Jump to content

Overgang blandebatteri - dusjslange ... finnes ikke??

Steinrawr

Recommended Posts

Heia. 

Jeg står overfor et litt merkelig problem: Dusjslangen min kan ikke skrus på blandebatteriet. 

Blandebatteriet er det som sto i båten (beneteau oceanis 361) originalt fra 2002, og har en slange med "hun"-tilkobling, tilsynelatende 5/16". Slangen er denne fra maritim, og har "hun"-tilkobling i størrelse 3/8". Dette er typen blandebatteri, men ikke identisk med mitt (finner ikke noe navn/type på det)..

Jeg har kommet så langt som å skjønne at jeg trenger det som kalles "ansatsnippel" eller "ansatskobling" eller "overgang". Kjært barn har flere navn enn jeg har kontroll på, men jeg klarer rett og slett ikke finne noen i størrelsen 3/8" til 5/16" (som er den eneste størrelsen jeg klarer å forstå at dette er...??). Jeg har forsøkt 3/8" til 1/4" og 1/4" var alt for lite. 3/8" er akkurat så vidt for stort. 

Hva i all verden gjør jeg? Nytt blandebatteri er ALT for dyrt. Jeg har fortsatt den originale slangen, så kan jo sette den inn igjen, men den er gammel, stygg, litt for kort og skal få leve litt lengre i utedusjen hvor den faktisk trengs... 

Hulda skrev 39 minutter siden:

Ta en tur til en rørleggerbutikk.

Hvilken? 

Oslo VVS-senter kunne ikke hjelpe meg, og de er ansett som "butikken som har alt av rørdeler." 

Ellers får jeg når jeg søker på google opp en million rørleggervirksomheter i Oslo, og det er nærmest umulig å finne butikkene innimellom alle "som bare selger kjøkken" eller formidler rørleggere... 

Jeg er ikke veldig langt i fra å kjøpe en slangestuss med 3/8 "han"-tilkobling til slangen, og bare skjære av overgangen på blandebatteriet og tre på slangestussen..

Kanskje ikke så rart, 5/16 er ikke særlig kurant, hargått litt ut på dato. Du skal altså ha en overgang fra 5/16 utvendig til 3/8 utvendig? For min del pleier jeg ikke å bruke masse tid på å kjøre rundt og lete etter slike spesielle overganger, da går jeg heller ut i garasjen og lager en. En mulighet er å dreie en overgang, en annen er å lodde sammen to forskjellige. 

Ellers, hvis du ikke får tak i deler hos en rørleggergrossist, så har de jo mye rart av spesielle greier hos Tess og andre hydraulikk leverandører. Da gjerne enten svartstål (som du ikke vil ha), eller syrefast til kokainpriser. 

Noe sier meg at du allerede har funnet delene i rotekassa di :giggle: Så da gjenstår det bare at trådstarter kommer på banen og benytter seg av hjelpen :smiley:

Steinrawr skrev On 28.2.2020 at 10.57:

"hun"-tilkobling, tilsynelatende 5/16". 

Har du målt diameteren på stussen utvendig? Det første du må gjøre er å bestemme utvendig diameter samt stigning, da kan du få hjelp. Ta en titt på den gjengetabellen som jeg legger ved her, den er veldig nyttig for å bestemme gjengedimensjon ut fra enten utvendig eller innvendig diameter på fittings. 

1652747108_Fittingsgjenger.PNG.9250cee86ac36a05a634d39712ad46ad.PNG

Ttopp skrev 27 minutter siden:

Nei, den der er nok feil. Den der er en overgang fra 1/8" NPT til 1/2"-20 UN , mens hullet er 5/16". Lenger ned på siden ser du også at den passer til Tube Size 5/16". Har altså ingen ting med 5/16" gjenger å gjøre. 

Steinrawr skrev On 28.2.2020 at 10.57:

med "hun"-tilkobling, tilsynelatende 5/16". 

....

, men jeg klarer rett og slett ikke finne noen i størrelsen 3/8" til 5/16" (som er den eneste størrelsen jeg klarer å forstå at dette er...??). Jeg har forsøkt 3/8" til 1/4" og 1/4" var alt for lite. 3/8" er akkurat så vidt for stort. 

Ble litt nysgjerrig på dette, så jeg leste innlegget ditt en gang til. Hvordan trakk du konklusjonen om at nippelen din antagelig er 5/16"? Og hva slags gjenger snakker du om? Snakker du om vanlige rørgjenger, eller imperialistiske skruegjenger (UNC/UNF)? Når jeg titter i tabellene mine nå så finner jeg ingen rørgjenger på dimensjonen 5/16". Eneste 5/16" gjengen jeg finner er UN, men de har en utvendig diameter på mindre enn 8 mm, så det er vil ikke den du snakker om? Siden du skriver at 3/8" er akkurat for stor tenker jeg at M16x1,5 er den mest sannsynlige dimensjonen. Det er en gjenge som er mer og mer vanlig på fittings, særlig hydraulikk. Som du ser av tabellen min over har du 3-4 alternative gjenger mellom 1/4" BSP og 3/8" BSP, men M16 er vel den eneste som er særlig kurant av de der. Spesielt siden du sier at 1/4" var alt for lite.

• 2 uker senere...

Heisann! 

Tusen takk for så Mange råd og tilbakemeldinger. 

Jeg har undersøkt litt nærmere, aner ikke gjenger (har selvfølgelig ikke gjengesettet mitt i båten) men har funnet ut at ytre diameter på den gamle slangen er 15mm. Se bildet. Dette er den gamle dusj-slangen som passer inn i blandebatteriet.

Siden jeg og kjerringa mer eller mindre er i karantene ble den gamle dusjslangen montert igjen... 

Det jeg ikke forstår per nå, er at den nye dusjslangen min som er 3/8" er for stor til blandebatteriet, selv om den i teorien er mindre enn de 15mm jeg målte koblingen på den gamle slangen. 20200313_204301.jpg.2844d83e955f170f8d3dcb1512852652.jpg

3/8" = 9,525mm

5/16" = 7,937

15mm= litt mindre enn 5/8

Skjønner virkelig ikke hvor det har gått gærent her. ?? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...