Jump to content

Kjenner noen til Osvik-båtene og historien rundt dem?

Poseidon

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt en Osvik 42, en aluminiumsbåt fra 1983 har jeg fått interesse for historien rundt disse båtene og båtbyggeriet.
Det var visstnok en Lars Osvik som drev et enkeltmannsfirma som bygget dem på Søviknes. Båtene har vært bygget i størrelser fra ca 30 fot og oppover. Noen har gått som fritidsbåter, men mange gikk også inn i yrkestrafikk.
Den som jeg har gikk under navnet FJORDCRUISE og har vært hjemmehørende i Nord-Norge i mange år, både Lyngen, Samuelsberg og Storslett er nevnt i Skipsregisteret.
Men de siste 15 årene har den hørt til på Trøndelagskysten, med hjemmehavn i Kråkvåg den lengste tiden.
Jeg vet at Sjeldenutpå her på baatplassen har en Osvik, men der må vel være flere?

All informasjon om Osvikbåtene, både generelt og spesielt den som jeg har kjøpt er av stor interesse  -  jeg venter i spenning!

67112629_638091476694136_6988638851245801472_o_red.jpg.8579a60cba15d25c666d50fbf17d2eba.jpg

• osvik42.jpg.8afead36edbced40ca778b07c32c02d2.jpg

980_212909326.jpg.8585b8f2b5bdfe02374150a84931d960.jpg

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Spennande.   Hadde vert artig om det dukka opp fleire med kunnskap eller kjennskap til båtane.   Eg trur det vart laga over 50 Osvik-båter.  Dei aller fleste som skrog klar til innredning. 

Eg har lurt på om det finnes ein logo eller liknande frå verftet, som kunne pryda båten. 

Stemmer det vi har ein Osvik 34. Byggeår 1983.  Eg har ikkje forsøkt å nøste opp i historikk men om eg hugsar rett så sa forrige eigar at eigar før det ...sa at båten gjekk som oppsynsbåt sine første år. Fra 1987 trur eg den har vert i privat eige som fritidsbåt.  

20190803_130038.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Husker at Båtmagasinet for noen år siden skrev om en Osvik-båt som var eid av en kar på østlandet. Denne båten hadde båtbyggeren, så vidt jeg husker, bygget til seg selv. Den var imidlertid aldri ferdigstilt, så den nye eieren innredet og utrustet båten helt etter eget hode med meget bra resultat. Båten var vel ikke mer enn drøyt 30 fot, om jeg ikke husker feil. Den hadde et stort akterdekk og mindre overbygg enn vanlig, men var likevel gjenkjennelig som et Osvikbygg. 

Jeg prøvde å finne artikkelen, men man må visst laste ned en app eller noe, så jeg avsto

ivar skrev 28 minutter siden:

Og så har jeg en kjenning som har denne: 

Ja, det er helt tydelig Osvik-linjer i alle ender.
Men samtidig ser vi at man har laget diverse personlige varianter både her og der  :wink:

Du kan jo gjøre kjenningen din oppmerksom på at der ble opprettet en Osvik-båt-gruppe på Facebook, av en som er ute etter å komme i kontakt med flest mulig Osvik-eiere for utveksling av erfaringer.

Goddis77 skrev for 8 timer siden:

Sett flere av disse på nettet. 

Hadde en tur utpå med sjeldenutpå sin, og synes det er fine båter jeg ?

Er ofte nede i Ryfylke, og der ligger det en i Jørpeland og. Litt større tipper jeg, så muligens en 36 foter.

38 er den om eg husker rett. :) 

Er ofte ombord i den, kjekk båt. 

Stålbalja mi ligger 3 båter utenfor den.

OddArild skrev On 2.3.2020 at 0.58:

38 er den om eg husker rett. :) 

Er ofte ombord i den, kjekk båt. 

Stålbalja mi ligger 3 båter utenfor den.

Takk for den Odd Arild,
kjekt at det litt etter litt dukker opp flere Osvik-båter.
Båtene ser ut for å være nokså forskjellige, dvs liten grad av serieproduksjon.
Derfor hadde det også vært fint om noen hadde opplysninger om båtbyggeren Lars Osvik og verkstedet han drev.

