K. Hauge Svart 28.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 En opplysning til: Da starteren ble testet, oppdaget vi et gullbelegg/ kobberbelegg på de delene som går inn i motoren. Hva kan det bety? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 K. Hauge skrev 12 minutter siden: de delene som går inn i motoren He? - hva slags "deler" snakker du om? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
K. Hauge Svart 28.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Tannhjulet og området rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Bilde ville hjulpet på telepatien til @Lars H. Bilde av starteren, der den sitter på motoren, bilde av batteriet og opplegget der. Da får du bedre hjelp. Ofte, her inne- på generelt grunnlag, har spørsmålsstiller lite greie på hva dingsene egentlig er, dingsenes funksjon osv. Bilder vil kunne hjelpe spesialistene til å forstå hvor skoen trykker og komme med vettuge anbefalinger. Om vi ser kladder med irr, batterikabler tynne som hyssing, batteri som er plassert 20 meter fra starteren, så vil det komme klare anbefalinger, rene kokebokoppskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 28.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Bilder kommer lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Pøs på, jo flere dess bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Dette gull/kopperaktige er nok ikke noe mer spennende enn at delene er satt inn med kopaslip for å hindre rust. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Det er nok helt riktig. Et klebrig, kobberfarget belegg. Setter inn bilde ganske snart. (Når jeg får til den teknologien.) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Det derre ser for meg ut som kobberstøv. Hvordan ble starteren testet med hensyn på belastning? Tror starteren muligens er moden for omsorg eller resirkulering. Har lagre og børster fått visuell kontroll? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Synes de tennene på tannhjulet ser rufsete ut i endene med ganske skarpe grader. Kan spon/støv komme fra tannkrans på svinghjul? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sigmundh Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Sitter det ikke et messinglager i enden av akslingen her. Kan sponet komme derfra? I såfall kan det være en forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 På de motorene jeg har vært borti, er det ikke kobber i startkransen. Det kan være kobber i rotor og stator. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Problemet er at han som testet starteren ikke kunne gjøre det med belastning (feil med benken?) Så fortsatt er det en mulighet for feil med starteren. Skal få den ordentlig testet. Takk for alle gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Men har du målt spenningen på batteriet når du kinner? Om du ikke får målt noe annet, så skulle jeg gjerne ha sett spenningen på batteriet og spenningen ved startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 K. Hauge skrev 36 minutter siden: Problemet er at han som testet starteren ikke kunne gjøre det med belastning (feil med benken?) Så fortsatt er det en mulighet for feil med starteren. Skal få den ordentlig testet. Takk for alle gode innspill. Jeg vil nok anbefale å plukke fra hverandre starteren før mer testing. Metallstøvet må komme et eller annet sted fra, og det skal ikke være der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Havelle skrev 49 minutter siden: Men har du målt spenningen på batteriet når du kinner? Om du ikke får målt noe annet, så skulle jeg gjerne ha sett spenningen på batteriet og spenningen ved startmotor. Det virker som en umulig oppgave...?? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Ser ut til å vera støv fra foringen som sitt inne i tankransen, ser ut til at da ikkje er fett på akselen,mulig årask til støvet? Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Målt batteriet under start. Ca 10,5 volt. Problemet er følgende. Når jeg vrir nøkkelen, går startmotoren tilnærmet normalt. Etter 5 sek sakker den, og ved neste forsøk tuller den sakte og ujevnt rundt. Ikke nok fart til å få start. Har koblet til annet batteri. Samme resultat. Hva er årsaken til at den går bra i starten, men så sakker den. Batterikapasiteten virker ok. Har brukt booster også. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Bruk eit tang amperemeter og sjekk kor mykje strøm den trekker Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) Gjør deg selv en tjeneste, plukk opp starteren. Du beskriver en motor som trekker for mye strøm. Overslag der eller i kablingen. Tror jeg har vært inne på dette lenger opp i tråden. Man kan naturligvis havne i situasjoner med defekt startkrans, løst svinghjul og diverse. Plukk fra hverandre startmotoren først. Det har ingen hensikt å teste den uten last. Redigert 6.Mars.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hvilken spenning måler du mellom batteri og starter når du kjører starteren, Sjekk både på + og minus-siden. Lad opp batteriet skikkelig mellom hvert forsøk. Hvilken spenning har batteriet etter opplading, og etter at det har stått i et døgn uten at du har forsøkt å starte ? Hvordan snurrer starteren om du skrur den ut av båten og kjører den uten å sitte i motoren ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
husky dane 85 Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Gjer som Hulda skriv,eg fiksa ein starter som hadde tilsvarande problem som din har,der var lageret i forkant (starter med gir)defekt og ankeret tok tok borti festene for viklingane,dette medførte svert høgt strøm forbruk, og ikkje efekt Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 (redigert) For å komme videre så må du velge en av disse rutene etter mitt syn. Ta med starteren til ett firma som har testbenk slik at den kan bli kontrollert med belastning eller skru starteren tilbake i motoren. Så tar man startkabler på minst 25 kvadrat å kobler pluss direkte i fra batteri til starter og minus i fra starter til jord. Da finner man ut om det er kablingen eller starteren som er problemet. Har vel ikke allverdens tro på å skru opp starteren når man har begrenset kompetanse er stedet å starte nå. Redigert 7.Mars.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Hvis du vil på sjøen i år og ikkje bare løpe frem og tilbake så gjør det enkelt å kjøp ny starter så ferdig med den saken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.