Hedwig Startet 28.Februar.2020 Del på Facebook Startet 28.Februar.2020 (redigert) Dette blir en lang post, og kanskje litt på siden. Men hensikten er å takke båtforum og kanskje også dele noen erfaringer fra vårt første år med "stor" båt. Dette er ingen manual i båthold, men kanskje mer "dette gjorde vi, så du slipper". Når det er sagt har vi hatt griseflaks og - om man får være så innbilsk - en smule dyktighet har også hjulpet oss. Denne historien starter ikke med en båt, men med en mobilapp, Tinder. Der, for en del år siden, måttes hun og han, de som nå er så heldig at vi eier Havelle (og har denne kontoen sammen). En date ble til flere, og flere ble til noe mer. Snart var vi på Rema og pantet flasker sammen. Vi hadde tidlig begge to snakket om at vi drømte om båt, og snart ble det en spøk når vi pantet flasker og trykket på lotteri at "dersom vi vant, så skulle vi kjøpe båt sammen." Tiden gikk, og to husholdninger ble til en. En kveld når vi pantet flasker sa hun "du vet, nå har vi faktisk mulighet til å skaffe oss båt". Samme kveld var vi igjen på mobilene, men denne gangen på Finn. Vi hverken regnet eller tenkte på kostnader til drift - bortsett fra dieselutgiftene som vi regnet som lave, siden vi begge var fast bestemt på seilbåt. Det kunne ha gått skikkelig ille, men vi har begge vært heldige og kunne derfor tilpasse økonomien til å ta de utgiftene som kommer med båt. Og til de som nå er der vi var: Vær sikker, de utgiftene er ikke små! Så hvem er vi? Vel, vi er et par i 30-årene, begge kontorister uten for mye praktisk Før vi kommer til Havelle, så må vi si at vi begge har båt før. Men, litt andre typer kan man si... I studietiden kjøpte hun en liten hjemmesnekret seilbåt i tre på Sørlandet. Bevæpnet med en ikke helt pålitelig 4-hesters påhengsmotor av eldre årgang, et par smørbrød, en typisk studentmobil og et turkompass fra DNT førte hun båten fra Sørlandet og hjem til Stavanger. (Kan ikke si noe på vågemotet i alle fall!) Båten hadde, som slike trebåter gjerne har for vane, bestemt seg for å slippe inn en jevn strøm av vann fra oversiden. Så etter et par tre forsøk på å tette vanninntakene i dekket ble hele båten gitt opp. Han har tilbrakt sommerene i en 26 fots plastsnekke, som hadde akkurat strøm nok til både lanterner og ett lys inne. Heldigvis har det blitt litt mekking på denne, og hans far har bygd denne båten og har vært til god hjelp med Havelle. Etter det har det vært mindre motorbåter og en del seiling i andres båter, inkludert en del kryssinger av Nordsjøen, men har aldri måttet vedlikeholde en båt av Havelles kompleksitet. Da er vi klar til å introdusere selve Havelle. Hun er en 42 fots Bavaria Cruiser fra 2007. Neppe noe de med HR eller Naiad ser to ganger på, men for oss er hun fantastisk og full av sjel, kanskje ikke minst fordi det var det første vi kjøpte sammen. Som sagt hev vi oss på Finn, og vi brøt alle regler. Havelle var første båten vi så på, vi hadde ikke med oss båtkyndige, og vi kjøpte båten i løpet av en halvtime. Dette var sent i oktober, og Havelle var på land og vinterkonservert. Men selger, som vi i ettertid har lært å kjenne som en sympatisk og ærlig fyr, tilbød seg å skrive kontrakt på at han garanterte at alt vi ikke fikk testet fungerte og at han ville stå for utbedringer dersom noe var veil. Da slo vi til. Omlag en halvtime etter at vi hadde sett henne for første gang. Vi kunne sikkert ha prutet mer, og vi burde definitivt ha testet mye mer. Men, vi forelsket oss fullstendig, og hun var alt vi så etter i en båt - trodde vi i alle fall, vi har i ettertid måttet installere en god del ekstrautstyr., og seilene er ikke noe å skryte av. (Om du skal kjøpe båt, sørg for å finn en med mest mulig av det du ønsker av ekstrautstyr!) Vi slang på vinterpresenning, dro hjem og drømte om en kort og mild vinter. Snart var det vår, og vi førte Havelle hjem. I nydelig vær og sammen med en en gjeng små - tror det må ha vært niser - rundet vi Filtvedt og dro inn mot Oslo. Første turen føltes langt, og de lydene som nå er som musikk for oss var ukjente og uvante og fikk oss til å lure på om noe var galt. Havelle lå på land langt fra oss - vi bor i Oslo - så vi tok bare det mest nødvendige av båtpuss. Etter første tur skulle båtpussen over vannlinjen tas. Det ble ikke gjort helt etter boken, og mesteparten av sommeren hadde Havelle snev av polish som