Jump to content

Yanmar 4JH3-HTE med høyt oljetrykk

laffend24@gmail.

Recommended Posts

Hei!

Trykket du oppgir er jo skyhøyt 4 Mpa er jo 40 Bar. Det kan ikke stemme?

Jeg har en 4JH4-TE, ved oppstart på kald motor kommer jeg opp i nesten 6 bar(85PSI) på tomgang. Trykket faller ned på 4 bar når temperaturen passerer 40 grader på motoren. Og ca 2 bar på tomgang ved normaltemp 70-80 grader.

Så lenge oljenivået på motoren er korrekt, så ville jeg først ha byttet oljefilter. Hjelper ikke det så er det mulig trykksensor som er gåen. Tror den sitter nede ved oljefilteret.

Hei. Her er svar fra Yanmar: 

Hei

Oljetrykk ved tomgang varm motor ligger på 0.5 – 0,8 bar

Ved maks belastning 3800 rpm er trykket 4 +- 0,5 bar

Oljealarm kommer når trykker går under 0.2 bar.

Med vennlig hilsen
Paul Skarpnes

Yanmar Norge AS
Prost Stabels vei 22

N-2019 SKEDSMOKORSET
Tel.: +47 64834350

Hei igjen og takk for alle svar. Første jeg fikk beskjed om og som jeg byttet var giver. Ingen forandring på instrumentet. Har også tatt giver av og koblet på eksternt manometer og fått omtrent samme resultat der. Så jeg tror ikke det er noe galt med instrumentet. Imidlertid går nåla på instrumentet opp 1 MPa, se siste bilde. Dette gjør jo litt utslag på måleresultatet. Ellers tar jeg imot alle svar med stor takk.

Slik jeg toker det, leser du instrumentet feil.

Det står x10.. Mpa under, det tolker jeg som at de sifferene som nåla "peker" på er trykket oppgitt i bar.

Ønsker man resultatet i Mpa kan det regnes om med det som står under, klarer ikke helt å se hva som står. X10Mpa -10  eller noe.

Med andre ord, alt ser ut til å være i den skjønneste orden.

Du sier at du har målt med et annet manometer, og målte omtrent det samme. Omtrent det samme hva.... 4 bar eller 4 Mpa? Eller???

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

12 hours ago, nomen said:

Slik jeg toker det, leser du instrumentet feil.

Det står x10.. Mpa under, det tolker jeg som at de sifferene som nåla "peker" på er trykket oppgitt i bar.

Ønsker man resultatet i Mpa kan det regnes om med det som står under, klarer ikke helt å se hva som står. X10Mpa -10  eller noe.

Med andre ord, alt ser ut til å være i den skjønneste orden.

Du sier at du har målt med et annet manometer, og målte omtrent det samme. Omtrent det samme hva.... 4 bar eller 4 Mpa? Eller???

Tror du er inne på noe der. Det må jo være avlesning i bar. 1 Megapascal er jo 10 Bar

Om man fin-suderer bildene står det x10-1MPa. Eller avlest verdi x0,1 = verdi i MPa. Så skala viser trykk i bar.

Om nåla på instrumentet ikke går til null når motor er stoppet og "tenning" er på, da viser instrumentet feil.

Og den feilen bør trekkes fra alle avlesningene på instrumentet. Ser for meg ut som instrumentet viser ca. 1,5 bar for mye.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...