Atli Startet 4.Mars.2020 Del på Facebook Startet 4.Mars.2020 (redigert) Vurdere å skaffe en båt fra ca rundt år 2000 i størrelse ca 40 fot. Jeg har sett på blant annet Nord West 390, princess V42 og Windy GM37 med kad 44 og drev. Alternativet er princess med aksling. Ettersom jeg leser blant annet om Nord West virker det som drevene er "forbruksvarer" pga båtens vekt. Princess v42 og Windy gt37 har lavere vekt. Er dette ett problem her og? Eller er det ett problem i det hele tatt på NW390? Bør man kjøpe NW390 kun med D6 motorer og styre unna kad44? Må si at jeg er litt usikker på om det er verdt risikoen med å kjøpe tung båt med drev. Eller er dette kun magefølelsen.. Hva er erfaringene her inne med dette? Setter pris på engasjementet her inne. Men jeg setter pris på tilbakemeldinger kun fra de som har faktisk har erfaring med det jeg spør om, og ikke ukvalifisert gjetting. Redigert 4.Mars.2020 av Atli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 Atli skrev 36 minutter siden: Men jeg setter pris på tilbakemeldinger kun fra de som har faktisk har erfaring med det jeg spør om, og ikke ukvalifisert gjetting. Slikt som dette er heldigvis sjeldent å lese på dette Forumet Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 Det burde være underforstått til enhver tid men det viser seg det er tvert imot så full forståelse for presiseringen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 dieselfan skrev for 5 timer siden: Slikt som dette er heldigvis sjeldent å lese på dette Forumet Dette er jo et åpent diskusjonsforum. Forsøk på å sile ut hvem som skal få lov til å svare utløser muligens ikke så stor begeistring for å bidra med råd. Enten det er konkrete erfaringer, faglige begrunnelser, eller rene spekulasjoner, så bør alle få lov til å delta i debatten. Det er veldig mange dyktige mennesker som deltar i diskusjonene her inne og bidrar med råd. Mange som har lagt ned mange timer med å skrive og forklare kun for å hjelpe andre. I slike erfaringsutvekslinger samt tråder som går direkte på mekanisk og elektrisk feilsøking er det vel generelt sett ikke så mye problem med irrelevant støy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 (redigert) Jeg har Princess V42 med drev og motorer med ytelser nær Kad 44. 2 drev løper mye lettere enn 1, og har ,for enkelhets skyld, "5tonn" på hvert drev. Jeg er mer skeptisk til kombinasjon D6 og drev, D6 er svært kraftig og de største har over 1000NM som skal gjennom drevet. Fra hva jeg kan se av annonser osv så er det svært mange med D6 som har nye eller overhalte drev, har også venner som har måtte bytte drev etter 400t med D6.. Jeg kjører ennå med orginale drev etter 1200timer, det ene ble dog byttet på garanti når båten var relativt ny. Måtte bytte øvre tannhjul i et drevet for å være på den sikresiden for 2 år siden, drevet hadde spor etter å hatt sjøvann i seg og noe av herdinga var slått av på tannhjul, verkstedet mente drevet hadde tydlig fått "juling" engang i løpet åra (grunnstøting?) Ellers funker drevene upåklagelig, oljen har omtrent samme farge på hørsten, som når jeg fylte dem på våren. Hadde bla i fjor 4timers nonstopp kjøring i planhastighet over til Danmark, og oljen er som sagt like fin. Tror vel dette har litt med bruken å gjøre også, ikke skjeldent jeg ser relativt nye båter, som så fort de kommer seg ut av havna legger hendlene flatt og kalde motorer og drev for virkelig prøvd seg, også lurer de på hvorfor drev havarerer etter relativt få timer.. Redigert 15.Mars.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Taxibåtene i kragerø kjører kun d4/d6 og regner 2500-4000timer i levetid på drevene Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Er ihvertfall veldig viktig med rette olja på drevene. Selv ville jeg nok brukt en dæsj med qmi tilsettning i olja.mindre friksjon å mindre varmeutvikling bla ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 9 hours ago, Eika said: Taxibåtene i kragerø kjører kun d4/d6 og regner 2500-4000timer i levetid på drevene Det er jeg klar over, men dette er relativt lette båter på 3-4tonn, Trådstarter ber om råd ang tunge båter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 (redigert) Førstefender skrev for 1 time siden: Det er jeg klar over, men dette er relativt lette båter på 3-4tonn, Trådstarter ber om råd ang tunge båter. 