Gabi Startet 1.Mars.2020 Del på Facebook Startet 1.Mars.2020 Jeg har en Bavaria 35 Sport fra 2007. For 2. Året på rad har min Webasto 3500 sluttet å virke. I fjor betalte jeg 6000kr for rep, da var det sotet til osv. I år vet ikke ennå. Den har gått ca 3000timer. Jeg ønsker generelt også mer varme, har også lyst til flere uttak i kabinen og ett på badet. Lurer derfor på å kjøpe Eberspacher D5, som har 2000w mer effekt enn idag. Er det noe spesielt å tenke på med D5? Jeg ønsker ikke to varmere istedet etc, og kjenner til at det er dumt de går på lav effekt etc, men jeg tror faktisk at en D5 blir greit for meg. Service er vel greit å ta selv? Er D5 generelt noe dårligere på noe vis enn D4-varmeren? Eller bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Jeg har ikke erfaring med Eber D5, bare med D4. Jeg har forstått det slik at D5 er en eldre konstruksjon enn D4. D4 har bedre regulering med 4 ulike effektnivåer. Jeg tror også at soting pga kjøring med redusert effekt er et mindre problem på D4. Men du får jo litt mer effekt med D5, så det blir jo en avveining. Jeg har D4 i Viksund 340 som er en lukket båt. Varmeren er passelig vår og høst her i Trøndelag, men kanskje litt for liten om vinteren når det blir under null grader. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ebonita Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 (redigert) Jag bytte från D5L till D5 Airtronic för c:a 10 år sedan . Den modellen var ny då och hade fått modernare reglering med bland annat mjuka övergångar mellan effektstegen. Jag tror att den fortfarande är relativt 'modern'. Den har gått bra och ger bra värme. Jag har ofta värmaren på 'för säkerhets skull' för att inte det skall bli kyligt i båten, vilket innebär att den går mycket på låg effekt. Det har inte varit några problem med att den sotar eller har fått driftsstörningar på grund av detta. Den går tyst och fint, speciellt på de lägre effektstegen så hör man den knappt. Men ljudnivån kan väl delvis ha med längderna på varmluftsslangarna att göra. Förutom service vartannat år eller så med byta av glödstiftssil så har jag haft problem med att jag har fått byta elektroniken två gånger. Det har kommit en felkod som talat om att elektroniken har varit defekt och efter att ha bytt den så har värmaren fungerat ok igen - men jag har blivit 3000 kronor fattigare. Redigert 1.Mars.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 D5 bruker vel nesten dobbelt så mye strøm som D4 om jeg husker rett...noe å tenke på om en ligger mye i uthavn... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 D5 som jeg ser på har 4 steg. 5.5kw/4.8/2.7/1.6. Og bruker nok mer strøm, det er vel sikkert vifta? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Hva du bør velge av varmer avhenger av hvilket båtbruk du har. Jeg har en D5 i en 38 fots Nimbus som har isolert skrog. Opplever at 5,5 KW kan være litt mye, men jeg bruker ikke båten om vinteren. D5 har også 4 effektrinn. Går du inn på Ebersprächers hjemmesider, anbefaler de vel D4 til din båtstørrelse. D5 har en betydelig kraftigere vifte enn D4 som blåser varmluften godt rundt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Vi har jo en kalesjebåt, og den lekker endel varme ift lukket båt. Tar den ut i begynnelsen av april hvert år så blir behov for godt med varme i begynnelsen av sesongen. Har 3,5 kw nå og det er egentlig litt lite. Hjelper nok ikke særlig med D4 på 4kw, set blir litt lite ekstra effekt tenker jeg. Hadde jeg hatt lukket båt hadde det sikkert holdt. Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Vi har D4 i vår Bayliner 2855 som også er kalesjebåt, dog noen fot mindre en deres. Men D4 holder godt varme for oss fra tidlig mars og ut oktober. ;) Har uttak i kabin, bad, stikkabin og 2 ute i «cockpit». Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Er det forresten noe oppgraderinger siste par år som jeg bør være klar over? Typisk hvis jeg kommer over et spesielt godt tilbud og så viser det seg at det var en elsre type model som selges.