Jump to content

Batteri eller startmotor defekt?

K. Hauge

Recommended Posts

Det er nok mest sannsynlig at Hulda har rett over og at det dreier seg om en defekt starter.

Eventuelt så kunne jo høyt spenningsfall i kabler og koblinger være en del av problemstillingen. For å eliminere/vurdere dette så kunne man måle spenningsfallet på batteriet, når man starter og spenningsfallet over starter når man starter, og se om det er noe av spenningen "som blir borte" i kabler og koblinger. (Altså spenningsfall i kabler/koblinger/start-rele ved belastning.)

Det er vel ikke sikkert at det er så lett å få til en slik måling, og da blir det vel å åpne eller skifte ut starter og kikke over kabler og koblinger.

De som anbefalte å skru sund starteren, hadde rett. Lagrene var totalt utslitt. Rotoren tok i veggene på huset. Løse smådeler. Men den gikk. Og den slo inn og gikk på første forsøk. Men så gikk den dårligere og dårligere til den nesten stoppet opp. Kunne tyde på batteriet, men det var nytt og fungerte. Den ble sikkert varm og "gikk seg fast". Nå blir det ny starter. Takk for alle gode innspill.

Hvis rotoren har tatt i statoren må rotor og statorviklinger byttes. Så må børster og børsteholdere byttes. Lagere må byttes. Bendixen ser ut som en dass (unnskyld). Da vil jeg anta at det er deler for minst to startere, pluss jobben. Og så sitter man igjen med en starter som uansett ikke er som ny.

Da jeg installerte min motor i Hulda i 1999, kjøpte jeg ny selvstarter fra Aarnes Amerikanske Bildeler. Da betalte jeg kr. 1800 for en sprett ny starter. Siden har ikke den starteren vært skrudd av motoren.

Redigert av Hulda (see edit history)
K. Hauge skrev for 5 timer siden:

Lagrene var totalt utslitt. Rotoren tok i veggene på huset. Løse smådeler.

@husky dane 85 Nå har trådstarter nokså klart beskrevet status på selvstarteren. Jeg vil si han har tatt et greit standpunkt. Løse smådeler, defekte lagre, rotor har tatt i stator. Klarere trenger i hvert fall ikke jeg å få det beskrevet. Bendixen er avbildet. Den er 80 % oppbrukt, sånn cirka. Dette et vrak av en starter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...