Jump to content

Volvo penta kad44 med drev på tunge båter


Atli

Recommended Posts

Vurdere å skaffe en båt fra ca rundt år 2000 i størrelse ca 40 fot.

Jeg har sett på blant annet  Nord West 390, princess V42 og Windy GM37 med kad 44 og drev.

Alternativet er princess med aksling. 

Ettersom jeg leser blant annet om Nord West virker det som drevene er "forbruksvarer" pga båtens vekt.

Princess v42 og Windy gt37 har lavere vekt.

Er dette ett problem her og?

Eller er det ett problem i det hele tatt på NW390?

Bør man kjøpe NW390 kun med D6 motorer og styre unna kad44?

 

Må si at jeg er litt usikker på om det er verdt risikoen med å kjøpe tung båt med drev. Eller er dette kun magefølelsen..

 

Hva er erfaringene her inne med dette?

 

Setter pris på engasjementet her inne. 

Men jeg setter pris på tilbakemeldinger kun fra de som har faktisk har erfaring med det jeg spør om, og ikke ukvalifisert gjetting.

Redigert av Atli (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

 

Slikt som dette er heldigvis sjeldent å lese på dette Forumet

:yesnod:

 

Dette er jo et åpent diskusjonsforum. Forsøk på å sile ut hvem som skal få lov til å svare utløser muligens ikke så stor begeistring for å bidra med råd. Enten det er konkrete erfaringer, faglige begrunnelser, eller rene spekulasjoner, så bør alle få lov til å delta i debatten. Det er veldig mange dyktige mennesker som deltar i diskusjonene her inne og bidrar med råd. Mange som har lagt ned mange timer med å skrive og forklare kun for å hjelpe andre. I slike erfaringsutvekslinger samt tråder som går direkte på mekanisk og elektrisk feilsøking er det vel generelt sett ikke så mye problem med irrelevant støy. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har Princess V42  med drev og motorer med ytelser nær Kad 44.

2 drev løper mye lettere enn 1,  og har ,for enkelhets skyld, "5tonn" på hvert drev.

Jeg er mer skeptisk til kombinasjon D6 og drev, D6 er svært kraftig og de største har over 1000NM som skal gjennom drevet. Fra hva jeg kan se av annonser osv så er det svært mange med D6 som har nye eller overhalte drev, har også venner som har måtte bytte drev etter 400t med D6..

 

Jeg kjører ennå med orginale drev etter 1200timer, det ene ble dog byttet på garanti når båten var relativt ny.

Måtte bytte øvre tannhjul i et drevet for å være på den sikresiden for 2 år siden, drevet hadde spor etter å hatt sjøvann i seg og noe av herdinga var slått av på tannhjul, verkstedet mente drevet hadde tydlig fått "juling" engang i løpet åra (grunnstøting?)

Ellers funker drevene upåklagelig, oljen har omtrent samme farge på hørsten, som når jeg fylte dem på våren.

Hadde bla i fjor 4timers nonstopp kjøring i planhastighet over til Danmark, og oljen er som sagt like fin.

 

Tror vel dette har litt med bruken å gjøre også, ikke skjeldent jeg ser relativt nye båter, som så fort de kommer seg ut av havna legger hendlene flatt og kalde motorer og drev for virkelig prøvd seg,  også lurer de på hvorfor drev havarerer etter relativt få timer..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Førstefender skrev for 1 time siden:

Det er jeg klar over, men dette er relativt lette båter på 3-4tonn, Trådstarter ber om råd ang tunge båter.

30fot og 3.5tonn blir fort 5.5-6tonn med 19passasjerer + bagasje. Jeg fikk min i plan med 23 folk ombord(bare en test, ikke taxibåttur), men da gir man roooooligt på 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Generellt sett er vel ikke tunge båter og drev den optimale komboen, men hvor går grensen for tung båt?

Har selv hatt en 2001 mod. GM 37 med 2 x KAD 44 og DPE siden 2012 og det har fungert helt utmerket.

 

Alfa & Omega er å kjøre med innsiden av hodet og sørge for skikkelig vedlikehold.

Tar alltid båten pent og rolig ut av plan (selvfølgelig aldri før motorene er driftsvarme), aldri mer enn en time i plan uten å slippe ned i 5 minutter for å kjøle drevene, renser propellene jevnlig for rur når jeg bader.

Da gearingen begynte å gå veldig stille og rolig for seg sørget jeg for å få skiftet konene for å få tilbake «klunken», ny olje og testing hvert år, nye pakninger all over hvis det er antydning til gråfarge i gearolja, skifter belg på drivaksel hvert år og bruker folk som vet hva de driver med til vedlikehold.

Det er selvfølgelig ikke gratis men god forsikring og har gitt meg gode og problemfrie somre i 8 år.