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 (redigert) Kaskazi skrev for 3 timer siden: Går du inn på Ebersprächers hjemmesider, anbefaler de vel D4 til din båtstørrelse. Det kan nok hende, men når jeg ønsker å varme både cockpit og inne-delen inkl soverom, bad etc blir det for lite effekt totalt når det er litt kaldt ute eller vind. Vind vil komme inn under kallesjen og gjør at man trenger mer effekt. Baylars: Hadde D4 i Balticen på 29' og fungerte ok det. Men Bavarian er endel større med stort volum totalt. Det ideelle hadde kanskje vært en D4 oppe i cockpit og en D2 på innedelen... Redigert 1.Mars.2020 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2020 Kan jeg spørre litt mer om lydbildet på D5? Jeg kjøpte og installerte en D5 før påske, og varmemessig er den strålende til vårt bruk. Jeg la inn varme på badet også så nå har alle rom i båten godt med varme! Men personlig synes jeg den har en høy og generende pipelyd ved alle turtall. Et par andre i familien har ikke reagert noe særlig men jeg synes den er litt slitsom. Er dette normalt på en D5 eller kan det være en feil på varmeren? Den har gått noen ti-talls timer nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Gabi skrev 19 minutter siden: Kan jeg spørre litt mer om lydbildet på D5? Men personlig synes jeg den har en høy og generende pipelyd ved alle turtall. Hadde forløperen D5lC i en tidligere båt, og hadde samme opplevelsen. Plenty varme, men slitsomt lydbilde. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2020 Jeg lurer på hva pipelyden egentlig kommer fra også. Om det er en feil i et lager eller "bare" en elektronisk lyd fra et eller annet.... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Hadde D5 Airtronic i 7 år i forrige båt. Ville kjøpt den igjen om jeg hadde vært i behov for varmer. Byttet gjødepluggen og glødegitteret en gang. Dessverre litt for seint slik at jeg måtte bytte vifta til 7,5 tkr men det var min egen feil da den hadde noen runder med feiltenning før jeg fikk en ørliten høyfrekvent lyd som jeg ikke likte og som resulterte i viftebytte da lagrene ikke kan byttes på disse viftene. Ellers helt uproblematisk og ingen elektronikkproblemer. En varmer som gir veldig mye effekt. Har tidligere hatt 2 stk. D4 i båten før det, de fungerte også feilfritt. Nå kjører jeg Webasto, den avgir merkbart mer viftestøy enn Eber men fungerer også fint så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2020 Chiefengineer skrev 19 minutter siden: ørliten høyfrekvent lyd som jeg ikke likte Det er denne lyden jeg tror jeg hører på min. Men siden den har vært der siden den var ny så lurer jeg på om det er noe feil fra start av.... Trodde egentlig jeg bare skulle høre vifte/suselyd og ikke piping.... Er ellers veldig godt fornøyd med vifta. Regulerer fint opp og ned også. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Vi monterte en Planar 8 kwh i vår båt Baltic 420. Meget fornøyd og bra trykk i alle 8 dysene. Enkel og fleksibel justering av varme og app styring. Alltid hatt disse tyske merkene før og varierende fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 ...en artig kuriositet er billigere deler til D5 enn D4, nesten halv pris for gitter, plug etc.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 oberst1 skrev 25 minutter siden: ...en artig kuriositet er billigere deler til D5 enn D4, nesten halv pris for gitter, plug etc.... Til gjengjeld er glødepluggen på D4 av en annen type som er nærmest evigvarende. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oberst1 Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Brigg skrev for 2 timer siden: Til gjengjeld er glødepluggen på D4 av en annen type som er nærmest evigvarende. Interessant, fikk inntrykk av at levetid er omtrent det samme. Jeg fikk overhalt min D5 Airtronic nå av aut.forhandler og han mente den er rimeligst å eie (service) over tid. Antar at uansett spiller det stor rolle hvordan vi bruker de, kan sikkert slå begge veier Sitér dette innlegget Link to post
Varmemontør1 Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Siden du allerede har en Airtop 3500 montert så ville jeg vurdert å erstatte denne med en Airtop evo 55. Den er fysisk lik din gamle Airtop 3500, og du kan bruke eksisterende ledningsnett og betjeningspanel. Du kan kjøpe varmeren løs uten monteringssett. Ny type doseringspumpe medfølger, og for å kunne bruke det eksisterende ledningsnettet så må du skifte kontakten til pumpa. Se lenke: https://hastadklev.no/product/at-evo-55-d-12v-basic/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.