Jump to content

Hvordan måles lengde på båt?

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Sverrejo

Jeg har en følelse av at metermålet har krympet når jeg sammenligner 80/90-tallsbåter med nyere båter. 

Antar man tidligere ikke inkluderte baugspyd og badeplattform i lengden,eller så var det få båter som hadde det?  Hvilke regler gjelder nå? Inklusive baugspyd og badeplattform?  Og når tid begynte man å korte inn på metermålet?  Føler det er mye ulik praksis på dette idag,så hvordan vite at en 32 foter er 32fot uten å ha eget måleutstyr ved besiktigelse?

Det står i båtens dokumenter. 
Du kan også sjekke sider som https://sailboatdata.com

Dey er forskjellige måter å måle båter og skips lengde. Noen måler feks lengde ved vannlinjen (LWL), andre måler total lengde (LOA). Mange steder du kan lese om det, men Wikipedia er kanskje et greit sted å begynne: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Length_overall

Redigert av Havelle (see edit history)

Interessant tema, som også har blitt diskutert mange ganger før. 

Kan nevne min Draco fra 1980 som eksempel. Det er en 20 DC. Lengden er imidlertid kun 19 fot, eller 5840 mm. Jeg har da målt utvendig på fenderlist i hekk og baug med målebånd. For å få 20 fot må man regne med den påskrudde badeplattformen av rustfrie rør. 

Når du titter på båter og vurderer kjøp kan du også se på vekta og bredden, det sier mye om hvor stor båten er. Det er vanskelig å bygge en stor båt uten at den blir tyngre. Det er litt forskjell på en SeaKing 38 og en Princess 38. 

alfaalfa skrev 20 minutter siden:

Båtens modell eller typenavn , med tall og figurer er marketing og har lite til ingenting med båtens mål å gjøre. Det er det enkle svaret.

Helt riktig!

Kjøper du en Bavaria 32 så kjøper du nettopp det. Bavaria har vel aldri påstått at den er nøyaktig 32 fot, det er kun et navn på en av deres modeller. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

For fritidsbåt brukes mest LOA (Length OverAll).

Den inkluderer total lengde (uten påskudde vedheng.)

Påskudd baugspryd, hekkaggregater, påhenger eller påskrudd badeplattform er derfor ikke med i målet. Badeplattform er med i LOA om den er støpt som en del av formen.

Hvilket mål som er interessant i markedsføring, er en annen sak.

I marine fag brukes i tillegg Lwl (vannlinjelengden) eller Lpp (per perpendikulær) som en nesten det samme. Disse brukes i beregninger, og designgodkjenninger.

Redigert av Havarita (see edit history)

En båt som heter noe med tall er ofte for å få deg til å tro noe om båtlengde. Feks Storebro har kommet med "nye" modeller med betegnelser som viser tilsynelatende lengre båt. Det er stort sett samme skroget med LOA er økt, med baugspyd og badeplattformer i stadig lengre utførelse. Til slutt ser det helt merkelig ut at badeplattformen er en stor del av båten...

Så se opp for de nye versjonene av et kjent navn/modell og se hva du får. Om du vil ha lengre skrog for bedre sjøgang eller plass inne så kan det være svært misvisende. Og alt for få oppgir skroglengde/vannlinje lengde.

En Saga 27 skryter på seg hele 8 cm!

27fot er 8,23m, men LOA er oppgitt til 8,15m!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sverrejo skrev for 4 timer siden:

En båt på 27 fot f.eks.Saga 27 kan da være lengere enn en oppgitt 31 foter fra 2010 hvor baugspyd og badeplattform er tatt med på målene. 

Ikke helt enig i den konklusjonen. Som du ser av eksempelet mitt lenger opp så har jo Draco jugd en fot på DC 20 allerede i 1980. I forhold til eksemplene som @navid viser til så skulle jo ikke en skrudd badeplattform vært tatt med i LOA.

Min Saga snekke heter Saga 27 og den er 8,15m lang. Men hva høres best ut (ved et salg), Saga 27 eller Saga 815? Den kunne jo like gjerne hatt betegnelsen Saga 815 originalt fra produsenten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er ikke det at produsentene juger, de snakker vel stort sett sant alle sammen. Men en stund var det slik at noen oppga skroglengde ihht. iso 8665 som egentlig er det mest korrekte etter min mening i modell betegnelsen.  Dvs. skrog minus avtagbare ting som feks. fenderlister og baugspyd. Andre produsenter benyttet totallengden med alt som stakk ut. Forskjellen kunne fort være på etpar fot.  En produsent skrev feks. 38 i modell betegnelsen, en annen skrev 40, og båtene var akkurat like lange. 

En fot er 30,48cm,  og det er de fleste produsentene enige i. Spørsmålet er vel heller hva som skal markedsføres, skrog eller totallengde. Det er sikkert vanskelig å være ærlig når alle konkurrentene regner totalen, og det ikke finnes en bransjestandard. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...