Jump to content

Sleipner SE40, tæring i gear og sprukket motorbrakett


Kjellg

Recommended Posts

Har en SE40 2006 modell, montert originalt av NB. Har merket litt slakk i gearet helt siden jeg kjøpte båten for 3 år siden. Kjøpte nytt gear og oppdaget til min store forskrekkelse at skruene til gearet var ganske løse og hele motorbraketten var sprukket nesten helt i to. Hadde den gått av så hadde jeg hatt hull rett inn. Snakket litt med sleipner og de har opplevd dette før. I alle fall så har de kommet med en modifisert motorbrakett med galvanisk skille for gearet. Kanskje verdt å sjekke for andre også om alt er på stell med thrusteren. 

720E891A-21B7-40FF-A059-8D2C7D116B58.jpeg

E1FAD433-F615-4C07-A068-51A1AEF3A015.jpeg

C408128A-ABD7-446B-AF44-C8A4ACD761C0.jpeg

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Sleipner teknisk avdeling om denne problematikken den gangen jeg kjøpte et-eller-annet 90 baugpropell i 2002. Den gangen reklamerte de med 2-polet og greier, dønn sikkert. Jeg gikk dem på klingen med børstemotorer og braketter i aluminium etc. Han innrømmet at de var på tynn is. Så dette er nok noe Sleipner har visst om og vært klar over siden dag 1, vil jeg tro. Galvanisk skille er grei elektrisk foranstaltning i en plastbåt. Og til dels jernbåt. En aluminiumsbåt som ikke er malt innvendig bør nok fremdeles tenke seg om, og legge på noen lag epoxyprimer.

Link to post
Share on other sites

Til SE30/40 ser det ut som om braketten er laget av kompositt. Har faktisk hadd samme tanke som deg Hulda ang tæring og krypstrøm fra thrusteren. Jeg har hatt krypstrøm i min båt men vet ikke om det var fra denne. Men uansett så er det skummelt om braketten hadde gitt etter, da hadde alt ramlet sammen. Har ikke fryktet lekkasje fra baugområdet så veldig, men nå skal jeg jammen meg ta meg en runde også på det og se om man må ha noe overvåking eller lensepumpe som tar deg av en eventuell lekkasje der. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...