Jump to content

Storebro mahogny plattgatter - reparasjoner, oppgraderinger og vedlikehold

Ruffen54

Recommended Posts

Heisann, båtfolk.

Jeg er den heldige(?) eier av en 66 år gammel Storebro Solö Ruff (byggenr.1, 1954). Motor er en 2012-mod Mercruiser 3,0 MPI 135hk. Og båten er naturligvis ikke i helt perfekt stand. Så nå er det på tide å begynne på utbedringen, for å få den klar til påske. Det er i hvert fall målet å sjøsette rundt da, så får tiden vise hvordan det går... :worry:

Her er noen bilder av skapningen, samt av der det trengs utbedring :

20200225_220601.jpg

20200225_220511.jpg

20200225_220432.jpg

20200225_220413.jpg

20200225_220730.jpg

20200225_220744.jpg

20200225_220306.jpg

Redigert av Ruffen54 (see edit history)

Som dere ser på bildene er det råteskader som er det største problemet. Det var skjult under noen rustfrie beslag montert på vannbordet(?) ved hjørnet på vindskjermen på begge sider. Her har det trengt inn vann, og råten har spredd seg både bortover og nedover. Jeg har gravd vekk mesteparten av råttent treverk. Planen videre er å demontere/skjære ut treverket rundt skadene, og legge inn ny mahogny. 

Jeg har ingen erfaring med slikt, men har heldigvis kyndige folk jeg kan spør. Og så håper jeg naturligvis på gode råd herfra også. Så kom gjerne med råd og tips om veien videre... :smiley:

Det elektriske anlegget må også oppgraderes endel, men det har jeg heldigvis mer kontroll på. 

Takk for oppmuntringer :thumbsup:

Planen er å få ledninger i rør eller kanal, ja. Mye av ledningene er skjøtet opptil flere ganger og ligger å flyter under dørken sammen med saltvann. Å det er jo ikke helt optimalt :giggle:

På babord side har råten gått ned i en bjelke under dollbordet, men plankene i skroget virker heldigvis ikke å ha tatt skade. Meeen, det dukker helt sikkert frem noe f***skap når jeg begynner å rive mer... :smiley:

Redigert av Ruffen54 (see edit history)

Det går fremover med båten. Eller strengt tatt bakover, siden jeg fjerner treverk.

Ha. Ha. Ha. 

Tror jeg har avdekket alt av råte, og det ser ikke så halvgalt ut. 

Den største bekymringen er dårlig treverk under dollbordet. Dette ser ut til å være noe veldig myk furu, og har råtna mye mer enn mahognyen rundt. Og siden det ligger midt inni mye annet, er det ganske vanskelig å komme til for å fjerne fullstendig. Håpet er at det ikke er veldig strukturelt, sånn at jeg bare kan fjerne det jeg kommer til uten å demontere halve båten. 

Jeg venter på en bekjent skal komme innom å kikke på prosjektet.

Jeg har også funnet både rustfrie/syrefaste og messing(?)skruer. 

Dette kan vel også være noe problematisk? 

20200304_202648.jpg

20200304_202658.jpg

Ikke se bort fra at "messing"-skruene er bronse. Gjengene på skruene i nederste bildet ser gode ut selv om de har sittet i fuktig treverk.  Mix med syrefast er ikke noe problem over vannlinjen. Min erfaring ved demontering av bronseskruer som hadde stått i mer enn 40 år var at de ofte hadde mistet festet i større eller mindre grad. Da var det kommet fuktighet inn i treverket. Treverket rundt holdt ikke, løsning var å å gå opp en dimensjon der det var mulig. 

Flott båt du har skaffet deg. Synes tilstanden ikke er avskrekkende med tanke på båtens alder. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...