Jump to content

Rust på dieselrør

Arne2

Recommended Posts

Har en Volvo penta 2003, 3 sylindret diesel på 27 hester har en del rust på dieselrørene mellom dieselpumpe og innsprøytningdyser. Hva bør eller kan man gjøre med dette? Finnes det noe lurt å stabilisere rusten med eller bør man pusse ned og male over? (Med hva da?).

Er det noen som har noen gode erfaringer/forslag når det gjelder dette med rust på dieselrør?

(Det er for så vidt rust andre steder på motoren også, men forestiller meg at akkurat på disse dieselrørene, det er et sted det det ikke bør være for mye av denne rusten.)

Edit:

Hadde ikke gjort en god jobb med å undersøke gamle tråder, og fant en som inneholder mye god info:

En ting som nevnes i den tråden, det er å bruke "rusteter" fra Biltema:

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147

Skulle dette våre en god ide, eller kan man for eksempel risikere at materialet i dieselrørene blir sprøtt og lettere sprekker?
(Heller til en tro på at dette vil fungere positivt, men er langt i fra sikker.) 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev 39 minutter siden:

dieselrørene, det er et sted det det ikke bør være for mye av denne rusten.)

Generelt, er jeg vellldig enig med deg. Bla fordi en eventuell lekkasje er svært farlig for folk fordi den kan være bortimot usynlig og nærmest oppfattes som lukt... og er meget brannfarlig i finforstøvet tilstand.

Vær også forsiktig med å bøye på rørene.

Ikke søk etter lekkasje på et høytrykksystem med hendene. Har en kollega uten arm som følge av mangel av kunnskap om det som står i kursiv under.

Se hva datablad kan inneholde;

Dersom produktet injiseres inn i eller under huden, eller på noe sted av kroppen, uansett hvordan såret eller størrelsen er, så må personen vurderes øyeblikkelig av lege eller legepersonell. På tross av at de første symptomene fra høytrykksinjeksjon kan mangle eller være minimale, så kan til og med operasjone etter de første timene redusere skadene betydelig.

Nå skjer ikke dette for alle med litt rust på høytrykksrøra men vær så grei å ha dette i tankene og ta enkle forhåndsregler :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Jeg ville ha demontert rørene, tatt dei med hjem i garasjen og pusset dei med smergelpapir. Deretter grunnet dei og lakket opp igjen med VP grønn. Det er en veldig enkel og kjapp jobb å demontere rørene. Og som det sies ovenfor, husk å ikke bøy på rørene. 

Men det er tykkveggede rør, så det går veldig lang tid før det kan ruste igjennom, så du har god tid. 

Redigert av bellen (see edit history)
Hulda skrev for 6 timer siden:

Tre slike rør fra Volvo kan da ikke koste mange kronene. Jeg kjøpte 8 dieselrør til Huldas GM 6,2L fra USA. Etter husken under 700 kroner med frakt og moms. 

Plukke av rørene for rengjøring, pussing og maling burde være særdeles dårlig timebetaling. 

Du ville sikkert ikke tro det, med det koster faktisk ca 7500,-kr for alle rørene. Hvem har så god timesbetaling at det da lønner seg å kjøpe nye? 

bellen skrev 4 minutter siden:

Du ville sikkert ikke tro det, med det koster faktisk ca 7500,-kr for alle rørene. Hvem har så god timesbetaling at det da lønner seg å kjøpe nye? 

Hmmm, Volvo har i hvert fall fortreffelig timebetaling. Det blir vel 20 ganger dyrere pr. rør enn hva det koster for rørene til en amerikaner. Det er jo helt hinsides. Måtte tilbake og titte. Prisen for mine rør ble noe høyere, kr. 110 pr. rør + MVA (hvert rør har sitt delenummer). Renovert dieselpumpe, Standadyne SB2, betalte jeg kr. 5000 + mva for. Så da fikk jeg pumpe og rør til en V8'er for litt mer enn det fire rør koster hos Volvo, for en liten 3-sylindret motor. Duverden! Sjokkerende. Da hadde også jeg pusset og malt. Men jeg hadde vel spandert 250 ml hammerlakk, eks. Biltema 36-028 kr. 109. Jeg har brukt den en del på jern, virker utmerket.

Svart (redigert)

Opprettet tråden i utlandet og har faktisk ikke vært i båten på et par uker, men skal se om jeg får tatt et bilde ved tid og anledning.

