Jump to content

Rengjøre forgassere med ultralydvasker, hvilket rensemiddel er best å bruke?

Lars Hansen

Recommended Posts

Hei :-)

Har en 15 år gammel Yamaha 25hk totakter som ikke fungerer helt som den skal, og misstenker at forgasserne trenger en rens.

Motoren har også stått en stund uten bruk med fulle forgassere.

Har kjøpt meg en ultralydvasker, og lurer nå på hvilket rengjøringsmiddel som er best egnet.

Noen mener at rent vann med litt Zalo og sitronsyrepulver er topp, mens andre mener det ikke er veldig optimalt...

Har forstått at det er viktig med lav viskositet.

Biltema selger et rengjøringsmiddel, men lite beskrivelse på hva det består av.

Denne teksten gjør meg litt betenkt til å bruke det til forgassere, som er av aluminium:

Må ikke påføres på sensitivt metall. Prøv alltid på et lite område først.

Noen som har tips til hva som fungerer best?

Det går nok ikke så bra med startgass i en ultralydvasker...:giggle:

Gasolin selger noe som heter Tickopur 33, som skal være snill mot aluminium.

Ellers har jeg også lest at det kan være bra å blende vann, litt Zalo, sitronsyrepulver og rødsprit. Rødsprit er sikkert bra for å få ned viskositeten, og at den er fettløslig.

23 minutes ago, larshans1 said:

Bra tips, er 3 liter ca det da... Vet du hvordan tollen behandler slike kjemikalier, slipper de det igjennom?

Har ikke bestillt dette selv, så har ingen erfaringer og komme med. 

Ser at forhandleren sender til norge via Global Shipping program, så du betaler vel moms og slikt via ebay. Så vil tro det skal være tut og kjør.
Blir det sendt tilbake så vil jeg tro du får pengene igjen via paypal uten problemer. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

larshans1 skrev 50 minutter siden:

Greit at det er det samme for deg, men en begrunnelse hadde jo vært kjekt å slengt med... Det går jo for å være den beste måten å rengjøre en inngrodd forgasser på...

det fikk iallefall skikk på en 4hk forgasser som ikke ble bra etter gjentatte forsøk med trykkluft og andre remedier  - det er noen passasjer der som er er vanskelig å få rene på andre måter 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

larshans1 skrev 32 minutter siden:

Vet du om den er aggressiv mot aluminium?

Har ikke merket noe til det. Jeg har kjørt egne gassere i UV vaskeren flere ganger med denne.

Men man kan lure på denne nymotens bensinen,før kunne man greie seg med forgasserrens og trykkluft, idag er man nesten avhengig av UV rens.

Fjordland skrev 6 minutter siden:

Har brukt såpen fra gasolin. Den funker bra ser det ut som, ser driten stiger opp fra kanaler, og utvendig ser forgasseren ut som ny etterpå ??

Blåser lett med trykkluft etterpå. Og om motoren ikkje skal startes umiddelbart, heller eg litt rødsprit gjennom dyser og kanaler, før eg blåser det av igjen.

Det høres jo bra ut, og 1 liter holder nok i flere år med mitt bruk... 

Den inneholder også "corrosion protection", sikkert ikke dumt...

Mener dieselfan anbefalte å skylle igjennom med bensin etter vask, men rødsprit er sikkert også bra...?

Mix skrev 5 minutter siden:

Har ikke merket noe til det. Jeg har kjørt egne gassere i UV vaskeren flere ganger med denne.

Men man kan lure på denne nymotens bensinen,før kunne man greie seg med forgasserrens og trykkluft, idag er man nesten avhengig av UV rens.

Alt var bedre før...?

Beste er vel å kjøre litt alkylatbensin på slutten av sesongen...

Jeg brukte ultralydvasker og forgasserrens på mine tre Yamaha forgassere (87 mod. 50H totakter). Det ble veldig bra.

(Men jeg har fortsatt ikke klart å dele stammen for å skifte impeller....  :cryin:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

larshans1 skrev for 5 timer siden:

Vet du om den er aggressiv mot aluminium?

Jeg bruker også det samme rengjøringsmiddelet som Mix i min ultralydsvasker, aluminiumen i forgasserne har tålt dette fint. Det er i alle fall ikke synlige tegn til påvirkning av aluminiumen, selv etter flere runder i maskinen?

Hiver møkkete forgassere i aquablasteren til en kompis, så en time i ultralydvasker med vanlig såpevann etterpå. Demontert selvfølgelig. Litt trykkluft så blir det bra. 

Her har vi ett før og etterbilde om noen er interresert. Dog bilforgasser, men forgasser er forgasser.

IMG_0402.jpeg.9791f87fa0042f4d7b62b58114dbedf1.jpeg

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...