Jump to content

Batteri eller startmotor defekt?

K. Hauge

Recommended Posts

Bilde ville hjulpet på telepatien til @Lars H. Bilde av starteren, der den sitter på motoren, bilde av batteriet og opplegget der. Da får du bedre hjelp. Ofte, her inne- på generelt grunnlag, har spørsmålsstiller lite greie på hva dingsene egentlig er, dingsenes funksjon osv. Bilder vil kunne hjelpe spesialistene til å forstå hvor skoen trykker og komme med vettuge anbefalinger. Om vi ser kladder med irr, batterikabler tynne som hyssing, batteri som er plassert 20 meter fra starteren, så vil det komme klare anbefalinger, rene kokebokoppskrifter. 

K. Hauge skrev 36 minutter siden:

Problemet er at han som testet starteren ikke kunne gjøre det med belastning (feil med benken?) Så fortsatt er det en mulighet for feil med starteren. Skal få den ordentlig testet. Takk for alle gode innspill.

Jeg vil nok anbefale å plukke fra hverandre starteren før mer testing. Metallstøvet må komme et eller annet sted fra, og det skal ikke være der.

Målt batteriet under start. Ca 10,5 volt. Problemet er følgende. Når jeg vrir nøkkelen, går startmotoren tilnærmet normalt. Etter 5 sek sakker den, og ved neste forsøk tuller den sakte og ujevnt rundt. Ikke nok fart til å få start. Har koblet til annet batteri. Samme resultat. Hva er årsaken til at den går bra i starten, men så sakker den. Batterikapasiteten virker ok. Har brukt booster også.

Gjør deg selv en tjeneste, plukk opp starteren. Du beskriver en motor som trekker for mye strøm. Overslag der eller i kablingen. Tror jeg har vært inne på dette lenger opp i tråden. Man kan naturligvis havne i situasjoner med defekt startkrans, løst svinghjul og diverse. Plukk fra hverandre startmotoren først. Det har ingen hensikt å teste den uten last.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hvilken spenning måler du mellom batteri og starter når du kjører starteren, Sjekk både på + og minus-siden. Lad opp batteriet skikkelig mellom hvert forsøk. Hvilken spenning har batteriet etter opplading, og etter at det har stått i et døgn uten at du har forsøkt å starte ?

Hvordan snurrer starteren om du skrur den ut av båten og kjører den uten å sitte i motoren ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

For å komme videre så må du velge en av disse rutene etter mitt syn.
Ta med starteren til ett firma som har testbenk slik at den kan bli kontrollert med belastning eller skru starteren tilbake i motoren.
Så tar man startkabler på minst 25 kvadrat å kobler pluss direkte i fra batteri til starter og minus i fra starter til jord.
Da finner man ut om det er kablingen eller starteren som er problemet.  
Har vel ikke allverdens tro på å skru opp starteren når man har begrenset kompetanse er stedet å starte nå. 

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...