hverken hun eller han fikk av etter at hun fant ut at hun kunne polere Havelle mens båten lå på vannet. Sånne småting skjer! ;) Det ble mange fantastiske turer i sommer. Vi har plusset på nærmere 2.000 nautiske mil i sommer, bodd i Havelle i nesten samtlige helger og hele sommerferien, og vi har gjort oss mange erfaringer. Tidlig på året fikk vi god hjelp av Redningsselskapet. Vi fikk en gummipakning i tanken, som plutselig fant veien inn i drivstoffslangene. Heldigvis hadde vi jo seil, og anker, så vi kunne ligge til dagen etterpå. Men å gå inn til havn for seil, det turte vi ikke! Redningsselskapet er og blir helter, og er noe alle på sjøen burde støtte opp om. Ellers har vi funnet noen yndligsplasser, som her på Håøya: Og her fikk vi besøk av seler i påsken: Det har blitt noen herlige sommerdager og kvelder: Vi har fortsatt ikke helt fått dreisen på å rigge spribom: Vi har møtt noen herlige folk. Her fra Vikerhavna, hvor noen utrolig snille folk lot oss låne en båtplass: Og hun fikk sitt første døgn på havet og seilas inn Oslofjorden i morgengryet: Og til slutt fikk vi noen nydelige morgener på svai: Hvis vi skal oppsummere året som har gått, så må vi først og fremst gi en veldig stor takk til alle dere på Båtforum. En "moderne" (12 år gammel, men likevel) båt er kompleks, og man må være litt elektriker, litt rørlegger og litt mekaniker. Dette høres ut som en av disse dumme takketalene, men vi hadde faktisk ikke klart det noe særlig uten dere. Og dere skulle bare visst hvor frustrerte vi har vært noen ganger og hvor takknemlig vi er for den hjelpen vi har fått. Nå prøver vi, etter beste evne, og gi litt tilbake av det vi har lært, samtidig som vi har masse igjen å lære. Ellers, så gjør vi oss følgende tanker: Vi ser at noen har problemer med manøvrering og å legge til. Det er kanskje fordi vi (og spesielt ham) har hatt mye erfaring fra mindre båter, men med baugpropell så har vi faktisk ikke hatt problemer (bortsett fra en gang hvor han var syk og vi fikk litt hjelp). Den store utfordringen for oss har vært vedlikehold og å forstå båtens systemer. På spørsmålene som kommer her inne, så kan det se ut som en del som undervurderer (som vi gjorde, og kanskje fortsatt gjør) hva som kreves for å vedlikeholde en båt. Samtidig, så er det kanskje mange som er unødvendig skremt for å bruke båten. Og så er det fantastisk hyggelig med alle de gode og snille båtfolkene rundt omkring! Redigert 28.Februar.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Episk innlegg ! Takk ! Hilsen en rørlegger, elektriker, mekaniker og kjemiker Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Veldig hyggelig lesing :-). Mye å sette seg inn i med "ny" seilbåt. Mener at det har pleid å ta meg et par sesonger+ før jeg føler jeg har noenlunde kontroll på de fleste "kretsløpene" når vi har byttet båt. Og det er deilig da når følelsen av noenlunde kontroll kommer. Jeg opprettet et fotoalbum i "skyen" og tok veldig mye bilder i starten. Det er også praktisk om vi sitter hjemme og lurer på noe, finner nesten alltid et bildet av det. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det på en systematisk måte med en gang. Oversiktsbilder og detaljebilder utvendig og innvendig. Ofte praktisk å ha ett bilde tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Herlig lesning? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Flott innlegg som nok mange kjenner seg igjen i! Dere har helt rett. Det er mye man skal lære seg, også med "ny" eller "moderne" båt. All erfaring tilsier vel at nesten like mye kan gå galt med en relativt ny båt som en 15 år gammel en. Dette forumet er helt uvurderlig i denne reisen (sammen med YouTube). Neste kapittel nå å blir vel å sette seg inn i er den uendelige oppdateringsprosessen, og hvordan alle disse aktivitetene (kostnadene) henger sammen. Ofte kalt "økonomisk langtidsplan". Deilig at alt slikt er "glemt" i det man kaster anker og koser seg meg grill og solnedgang ute i skjæra. Ekte livskvalitet for oss båtfolk :) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Flott innlegg, kjenner meg igjen. Hoppet i det for 5 år siden med en Dehler 41, mye å lære og mye å ordne. Men er sjeleglad for at jeg ikke startet i det små. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Knallinnlegg om et positivt båtliv. Stå på ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.