30fot og 3.5tonn blir fort 5.5-6tonn med 19passasjerer + bagasje. Jeg fikk min i plan med 23 folk ombord(bare en test, ikke taxibåttur), men da gir man roooooligt på Redigert 15.Mars.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Generellt sett er vel ikke tunge båter og drev den optimale komboen, men hvor går grensen for tung båt? Har selv hatt en 2001 mod. GM 37 med 2 x KAD 44 og DPE siden 2012 og det har fungert helt utmerket. Alfa & Omega er å kjøre med innsiden av hodet og sørge for skikkelig vedlikehold. Tar alltid båten pent og rolig ut av plan (selvfølgelig aldri før motorene er driftsvarme), aldri mer enn en time i plan uten å slippe ned i 5 minutter for å kjøle drevene, renser propellene jevnlig for rur når jeg bader. Da gearingen begynte å gå veldig stille og rolig for seg sørget jeg for å få skiftet konene for å få tilbake «klunken», ny olje og testing hvert år, nye pakninger all over hvis det er antydning til gråfarge i gearolja, skifter belg på drivaksel hvert år og bruker folk som vet hva de driver med til vedlikehold. Det er selvfølgelig ikke gratis men god forsikring og har gitt meg gode og problemfrie somre i 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
Atli Svart 21.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2020 takk for gode svar :-) det er ett godt spørsmål om hva som er tung båt. er usikker selv, men det går ofte ett skille på ca 40 fot med drev. vekten på disse båtene er også rundt 10 tonn... så det er vel kanske tung båt da.. men,, takk for tilbakemeldingene. igjen så er egentlig svaret å sjekke hvordan vedlikehold og om personen jeg kjøper båten av kan bruke motorene (ikke gi gass ved kald motor). jeg har og snakket med ett par personer som også bekrefter det samme som nevnt her, så det er egentlig betryggende å vite at det da reduserer muligheten for noen prisbomber rett etter båten er kjøpt....... Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 21.Mars.2020 Del på Facebook Svart 21.Mars.2020 Båtmagasinet hadde 3deler med «drevskolen» som var meget informativt mtp fordeler og ulemper og historikk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2020 Del på Facebook Svart 21.Mars.2020 Atli skrev for 10 timer siden: det er ett godt spørsmål om hva som er tung båt. er usikker selv, men det går ofte ett skille på ca 40 fot med drev. vekten på disse båtene er også rundt 10 tonn... Da er det jo også vesentlig om det er enkel eller dobbelt installasjon. Mange båter opp til noen og tredve fot har enkel installasjon, og da blir fort båtvekt per drev like høy som på en 40 foter med dobbelt installasjon. Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=161106319 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 21.Mars.2020 Del på Facebook Svart 21.Mars.2020 10 hours ago, Komodo said: Da er det jo også vesentlig om det er enkel eller dobbelt installasjon. Mange båter opp til noen og tredve fot har enkel installasjon, og da blir fort båtvekt per drev like høy som på en 40 foter med dobbelt installasjon. Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=161106319 Det er nok riktig, men mange eksempler på båter på over 7 tonn med enkel installasjon. Tror nok den båten på finn annonsen du linker til veier minst 7 tonn. Princess har jo også på V42/V45 drev, modeller som kom 2007/08, tipper vekta er 12-14tonn på disse to. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Den SUNen veier nok ikke noe mer enn 7 tonn og med et DPH drev på den minste D6én er det en solid kombo. DPH drevene er ganske solide. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Mulig. Men det er fremdeles en tung båt for drev. Her er et annet eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172906400 Legg merke til teksten; "drev overhalt 2019". Hvor ofte ser man tilsvarende båter med innenbords gear hvor det står "ny gearkasse" eller "nyoverhalt gearkasse i fjor". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Synes også det der er bemerkelsesverdig, Komodo. Har ikke noe statistikk eller erfaring, kun se på annonser på Finn, men har fått den oppfatning av at det relativt ofte står "nytt drev" i omerådet 800-1200 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Har venner med både Windy og Viksund,men dei har aldri problemer med agregatene. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Har hatt drevbåt siden 2002.Første var Sunseeker Jamaican,med 2 stk Volvo 41a,og dpe drev.Hadde båten til 2014,flittig i bruk,logga 1800nm på det året den var mest brukt,Ny eiger har ikkje hatt drevproblem,vekt på båten ca7t. Ved kjøp av Nord Westen hadde den ca 1400t på telleren med kad 300 og dpg.Var eitt nytt drev,bytta grunna ytre påvirkning,eitt med vanlig vedlikehold.Kjøpte eitt overhalt som reserve,dette vart montert på båten det andre sendt på servise.Måtte overhales grunna slitasje .Fikk antydning til spon i olja på det overhalte etter eitt års bruk.Var reklamasjon,Har også bytta ein drivknute. Forsatt fornoyd med drev sjølv om det er meir vedlikehold.Drev gir bedre fart og drivstoff økonomi.Med reserve drev liggende blir det lite nedtid om det blir drevproblem Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 7 hours ago, Komodo said: Mulig. Men det er fremdeles en tung båt for drev. Her er et annet eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172906400 Legg merke til teksten; "drev overhalt 2019". Hvor ofte ser man tilsvarende båter med innenbords gear hvor det står "ny gearkasse" eller "nyoverhalt gearkasse i fjor". Yanmar i kombo med Bravo drev er vel kjent for havari... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Førstefender skrev On 22.3.2020 at 19.34: Yanmar i kombo med Bravo drev er vel kjent for havari... https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=173682311 En til her med VP også. Kan sef ha vært på, men har sett endel slike annonser uten å telle de, og tenker jo mitt... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Komodo skrev On 21.3.2020 at 11.27: Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=161106319 Sun33 med Mercruiser 7,3l V8 diesel 270HK var velkjent for å spise Bravo3 drev. Og de ble herpa ofte... Med drevdusj og eventuellt Bravo3-X ble det bedre. Jeg har Windy37GM med KAD44, 2 drev og gått 1500-1600 timer. Ifjor måtte nedre drevene skiftes, kostet rundt 100' for rep av begge. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Atli Svart 1.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2020 det har vært litt stille fra meg den siste tiden. jeg har forhørt meg litt om kad44 og drev på tunge båter. noe av teorien min var at kad44 med tunge båter type Nord West 390 med vekt på 10 tonn pluss er for tunge for denne motoren. har forhørt meg noe rundt dette og fikk en forståelse av at drevet må behandles med omhu når vekten overstiger ca 4,5 tonn pr drev. Da detter noen brikker på plass for min del når man ser på båter med lavere vekt ikke har samme frekvens på drev bytte. Eks Princess V42 eller Windy 37 Dette gjelder VP motorer. Som windy37GM nevner er problemet større på mercruiser, selv om dette er løst med drevdusj..... Tilbakemeldingene er ikke akkurat vitenskapelige, men når jeg fikk det forklart var det logikk i forhold til hva jeg har observert.... Sitér dette innlegget Link to post
Atli Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Fant forøvrig en gammel link her inne som var veldig interessant. Jeg startet med en tanke om å skaffe NW390 og ser at her blir kad44/300 før risikabelt å kjøpe. Princess v42 og Windy GM37 er lettere båter med dpe/g drev som om man vedlikeholder og kjører korrekt bør ha bedre forutsetninger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.