Min svigers hadde en Osvik 36 med høyt akterdekk som ble solgt på slutten av 90 tallet til Bodø  eller der omkring.

Hans bror hadde en Osvik som var mer fiskebåt. DREVIKEN hette den og tror den havnet ut å Stadtlandet.

Det var 2 Osvik båter til i familen deres, så dette var populære båter på den tiden. Har kanskje noen bilder eg kan legge ut.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Ta kontakt med desse: 

https://velihavn.no/gjestehavner/trøndelag/sovik-og-gamlem-smabatlag

Tipper at formannen veit om nokon de kan kontakte for å få meir info om Osvik-båtane. Båtane var produsert i området der.

Sikkert ein del av gamlekarane i båtforeninga som har ein del opplysningar å kome med.

Red. Dersom de ser godt på bildet på linken, så ser de at det ligg nokre Osnesbåtar i hamna. 

Eller så er dette ei kjekk hamn. 

Redigert av sunnmøre (see edit history)
morpho79 skrev for 15 timer siden:

Hei!

Vet ikke mye om båten, men på Storslett har den ikke gått, helt garantert ? Sørkjosen 4km nordover, derimot, har den sikkert vært. Husker ikke båten selv, men skal spørre litt rundt!

Hei igjen,

jeg har bare hentet opplysningene fra Skipsregisteret som ligger åpent tilgjengelig på nettet.
Der står at den fra 1991 til 1993 var eiet av en Geir Olav Olsen med adresse 9151 Storslett.

For å komplettere båtens historie hadde det vært interessant å vite mer om hva han brukte den til ....

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 år senere...

Eg er klar over at dette er ein gamal tråd, men tenkte eg kunne skrive her likevel. I 2006 fekk vi sett aluminiumsoverbygg på ei tresnekke hjå Furnes båt. Osvik båt er nabobygget. Furnes båt dreiv ikkje med nybygg då, men reparasjonar og ombyggjingar. 

Begge desse båtbyggeri ligg ved ferje- og hurtigbåtkaia i Hamnsund. I Den Norske Los er dei nemnde, og biletet syner kvar dei er (utan at ein kan identifisere bygga på biletet). Osvik båt ligg lengst frå ferjeleiet.

Min onkel arbeidde i si tid med sal av metall. Han fortalde at dei hadde levert aluminium til begge desse båtbyggjarane. Dei to var i slekt på eit eller anna vis. Onkelen min fortalde og at Osvik bygde ein og annan båt til seg sjølv med kapp frå tidlegare prosjekt. Då fekk han materialet til desse "gratis", sidan det vart fakturert for heile plater når han bygde for andre. Eg skal likevel ikkje garantere at dette er 100% historisk korrekt.

Den Norske Los.jpg

• 2 måneder senere...
Sjeldenutpå skrev On 1.3.2020 at 12.13:

Spennande.   Hadde vert artig om det dukka opp fleire med kunnskap eller kjennskap til båtane.   Eg trur det vart laga over 50 Osvik-båter.  Dei aller fleste som skrog klar til innredning. 

Eg har lurt på om det finnes ein logo eller liknande frå verftet, som kunne pryda båten. 

Stemmer det vi har ein Osvik 34. Byggeår 1983.  Eg har ikkje forsøkt å nøste opp i historikk men om eg hugsar rett så sa forrige eigar at eigar før det ...sa at båten gjekk som oppsynsbåt sine første år. Fra 1987 trur eg den har vert i privat eige som fritidsbåt.  

20190803_130038.jpg

Hei. Selv om dette er en gammel tråd vil jeg gjerne bidra om det er greit. 

Jeg skulle en gang på 90 tallet kjøpe en 42 foter med Lars. Var på besøk hos han et par ganger, men på grunn av uforutsette problemer ble dette avlyst. Jeg fekk ga.-tegningsgrunnlaget med han og har tatt godt vare på dette. På tegningen er verftslogoen som du etterlyser og jeg deler gjerne om du ikke har fått tak i den. Mvh Bjørn Leikanger 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...