpent med tanke på ferskvann.

Din sikreste kilde til bunnforhold er ekkoloddet ditt, og har du kombinert din GO med en egnet ekkoloddgiver fungerer den glimrende for det. Her litt info om å tyde bunnforhold med et ekkolodd:

http://teamcolibri.blogspot.com/2015/01/bruk-av-ekkolodd-for-se-bunntype.html

Ellers har teamkompis Atle laget endel kart rettet mot sportsfiske som du kan bruke på din GO, flere av de sammen med C-Map om ønskelig. Her finner du blandt annet kart som viser bunntype, og kjente fiskeplasser:

http://teamcolibri.blogspot.com/p/temakart.html

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Bigdrago skrev for 17 timer siden:

Lurer på d samme selv men virker som om navionics er best pga brukerne kan sende inn sine scannede sjøbunner.

Nja. :)

Se posten min over her. Per i dag oppdaterer ikke Navionics med brukerdata for dybder lengre, mens C-Map gjør det. Det er med andre ord stikk motsatt av det du skriver, og forskjellen øker for hver dag. Men per i dag oppdaterer ikke C-Maps dette laget for sine "ferdige" kartbrikker mer enn en gang i året, her er det dog endringer på gang slik at de legger over fra C-Map Genesis Social Map til kartbasen du kan oppdaterer ditt C-Map mot oftere.

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Jeg ville ikke stolt på slike "hjemmelagede" data i det hele tatt.

Kartlagene som er basert på brukerdata skal brukes med forsiktighet. Jeg har brukt dybdekart basert på brukerdata i 15 år, og har enda til gode å finne feil som er farlige. Derimot har jeg funnet flere slike i offisielle sjøkart i samme periode. 

Kart basert på brukerdata bør bare brukes med en våken båtfører og kombineres med et ekkolodd. Forsåvidt ikke så veldig forskjellig fra navigasjonskart, men verdt å nevne.

rebop skrev for 16 timer siden:

Jeg stod foran den samme diskusjonen selv når jeg skulle velge. Leste meg frem til at navionics var raskere og opplevedes som bedre på lowrance (som sikkert i praksis blir mye av det samme som simrad - tror de eier av samme firma). 

Lowrance, Simrad (fritidsdelen) og B&G er alle eid av Navico og deler mye av hardvare og mykvare, helt korrekt.

På eldre plottere fra disse merkene er Navionics best, uten tvil. De eldre modellene takler ikke datamengden i C-Map særlig godt og blir trege. For Lowrance sin del vil jeg ikke anbefale C-Map på eldre modeller enn HDS Gen 3. Simrad GO (som tilsvarer Lowrance Elite Ti) har ingen problemer med å bruke C-Map så lenge den har nogenlunde oppdatert software.

En fordel med C-map ( for oss som begynner å merke alderen) er at det er mulig å endre skrift - og symbolstørrelsen. Denne funksjonen ligger i kartvisningsprogramvaren, men det er opp til plotterleverandørene å integrere denne i sine operativsystemer.

Raymarine har/hadde noe som het Easy Viev for å bedre lesbarheten, men jeg syns det ble for mye trykking.

Garmin, som benytter Bluechart (Transas), hadde denne muligheten tidligere, men har gått bort fra den (merkelig avgjørelse etter min mening)

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)

Tusen takk for fyldige gode betraktninger. Dette er til stor hjelp. Utrolig kjekt at Team Kolibri deler på denne måten. Jeg fikk sett på et par kartutsnitt, for meg kunne det se ut som at C-map har flere navn på holmer og skjær og er mer detaljert. Kan det stemme? Jeg heller mest il c-map. Ser ut til at en får hele Norge for ca 2200,- mens med Navionics blir det rundt 1500,- for mitt nærområde?

Uansett, takk for innspillene.

bris skrev 53 minutter siden:

Jeg fikk sett på et par kartutsnitt, for meg kunne det se ut som at C-map har flere navn på holmer og skjær og er mer detaljert. Kan det stemme?

Navn på holmer og skjær dukker gjerne opp når man er zommet langt nok inn på kartet.
Ser du kartutsnittet som ett bilde kan du bli lurt.

Dog aner jeg ikke hvem av disse kartene som er mest detaljert da jeg er i Garmin leieren 

• 2 måneder senere...

Testen i 2014 var bra den, men som Lars sier har mye endret seg siden den gangen. C-Map er betydelig endret, Garmin har på sine G3-brikker fått data fra Navionics (det Garmin kaller Fiskekart på G3-brikkene) og alle tre har hatt betydelige oppdateringer av sine apper.

For ren navigasjon i saltvann holder jeg fortsatt en knapp på Navionics, men forskjellen er i dag så liten at den mest er akademisk.

Navionics oppdaterer delen med brukerdata som går på punktinfo, men ikke dybde.

Jeg la forresten ut en sak i går med en haug med skjermbilder av C-Map i forbindelse med at jeg leker med en Lowrance Hook Reveal denne sesongen:

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/05/hook-reveal-og-c-map-kartbrikke.html

Kan være verdt en kikk for de som vurderer C-Map Y300/N+ brikke.

• 4 uker senere...
Team Colibri skrev On 26.2.2020 at 14.04:

Nja. :)

Se posten min over her. Per i dag oppdaterer ikke Navionics med brukerdata for dybder lengre, mens C-Map gjør det. Det er med andre ord stikk motsatt av det du skriver, og forskjellen øker for hver dag. Men per i dag oppdaterer ikke C-Maps dette laget for sine "ferdige" kartbrikker mer enn en gang i året, her er det dog endringer på gang slik at de legger over fra C-Map Genesis Social Map til kartbasen du kan oppdaterer ditt C-Map mot oftere.

Skulle til å legge inn ordre på c-map kart nå til raymarine 7 pro men fant dette på c-map genesis sin side:

"C-MAP Genesis is not available in coastal waters around Finland, Norway and Sweden."

Ser og at raymarine ikke er støttet...så da blir kanskje navionics bedre valg for meg

Jeg har vært gjennom denne runden. Er mulig det er av militære årsaker det ikke er mulig 🤷‍♂️

Men andre ting å vurdere er at Navionics krever abonnement for mange av sine funksjoner, f.eks autoroute. 

Så vidt jeg husker så har ikke C-Map abonnementskrav for slike funksjoner. 

nordemoniac skrev for 1 time siden:

Jeg har vært gjennom denne runden. Er mulig det er av militære årsaker det ikke er mulig 🤷‍♂️

Men andre ting å vurdere er at Navionics krever abonnement for mange av sine funksjoner, f.eks autoroute. 

Så vidt jeg husker så har ikke C-Map abonnementskrav for slike funksjoner. 

Ikke for autoroute. Mitt gikk ut i fjor vinter, men autoroute fungerer fortsatt. 

Kjellg skrev for 8 timer siden:

Ikke for autoroute. Mitt gikk ut i fjor vinter, men autoroute fungerer fortsatt. 

Må være Dock-to-Dock jeg tenker på:

> Subscription Advanced features
- Dock-to-dock Autourouting - start your trip with a suggested route

- Advanced Map Options - customize your view
- Plotter Sync - plan on mobile, go on plotter!

Alt i alt er det vel få forskjeller. Husker ikke helt hvorfor jeg landet på C-Map 4D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...