Jump to content

Styrespakens plassering for baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Baugpropell diskuteres for tiden ser jeg :crazy: . Planlegger å montere baugpropell i båten min (tro det eller ei :flag: ).

Som kontrollbryter har jeg tenkt å velge joystick fremfor knappepanel. Slik jeg tenker, så er det vel smart å plassere joysticken til venstre for rattet på dashbordet? Ved en slik plassering kan jeg betjene gassen med høyre hånd og samtidig veksle mellom joystick og ratt med venstre.

 

Kommentarer, erfaringer fra andre?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har spak plassert på toppen av dashbordets venstre side. motorkontrollen sitter på høyre side

Bilde

Fungerer aldeles utmerket.

 

En bekjent har dette nye kontrollpanelet utformet som en båt der du flytter baugen til en av sidene - han er ikke fornøyd med dette

Bilde

 

Mrk at om du har fjernkontroll til vinsjen din kan du nå koble baugpropellen på samme fjernkontroll.

Bilde

Da kan du stå på brygga og trekke båten ut på vinsjen - så kan du ta to æresrunder rundt i havna med båten - før du svømmer ut til båten :crazy:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baugpropell diskuteres for tiden ser jeg  :crazy: . Planlegger å montere baugpropell i båten min (tro det eller ei  :flag: ).

Som kontrollbryter har jeg tenkt å velge joystick fremfor knappepanel. Slik jeg tenker, så er det vel smart å plassere joysticken til venstre for rattet på dashbordet? Ved en slik plassering kan jeg betjene gassen med høyre hånd og samtidig veksle mellom joystick og ratt med venstre.

Kommentarer, erfaringer fra andre?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har svært god erfaring med å montere en vippebryter på gasshendelen og kople styringa til baugpropellen til denne. På denne måten slipper du å flytte blikket vekk fra det som skjer foran båten for å finne igjen joysticken. Du har hele tiden vippebtyteren i hånden da du jo allikevel alltid har høytehånden på gasshendelen ved finmanøvrering.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du er ikke så heldig at du allerede har brytere øverst på gir/gasshendelen, slik som REM her foreslår da? Det er jo endel av disse som er levert med en bryter for tilting av drev. Denne bryteren kan du jo bruke....

 

Eller hva med fotbrytere alla de som finnes til ankerwincher? Da kan du jo styre med en hånd, gasse/geare med den andre hånda og trampe vilt rundt på dørken for å få skummet vannet der fremme. :wink:

 

:flag:

 

lagt til: men missforstå meg rett, jeg ønsker meg en liten visp i baugen jeg også. :yesnod:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Baugpropell diskuteres for tiden ser jeg  :crazy: . Planlegger å montere baugpropell i båten min (tro det eller ei  :flag: ).

Som kontrollbryter har jeg tenkt å velge joystick fremfor knappepanel. Slik jeg tenker, så er det vel smart å plassere joysticken til venstre for rattet på dashbordet? Ved en slik plassering kan jeg betjene gassen med høyre hånd og samtidig veksle mellom joystick og ratt med venstre.

Kommentarer, erfaringer fra andre?

<{POST_SNAPBACK}>

Du trenger da ikke bruke rattet. Ha ror i mittstilling og juster kurs med vispen. :lol::lol: Ref til "antitrustherene".

 

Syns det høres mest fornuftig ut å ha betjeningen på venstre side av rattet. Er også der jeg har hatt det på de to båtene jeg har hatt med truster.

Joystick eller knappbetjening?? Hver oppmerksom på at hvis du monterer joystick litt lavt på dashbordet. så står den utsatt til. Lett å skubbe bort at når du forlater førersete,skal vel ikke så mye till før spaken går istykker.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Med vippebryter på gasshendelen beholder du en hånd på rattet og en hånd på gass/gearhendelen. Du trenger aldrig flytte noen av hendene ved tillegging. Prøv det. Jeg har prøbvd alle varianter og er ikke i tvil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt dobbel joystick (for sidepropeller både foran og bak) til høyre for rattet,- omtrent midt på. Har i tillegg også hatt tilkoblet vippebryter for baugpropell på gass-/gear-håndtak. Joysticken fungerte alldeles utmerket, men vippebryteren likte jeg ikke da jeg syntes det var så lett å komme borti denne uten hensikt.

 

Men det var på MIN båt,- kommer vel ann på plasseringen av gass-/gear-hendelen. Hvis jeg bare hadde hatt sidepropell foran ville jeg nok hatt større glede av vippebryteren på gasshendelen da jeg hele tiden da ville hatt en hånd på håndtaket og således ikke kommet borti vippebryteren uten hensikt. Men slik jeg hadde det fungerte det best uten tilkobling av vippebryteren.

 

Det var nå min erfaring :smiley::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...