Link to post

takk for gode svar :-)
det er ett godt spørsmål om hva som er tung båt.

er usikker selv, men det går ofte ett skille på ca 40 fot med drev. vekten på disse båtene er også rundt 10 tonn... så det er vel kanske tung båt da..

men,, takk for tilbakemeldingene. igjen så er egentlig svaret å sjekke hvordan vedlikehold og om personen jeg kjøper båten av kan bruke motorene (ikke gi gass ved kald motor).

jeg har og snakket med ett par personer som også bekrefter det samme som nevnt her, så det er egentlig betryggende å vite at det da reduserer muligheten for noen prisbomber rett etter båten er kjøpt.......

Link to post
Atli skrev for 10 timer siden:

det er ett godt spørsmål om hva som er tung båt.

er usikker selv, men det går ofte ett skille på ca 40 fot med drev. vekten på disse båtene er også rundt 10 tonn...

Da er det jo også vesentlig om det er enkel eller dobbelt installasjon. Mange båter opp til noen og tredve fot har enkel installasjon, og da blir fort båtvekt per drev like høy som på en 40 foter med dobbelt installasjon. 

 

Her har du et eksempel

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=161106319 

 

 

Link to post
10 hours ago, Komodo said:

Da er det jo også vesentlig om det er enkel eller dobbelt installasjon. Mange båter opp til noen og tredve fot har enkel installasjon, og da blir fort båtvekt per drev like høy som på en 40 foter med dobbelt installasjon. 

 

Her har du et eksempel

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=161106319 

 

 

Det er nok riktig, men mange eksempler på båter på over 7 tonn med enkel installasjon. Tror nok den båten på finn annonsen du linker til veier minst 7 tonn. 

Princess har jo også på V42/V45 drev,  modeller som kom 2007/08, tipper vekta er 12-14tonn på disse to.

Link to post

Mulig. Men det er fremdeles en tung båt for drev. 

 

Her er et annet eksempel

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172906400 

 

Legg merke til teksten; "drev overhalt 2019". Hvor ofte ser man tilsvarende båter med innenbords gear hvor det står "ny gearkasse" eller "nyoverhalt gearkasse i fjor". 

 

Link to post

Har hatt drevbåt siden 2002.Første var Sunseeker Jamaican,med 2 stk Volvo 41a,og dpe drev.Hadde båten til 2014,flittig i bruk,logga 1800nm på det året den var mest brukt,Ny eiger har ikkje hatt drevproblem,vekt på båten ca7t.

Ved kjøp av Nord Westen hadde den ca 1400t på telleren med kad 300 og dpg.Var eitt nytt drev,bytta grunna ytre påvirkning,eitt med vanlig vedlikehold.Kjøpte eitt overhalt som reserve,dette vart montert på båten det andre sendt på servise.Måtte overhales grunna slitasje .Fikk antydning til spon i olja på det overhalte etter eitt års bruk.Var reklamasjon,Har også bytta ein drivknute.

Forsatt fornoyd med drev sjølv om det er meir vedlikehold.Drev gir bedre fart og drivstoff økonomi.Med reserve drev liggende blir det lite nedtid om det blir drevproblem

Link to post
7 hours ago, Komodo said:

Mulig. Men det er fremdeles en tung båt for drev. 

 

Her er et annet eksempel

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172906400 

 

Legg merke til teksten; "drev overhalt 2019". Hvor ofte ser man tilsvarende båter med innenbords gear hvor det står "ny gearkasse" eller "nyoverhalt gearkasse i fjor". 

 

Yanmar i kombo med Bravo drev er vel kjent for havari... 

Link to post
Komodo skrev On 21.3.2020 at 11.27:

Sun33 med Mercruiser 7,3l V8 diesel 270HK var velkjent for å spise Bravo3 drev. Og de ble herpa ofte...  Med drevdusj og eventuellt Bravo3-X ble det bedre.

Jeg har Windy37GM med KAD44, 2 drev og gått 1500-1600 timer. Ifjor måtte nedre drevene skiftes, kostet rundt 100' for rep av begge.

mvh Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
  • 2 uker senere...

det har vært litt stille fra meg den siste tiden.
jeg har forhørt meg litt om kad44 og drev på tunge båter.

noe av teorien min var at kad44 med tunge båter type Nord West 390 med vekt på 10 tonn pluss er for tunge for denne motoren.

har forhørt meg noe rundt dette og fikk en forståelse av at drevet må behandles med omhu når vekten overstiger ca 4,5 tonn pr drev.

Da detter noen brikker på plass for min del når man ser på båter med lavere vekt ikke har samme frekvens på drev bytte.

Eks Princess V42 eller Windy 37

Dette gjelder VP motorer. Som windy37GM nevner er problemet større på mercruiser, selv om dette er løst med drevdusj.....

 

Tilbakemeldingene er ikke akkurat vitenskapelige, men når jeg fikk det forklart var det logikk i forhold til hva jeg har observert....

Link to post
  • 2 uker senere...

Fant forøvrig en gammel link her inne som var veldig interessant. 

 

Jeg startet med en tanke om å skaffe NW390 og ser at her blir kad44/300 før risikabelt å kjøpe.

Princess v42 og Windy GM37 er lettere båter med dpe/g drev som om man vedlikeholder og kjører korrekt bør ha bedre forutsetninger...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...