Jump to content

Kjøpe ny Eberspacher D5-noe spesielt å tenke på?


Gabi

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 35 Sport fra 2007. For 2. Året på rad har min Webasto 3500 sluttet å virke. I fjor betalte jeg 6000kr for rep, da var det sotet til osv. I år vet ikke ennå. Den har gått ca 3000timer.

 

Jeg ønsker generelt også mer varme, har også lyst til flere uttak i kabinen og ett på badet. Lurer derfor på å kjøpe Eberspacher D5, som har 2000w mer effekt enn idag.

 

Er det noe spesielt å tenke på med D5? Jeg ønsker ikke to varmere istedet etc, og kjenner til at det er dumt de går på lav effekt etc, men jeg tror faktisk at en D5 blir greit for meg.

 

Service er vel greit å ta selv? Er D5 generelt noe dårligere på noe vis enn D4-varmeren? Eller bedre? 

 

Link to post

Jeg har ikke erfaring med Eber D5, bare med D4. Jeg har forstått det slik at D5 er en eldre konstruksjon enn D4. D4 har bedre regulering med 4 ulike effektnivåer. Jeg tror også at soting pga kjøring med redusert effekt er et mindre problem på D4. Men du får jo litt mer effekt med D5, så det blir jo en avveining. 

 

Jeg har D4 i Viksund 340 som er en lukket båt. Varmeren er passelig vår og høst her i Trøndelag, men kanskje litt for liten om vinteren når det blir under null grader. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jag bytte från D5L till D5 Airtronic för c:a 10 år sedan .

Den modellen var ny då och hade fått modernare reglering med bland annat mjuka övergångar mellan effektstegen.

Jag tror att den fortfarande är relativt 'modern'.

 

Den har gått bra och ger bra värme. Jag har ofta värmaren på 'för säkerhets skull' för att inte det skall bli kyligt i båten, vilket innebär att den går mycket på låg effekt. Det har inte varit några problem med att den sotar eller har fått driftsstörningar på grund av detta.

 

Den går tyst och fint, speciellt på de lägre effektstegen så hör man den knappt. Men ljudnivån kan väl delvis ha med längderna på varmluftsslangarna att göra.

 

Förutom service vartannat år eller så med byta av glödstiftssil så har jag haft problem med att jag har fått byta elektroniken två gånger.

Det har kommit en felkod som talat om att elektroniken har varit defekt och efter att ha bytt den så har värmaren fungerat ok igen - men jag har blivit 3000 kronor fattigare.

 

image.jpeg.4495ae708e5f7353cb782e6bd90e249e.jpeg

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Hva du bør velge av varmer avhenger av hvilket båtbruk du har. Jeg har en D5 i en 38 fots Nimbus som har isolert skrog. Opplever at 5,5 KW kan være litt mye, men jeg bruker ikke båten om vinteren. D5 har også 4 effektrinn. Går du inn på Ebersprächers hjemmesider, anbefaler de vel D4 til din båtstørrelse. D5 har en betydelig kraftigere vifte enn D4 som blåser varmluften godt rundt i båten.

Link to post

Vi har jo en kalesjebåt, og den lekker endel varme ift lukket båt. Tar den ut i begynnelsen av april hvert år så blir behov for godt med varme i begynnelsen av sesongen. 

 

Har 3,5 kw nå og det er egentlig litt lite. Hjelper nok ikke særlig med D4 på 4kw, set blir litt lite ekstra effekt tenker jeg. Hadde jeg hatt lukket båt hadde det sikkert holdt.

Link to post
Svart (redigert)
Kaskazi skrev for 3 timer siden:

Går du inn på Ebersprächers hjemmesider, anbefaler de vel D4 til din båtstørrelse.

Det kan nok hende, men når jeg ønsker å varme både cockpit og inne-delen inkl soverom, bad etc blir det for lite effekt totalt når det er litt kaldt ute eller vind. Vind vil komme inn under kallesjen og gjør at man trenger mer effekt. 

 

Baylars: Hadde D4 i Balticen på 29' og fungerte ok det. Men Bavarian er endel større med stort volum totalt. Det ideelle hadde kanskje vært en D4 oppe i cockpit og en D2 på innedelen...

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Kan jeg spørre litt mer om lydbildet på D5? Jeg kjøpte og installerte en D5 før påske, og varmemessig er den strålende til vårt bruk. Jeg la inn varme på badet også så nå har alle rom i båten godt med varme!

 

Men personlig synes jeg den har en høy og generende pipelyd ved alle turtall. Et par andre i familien har ikke reagert noe særlig men jeg synes den er litt slitsom. Er dette normalt på en D5 eller kan det være en feil på varmeren? Den har gått noen ti-talls timer nå.

Link to post

Hadde D5 Airtronic i 7 år i forrige båt. Ville kjøpt den igjen om jeg hadde vært i behov for varmer.

 

Byttet gjødepluggen og glødegitteret en gang. Dessverre litt for seint slik at jeg måtte bytte vifta til 7,5 tkr men det var min egen feil da den hadde noen runder med feiltenning før jeg fikk en ørliten høyfrekvent lyd som jeg ikke likte og som resulterte i viftebytte da lagrene ikke kan byttes på disse viftene.

 

Ellers helt uproblematisk og ingen elektronikkproblemer. En varmer som gir veldig mye effekt. Har tidligere hatt 2 stk. D4 i båten før det, de fungerte også feilfritt. Nå kjører jeg Webasto, den avgir merkbart mer viftestøy enn Eber men fungerer også fint så langt.

Link to post
Chiefengineer skrev 19 minutter siden:

ørliten høyfrekvent lyd som jeg ikke likte

 

Det er denne lyden jeg tror jeg hører på min. Men siden den har vært der siden den var ny så lurer jeg på om det er noe feil fra start av....

 

Trodde egentlig jeg bare skulle høre vifte/suselyd og ikke piping....

 

Er ellers veldig godt fornøyd med vifta. Regulerer fint opp og ned også.

Link to post
oberst1 skrev 25 minutter siden:

...en artig kuriositet er billigere deler til D5 enn D4, nesten halv pris for gitter, plug etc....

 

Til gjengjeld er glødepluggen på D4 av en annen type som er nærmest evigvarende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 2 timer siden:

 

Til gjengjeld er glødepluggen på D4 av en annen type som er nærmest evigvarende. 

 

Interessant, fikk inntrykk av at levetid er omtrent det samme. Jeg fikk overhalt min D5 Airtronic nå av aut.forhandler og han mente den er rimeligst å eie (service) over tid. Antar at uansett spiller det stor rolle hvordan vi bruker de, kan sikkert slå begge veier :wink:

 

 

Link to post

Siden du allerede har en Airtop 3500 montert så ville jeg vurdert å erstatte denne med en Airtop evo 55.

 

Den er fysisk lik din gamle Airtop 3500, og du kan bruke eksisterende ledningsnett og betjeningspanel. Du kan kjøpe varmeren løs uten monteringssett. Ny type doseringspumpe medfølger, og for å kunne bruke det eksisterende ledningsnettet så må du skifte kontakten til pumpa. 

 

Se lenke: https://hastadklev.no/product/at-evo-55-d-12v-basic/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...