laffend24@gmail. Startet 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2020 Hei der ute. Har en Yanmar 4JH3-HTE gått 1500 timer med noe høyt oljetrykk. Tomgang 4 MPa 2500 rpm 6 MPa. Har vert i kontakt med flere firmaer som skrur på diss motorene, men vi har ikke løst problemet ennå. Har noen der ute noe erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hei! Trykket du oppgir er jo skyhøyt 4 Mpa er jo 40 Bar. Det kan ikke stemme? Jeg har en 4JH4-TE, ved oppstart på kald motor kommer jeg opp i nesten 6 bar(85PSI) på tomgang. Trykket faller ned på 4 bar når temperaturen passerer 40 grader på motoren. Og ca 2 bar på tomgang ved normaltemp 70-80 grader. Så lenge oljenivået på motoren er korrekt, så ville jeg først ha byttet oljefilter. Hjelper ikke det så er det mulig trykksensor som er gåen. Tror den sitter nede ved oljefilteret. Sitér dette innlegget Link to post
laffend24@gmail. Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hei og takk for svar. Alt dett er byttet. Nytt oljefilter, ny olje og tatt av og sjekket trykkventilen. Se vedlagte bilder. Snakket med to verksteder i Vestfold uten å bli klokere. Takknemlig for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
laffend24@gmail. Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Også byttet giver, den som er koblet opp mot manometeret Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) Syns det ser helt normalt ut! Har omtrent samme visning på instrumentet på min 4jh2-dte. oppgitt i bar! Mpa X 10=samme som bar. Redigert 6.Mars.2020 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
laffend24@gmail. Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hei. Her er svar fra Yanmar: Hei Oljetrykk ved tomgang varm motor ligger på 0.5 – 0,8 bar Ved maks belastning 3800 rpm er trykket 4 +- 0,5 bar Oljealarm kommer når trykker går under 0.2 bar. Med vennlig hilsen Paul Skarpnes Yanmar Norge AS Prost Stabels vei 22 N-2019 SKEDSMOKORSET Tel.: +47 64834350 Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Rar påstand fra Yanmar! Har aldrig hatt under 2 bar ved varm motor på tomgang. Kanskje de har oppgitt en "nedre grense" for minimum oljetrykk før motoren må overhales? Da burde de i så tilfelle opplyst om det.... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Dette ser da veldig normalt ut. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Koble på ett manometer der den originale giveren sitter, og mål igjen. Giveren er kanskje ny, men selve imstrumentet og el.opplegget er vel ikke det? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
laffend24@gmail. Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Hei igjen og takk for alle svar. Første jeg fikk beskjed om og som jeg byttet var giver. Ingen forandring på instrumentet. Har også tatt giver av og koblet på eksternt manometer og fått omtrent samme resultat der. Så jeg tror ikke det er noe galt med instrumentet. Imidlertid går nåla på instrumentet opp 1 MPa, se siste bilde. Dette gjør jo litt utslag på måleresultatet. Ellers tar jeg imot alle svar med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Tomasbo Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Trekker fra den 1.5 bar feilvisning(siste bilde) fra alle turtalla så ser eg 2bar ved tomgang, og 4 bar ved 2700 o/min. Er ikkje det tilnærmet perfekt resultat? Går da ut fra at siste bilde er tatt før oppstart, men tenninga på... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 (redigert) Slik jeg toker det, leser du instrumentet feil. Det står x10.. Mpa under, det tolker jeg som at de sifferene som nåla "peker" på er trykket oppgitt i bar. Ønsker man resultatet i Mpa kan det regnes om med det som står under, klarer ikke helt å se hva som står. X10Mpa -10 eller noe. Med andre ord, alt ser ut til å være i den skjønneste orden. Du sier at du har målt med et annet manometer, og målte omtrent det samme. Omtrent det samme hva.... 4 bar eller 4 Mpa? Eller??? Redigert 7.Mars.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kweelhouse Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 12 hours ago, nomen said: Slik jeg toker det, leser du instrumentet feil. Det står x10.. Mpa under, det tolker jeg som at de sifferene som nåla "peker" på er trykket oppgitt i bar. Ønsker man resultatet i Mpa kan det regnes om med det som står under, klarer ikke helt å se hva som står. X10Mpa -10 eller noe. Med andre ord, alt ser ut til å være i den skjønneste orden. Du sier at du har målt med et annet manometer, og målte omtrent det samme. Omtrent det samme hva.... 4 bar eller 4 Mpa? Eller??? Tror du er inne på noe der. Det må jo være avlesning i bar. 1 Megapascal er jo 10 Bar Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Sånn ser det ut på mitt instrument: Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Om man fin-suderer bildene står det x10-1MPa. Eller avlest verdi x0,1 = verdi i MPa. Så skala viser trykk i bar. Om nåla på instrumentet ikke går til null når motor er stoppet og "tenning" er på, da viser instrumentet feil. Og den feilen bør trekkes fra alle avlesningene på instrumentet. Ser for meg ut som instrumentet viser ca. 1,5 bar for mye. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
laffend24@gmail. Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Hei der ute alle sammen. 1000 takk for hyggelig engasjement. Da er jeg beroliget? Tror da at jeg bytter instrument før sjøsetting. Er vel ikke forbud mot båt puss ennå?? Sitér dette innlegget Link to post
laffend24@gmail. Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Er det noen der ute som har erfaring med andre oljetyper til denne motoren? Hva med å bruk syntetisk eller semi syntetisk i stedt for mineralolje? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Bruk mineralsk olje som anbefalt. 15-40. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.