Jump to content

Batteri eller startmotor defekt?

K. Hauge

Recommended Posts

Sjekke pluss og minus hele veien fra batteriet frem til starteren, høres ut som om du kanskje har fått litt dårlig kontakt ved batteripolen, ikke kjør starteren mer før du gjort dette. For lav volt frem til motoren kan resultere i at du ødelegger din starter ved at det blir for høy ampere.

Lykke til.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Spiller ingen rolle om batteriet er nytt, spenningen på polene bør ikke under 10-11 volt når du kinner.

Er den lavere tror jeg feilen er i batteriet, om den er OK, må du måle/kontrollere ledningsnettet for dårlig forbindelse.

Så lenge du har kun 8 volt på starteren ved kinning, hadde jeg ikke mistenkt starteren enda.

Meeen som alltid, ingnting overrasker meg når det kommer til strøm og motorer?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 4 timer siden:

Hva er batterispenningen ( mål på batteriet) når du kinner?

Om den også dropper under 9-10 volt, er det mest sannsynlig batteriet.

Om den ikke dropper mye, kan du ha en dårlig forbindelse.

Venter spent på denne målingen, da blir det mye enklere å stille diagnosen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei,

Etter å ha testet med ett nytt frisk batteri eller booster, for å avklare om det er batteriet som er defekt, så ville jeg skaffet meg et tangampermeter og målt strømmen og målt om denne er i samsvar med det starteren skal trekke.

Åpnet an starter en gang og da så jeg med en gang at kommutatoren var brent, og det var tydelig at rester av kullbørstene i denne. Kommutatoren ble renset og slipt ned med fint smergel og starteren gigg som den skulle.

K. Hauge skrev 36 minutter siden:

Noen gode forslag hvor jeg kan kjøpe overhalt, evt. ny starter?

Har ikke noe universal svar da det spørs hvor man bor og eller til hva man skal ha starter til.
Det enkleste er å skru ut starteren og finne nummeret på starteren.
Da vil google kunne gi noen gode svar ellers så har jeg noen gode kontakter oss diverse importører som kan sjekkes ut.
Men da må delenummeret leses av først eller sekundert hvilken motorfabrikat og type man trenger starter til 

Enig med Lars H.

Sjekk spenning på batteripoler mens du forsøker å starte, og sjekk tilsvarende på starter. Er det dårlig kontakt et sted mellom batteri og starter, enten på 12v (plus) eller på 0v (minus), vil du få dårlig resultat. Husker ikke hvordan båt elelr motor det er snakk om, men regner med at jordingskabelen går rett i blokka på motoren. Og så er starter jordet gjennom motor.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...