M/S AIOLOS Startet 29.Februar.2020 Del på Facebook Startet 29.Februar.2020 Jeg holder på å putle litt med min Eber D2 og skal nå ta ut glødefilteret, noe som synes umulig. Er det noen som har tips ang dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Her er spesialverktøyet jeg har utviklet til Eber D4. Tror kanskje at D2 har et lignende glødegitter. Verkøyet er en bit rustfri ståltråd som er lagt dobbelt med en skarp bøy i hver ende. Ståltråden tres ned gjennom glødegitteret slik at endene får tak under glødegitteret. Tre så en passelig stor (diameter) stjernetrekker ned i glødegitteret slik at ståltråden holdes på plass ut mot sidene. Så kan glødegitteret trekkes opp vha ståltråden. Gitteret kan sitte godt, så det må påregnes å bruke litt kraft for å dra det ut. Med denne metoden kan gitteret fås ut uten å skade det. Alternativt kan man bruke en spiss tang og tvinge denne mellom gitteret og brennkammeret for så å dra gitteret ut. Men dette deformerer gitteret, og det kan være en risiko for at gitteret presses inn i brennkammeret. I så fall må varmeren demonteres for å få det ut. Jeg pleier å legge brukte glødegittere i en kopp med diesel eller WD40. Lar det ligge der lenge, og innimellom tar jeg det ut og brenner det rent med propanvarmeren før det legges tilbake i koppen. På denne måten kan jeg gjenbruke glødegitterene. Det følger et monteringsverktøy med når du kjøper nytt gitter. Dette er praktisk for å få gitteret på riktig plass når det monteres igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Takker for den Brigg, skal ta litt ståltråd fra naboens gjerde så fort som mulig Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Kjøp deg en liten bunt først som sist. Ståltråd bør inngå i nødutrustningen om bord. Er fint å bruke som forsterkning rundt boten om du er nødt til å nødreparere en slange. Mener jeg kjøpte min på Biltema for mange år siden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Fant en bunt med ståltråd i garasjen i går lørdag og fulgte ditt eksempel Brigg. Gitteret kom ut som om det var det mest naturlige i verden, takk for hjelpen . Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Guest Thostr Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Ser det lages et eget verktøy for dette https://www.ebay.com/itm/Eberspacher-Stubby-D2-Glow-Plug-Pin-Removal-Tool/223846481631?hash=item341e4a3edf%3Ag%3APBwAAOSwhe9eGdMl&LH_BIN=1 Men ser jo ikke ut til at det er nødvendig all den tid man har ståltråd i nærheten. Takk for glødende bra tips @Brigg! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 @Thostr Linken viser til et verktøy for å skru ut glødepluggen. Glødegitteret som er omtalt tidligere i tråden sitter nede i samme hull som glødepluggen, og pluggen må demonteres for å komme til glødegitteret. Om man er i beit for et slikt verktøy som linken viser kan dette enkelt lages ved å skjære et spor i en 12 mm langkopp (eller pipe om du liker å kalle det det). Sporet er for å kunne tre koppen ned over ledningen til glødepluggen. Ved kjøp av ny glødeplugg følger det med et tilsvarende verktøy. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Brukte selv vinkelsliper og skar et spor i langkoppen jeg måtte lete etter, passet perfekt. Og gjerrig som jeg er ifølge kona så sparte jeg noen kroner der også Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Hvilken funksjon har dette gitteret? Kan den brukes uten? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Funksjonen er vel å forstøve dieselen før den treffer glødepluggen. Varmeren blir vanskelig å starte når gitteret er gjenntettet. Jeg har ikke prøvd uten, men tviler på at det vil funke noe særlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sabben77 Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Jeg har fyrt den noen ganger nå, uten gitteret.. Funket fint det Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Brigg skrev On 29.2.2020 at 16.32: Genialt ! Irriterer meg stadig over å ødelegge gitteret hver gang det skal ut Burde nesten ha vært laget som reserve del av eber Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Brigg Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Furu skrev 1 time siden: Burde nesten ha vært laget som reserve del av eber «Verktøyet» lager du selv på fem minutter, kostnad omlag 50 øre for ståltråden. Om Eber skal tilby noe sånt vil det sikker koste en kasse øl, minst. Tror Eber er mer interessert i å selge nye gitter til erstatning til de som blir ødelagt ved demontering uten et slikt verktøy. Disse gitterne er sannelig stivt priset. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Sabben77 skrev for 2 timer siden: Jeg har fyrt den noen ganger nå, uten gitteret.. Funket fint det Interessant. Men gitteret må jo ha en funksjon, tror neppe de hadde konstruert varmeren slik dersom gitteret er unødvendig. Om du bruker varmeren uten gitter en tid er jeg interessert i å høre erfaringene. Du bør kanskje følge med på glødepluggen, uten gitteret står denne direkte i dieselspruten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ne.andersson Svart 7.Mars.2021 Del på Facebook Svart 7.Mars.2021 (redigert) Hei, gitteret gjør det mulig/hjelper glødepluggen til å få tenning i dieselen i oppstartsfasen av din varmer. Den gjør dette ved å se til at diesel og luft blander seg sammen rundt glødepluggen via ventilasjonshullet i forbrenningskammeret og dieselrøret. Tenk deg at du skal fyre opp litt diesel, du har valget mellom å helle rent diesel rett oppe på en glødeplugg eller å sprute en blanding av diesel og luft på glødepluggen. Det er sånn ca forskjellen mellom å ha og ikke ha glødegitter. Hvis glødegitteret er tett er symptomet at du får en treg oppstart av forbrenning, har hvit røyk i starten som sen blir borte når varmeren har startet. Dette grunnet at den ikke får en fullverdig forbrenning fra start. Dette genererer også litt sot/kull i hver oppstart. Skal du bytte plugg, bytt alltid glødegitteret. Skal du renske varmeren for kull, rensk alltid ventilsjonshullet til oppstart også. Lykke til 👍 Edit: mange gode beskrivelser på hvordan å fjerne gitter tidligere, min på D4 er å bruke en skrutrekker for å løsne gitteret fra veggen, så skrur du ned en 10mm treskruer lett ned i hullet til den får feste i gitteret (vær varsom da gjengene til glødepluggen også er 10mm), så trekker du det opp. Redigert 7.Mars.2021 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 7.Mars.2021 Del på Facebook Svart 7.Mars.2021 Takk for et saklig og godt svar! Nytt glødegitter er bestilt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.