Jump to content

Hvordan løsne rustne skruer?

tom Cognac

Recommended Posts

Takker for et veldig bra tips. Drar til Biltema og handler :smiley: , har vasket og renset de andre putene i båten og brukt 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/muggfjerner-2000041671 og

https://www.biltema.no/fritid/hesteutstyr/hestestell/larpleieserie-2000018766

med veldig godt resultat. 

lær, såpe og balsam 02.jpg

lær, såpe og balsam.jpg

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Komodo skrev 1 time siden:

Bildet er litt mangelfullt. Du har tatt bilde av skruene, men ikke hva de er skrudd inn i. Er det mutter på baksiden? Er de gjenget inn i et gods? Er det karroseriskruer som sitter i glassfiber? 

Skummelt å anbefale slagtrekker om man ikke vet hvordan dette sitter...

Takker for svar. Det er kalesjegarasjen i min Flipper 640 HT som også fungerer som rygg til akterbenken. Den er oppvippbar for å legge kalesjen inn under/bak, derfor er den hengslet. Den (ryggen) er tett rund baut, men jeg har forsøkt å kjenne for å finne ut hva skumgummi + skai er festet til. Jeg tror det er en "treramme" på ett eller annet vis. Forstår du noe mer ut fra bildene? (Du ser skruene og hengslene på det øverste bildet, det er bare skruene i selve putedelen, den som er oppvippbar som har rustet.)

kalesjegarasje 01.jpg

kalesjegarasje 02.jpg

marius skrev 17 minutter siden:

Litt usikker på om lærsåpe og balsam er det rette å bruke på skai. Skai vil ikke trekke til seg fett.

Jeg brukte soppdreper først, og vasket så med lærsåpa - og møkka rant av. Det ser ikke nytt ut, men så er da båten fra 1984. Det ser rent ut :smiley:

1268 - uvasket og vasket.jpg

Tenker dette er skrudd inn i treverk i ryggen på puta. Er det hardt på begge sider av hengslet? 

Når du har fått dette løst, så er Biltema sin felgrens helt rått på å få bort rusta fra skaien. Men ikke sprut overalt, men bruk det kontrollert med ei fille eller neglbørste. Sømmer i puta kan gå i oppløsning. Bruk lærbalsam etterpå som beskrevet over. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/felgrengjoring/felgrens-bio-2000041272

Før du skrur i nye skruer, så fyll på med litt Tech-7 i skruehullene.

Torsen67 skrev 2 minutter siden:

Tenker dette er skrudd inn i treverk i ryggen på puta. Er det hardt på begge sider av hengslet? 

Ja, det er hardt på begge sider av hengslene, men når jeg kjenner bedre etter så tror jeg nå at det er en form for en metallramme (vinkeljern??? hvor kanskje hver av sidene er ca 2 cm???) med en plate (spon(???) finer, trefiber av en eller annen sort, kanskje 5 mm tykk) som ligger inne i ramma og så lagt på med 5 cm (???) skumgummi og så trukket med skai. 

Brian Storm skrev 25 minutter siden:

Ja, det er hardt på begge sider av hengslene, men når jeg kjenner bedre etter så tror jeg nå at det er en form for en metallramme (vinkeljern??? hvor kanskje hver av sidene er ca 2 cm???) med en plate (spon(???) finer, trefiber av en eller annen sort, kanskje 5 mm tykk) som ligger inne i ramma og så lagt på med 5 cm (???) skumgummi og så trukket med skai. 

Spiller egentlig ingen rolle, tenker det uansett er typ treskrue. Bare å erstatte med tilsvarende i syrefast. Så her er det bare å gå på med rustløser først. Som feks WD-40. Den vil også løsne noe av rusta i skaien. Prøv å få noe rustløser inn mellom hengslet og skaien også.

Så lenge det er torx er det egentlig ikke det helt store problemet. Slagtrekker ville jeg aldri i verden ha brukt der. Bruker du ei torxpipe av god kvalitet er det bare å skru. Kommer ikke skruen så knekker den. Rustløser får du vel uansett ikke forbi puta og ned i gjengene. 

Komodo, bøyer meg i hatten for din mekaniske kompetanse framvist gjennom utallige innlegg tidligere.

Tillater meg dog å presentere et motstridende syn her, ut fra det at jeg selv har en helt egen evne til å klare å knekke skruer i de mest ugunstige posisjoner.... Med torxpipe og skralle, mener jeg man nærmest vil være garantert å dra av disse skruene. Med slagtrekker er det også stor sjangs for at resultatet blir det samme, men jeg anser muligheten for å ha flaks og klare å løsne dem, for å være noe høyere.

Venter i spenning på fasiten fra trådstarter.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Komodo skrev for 9 timer siden:

Min skepsis til slagtrekker i dette tilfellet er fordi underlaget kommer til å gi etter, samt at man i verste fall ødelegger glassfiberen.

emilskj skrev for 17 timer siden:

Komodo, bøyer meg i hatten for din mekaniske kompetanse framvist gjennom utallige innlegg tidligere.

Tillater meg dog å presentere et motstridende syn her, ut fra det at jeg selv har en helt egen evne til å klare å knekke skruer i de mest ugunstige posisjoner.... Med torxpipe og skralle, mener jeg man nærmest vil være garantert å dra av disse skruene. Med slagtrekker er det også stor sjangs for at resultatet blir det samme, men jeg anser muligheten for å ha flaks og klare å løsne dem, for å være noe høyere.

Venter i spenning på fasiten fra trådstarter.

Har fortsatt ikke fått løsnet skruene (det er bare 4 stk, 2 i hver hengsel), har "dynket" skruene med Biltemas rustløser, kjøpte nytt trekkersett med Torx-trekkere (også Biltema), men skruene sitter fortsatt bom fast. Det er ikke mulig å rikke dem. Jeg ser jo at dette er ukurante skruer (ikke rustfrie / syrefaste) og burde ikke ha vært brukt i båt i det hele tatt. Jeg lurer derfor på om skruene kan være "limt" fast med gelcoatsparkel eller noe tilsvarende? Hva mener dere dyktige, kunnskapsrike her inne? Er det en sjans for at det kan ordne seg om jeg borrer opp skruene? Hva tror dere? 

Slike skruer er som regel herdet, de er ikke veldig lette å bore i. I tillegg vet vi fremdeles ikke hva skruen sitter i. Er det stål, glassfiber, eller kryssfiner? Når du borer ut skruen må du treffe 100% i senter for at det skal bli suksess, noe som ikke alltid er like lett for hånd. Straks boret sklir litt ut til siden vil det dra seg inn i materialet ved siden av (som garantert er bløtere). 

Jeg ville gjort som jeg skrev lenger opp. Sett en torx bits på ei skralle og dra. Enten løsner skruen, eller så knekker den. Begge løser problemet ditt. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg ville gjort som jeg skrev lenger opp. Sett en torx bits på ei skralle og dra. Enten løsner skruen, eller så knekker den. Begge løser problemet ditt. 

Takker. Jeg skal kjøpe ei skralle som tar torx-bitsene - og prøver så. Referat kommer :wink:

Torsen67 skrev 27 minutter siden:

Før du gjør som Komodo sier, så fille jeg gitt skruene ett par rapp med en lett hammer. Da er det mulig at du får "knust" rusta før du begynner å skru. Litt mindre påkjenning for skruene vil gjøre seg.

Det har jeg gjort alt :smiley: fungerte dårlig. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...