Fant ellers en "ny gammel tråd" med kjempegod info fra noen som faktisk har hatt lekasje på diesel høytrykk og som har repparert:

Her var det mye verdifull info, synes jeg.

Heller vel ellers nå til den oppfatning at man behøver egentlig ikke originale dieselrør om det skulle ryke. Neste problemstilling ble så: Hvordan flenser man egentlig opp et diselrør og vhordan får man det tett? Da fant jeg en "ny gammel tråd" om det også:

Når det gjelder det med risiko for brann ved brudd på høytrykksrør så handler jo om "sprutet diesel på den varme exhaustmanifolden". På de fleste båtmotorer av denne typen, så sprøyter man jo sjøvann inn i exhauseten i "eksosbendet" slik at det i liten grad finnes noen flater som er så varme at de vil antenne diselen. 

En risikovurdering skulle tilsi at ved brudd eller lekasje i et høytrykksrør, så vil konsekvensene normalt være "søl og lukt" men normalt ingen brann og heller ikke noen motorstans, før man selv velger å stanse motoren.

Noen som mener at det er feil? 

Hulda skrev On 1.3.2020 at 16.19:

Tre slike rør fra Volvo kan da ikke koste mange kronene. Jeg kjøpte 8 dieselrør til Huldas GM 6,2L fra USA. Etter husken under 700 kroner med frakt og moms. 

Plukke av rørene for rengjøring, pussing og maling burde være særdeles dårlig timebetaling. 

Jeg synes at 700 kroner er verdt å jobbe for.

Jeg kan ikke regne timepris for det jeg gjør med båten. Da hadde jeg måttet legge inn årene for lenge siden. Båtrelaterte sysler er tidsfordriv, ikke arbeid.

Tenk om pensjonistene skulle regne timepris når de sitter med kaffe og vafler på Strømmen Storrsenter.

:wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Når det gjelder det med risiko for brann ved brudd på høytrykksrør så handler jo om "sprutet diesel på den varme exhaustmanifolden". På de fleste båtmotorer av denne typen, så sprøyter man jo sjøvann inn i exhauseten i "eksosbendet" slik at det i liten grad finnes noen flater som er så varme at de vil antenne diselen. 

En risikovurdering skulle tilsi at ved brudd eller lekasje i et høytrykksrør, så vil konsekvensene normalt være "søl og lukt" men normalt ingen brann og heller ikke noen motorstans, før man selv velger å stanse motoren.

Noen som mener at det er feil? 

Du har delvis rett, for din motor har ikke turbo. Blant annet. 

Ellers kommer det jo an på hvor mye rust. Har rusten laget kaviteter i stålet, bør utskifting være resultatet. Jeg kjøpte nytt sett rør til min motor fordi rørene har fått en del mekaniske skader. Rørsatsen ble kjøpt inn i 2005. Har ikke kommet så langt at jeg har fått skiftet dem enda. 

Svart (redigert)

Mange takk for veldig mange gode svar, og nei, det er ikke noen turbo eller noe annet som er stort mer enn lunkent.

Delepriser til gamle Volvo-motorer ligger jo på et nesten helt avsindig nivå. Det må vel være den viktigste grunn til ikke å ha dem. Når 7.500,- står nevnt som pris for 3 slike rør, i tråden over, så høres jo ikke det så usansynlig ut. (Skulle ha tak i en ny dieselslange mellom skrogfilter og motorfilter. Volvo skulle først ha mange tusen kroner for denne slangstumpen. Så bestilte jeg, men da fikk jeg melding om at de ikke kunne levere. Så var det å gå til Tess og de leverte en fullgod løsning for ca 10% av Volvo-pris.)

Det som jeg synes er litt viktig, det er risikovurderingen og hva man kan forvente som "worst case" hvis man utsetter. Da er konklusjonen:

Sannsynlihet for at et rør kan ryke: - Ikke utenkelig. Om ikke på grunn av opprusting så på grunn av oppsprekkeing som starter i rust. (Hvis det eventuelt skulle være gropkorrusjon. Dette bør sjekkes.)

Sannsynlighet for motorbrann: - Svært liten. Ingen varme nok flater på en slik motor.

Sannsynlighet for motorstans. - Liten   

Konklusjon: Det holder med å lage en midlertidig utbedring "på stedet" og å skifte til uorginale rør på litt sikt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...