Lars Hansen Startet 6.Mars.2020 Del på Facebook Startet 6.Mars.2020 Hei :-) Har en 15 år gammel Yamaha 25hk totakter som ikke fungerer helt som den skal, og misstenker at forgasserne trenger en rens. Motoren har også stått en stund uten bruk med fulle forgassere. Har kjøpt meg en ultralydvasker, og lurer nå på hvilket rengjøringsmiddel som er best egnet. Noen mener at rent vann med litt Zalo og sitronsyrepulver er topp, mens andre mener det ikke er veldig optimalt... Har forstått at det er viktig med lav viskositet. Biltema selger et rengjøringsmiddel, men lite beskrivelse på hva det består av. Denne teksten gjør meg litt betenkt til å bruke det til forgassere, som er av aluminium: Må ikke påføres på sensitivt metall. Prøv alltid på et lite område først. Noen som har tips til hva som fungerer best? Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Til å rense forgassere er startgass fint. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 I UV-vasker? .... tror du skal slite med å holde gassen på plass under lokket...? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Det går nok ikke så bra med startgass i en ultralydvasker... Gasolin selger noe som heter Tickopur 33, som skal være snill mot aluminium. Ellers har jeg også lest at det kan være bra å blende vann, litt Zalo, sitronsyrepulver og rødsprit. Rødsprit er sikkert bra for å få ned viskositeten, og at den er fettløslig. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Treng ikke uv vasker. Men det er det samme for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 https://www.ebay.com/itm/Gunk-Carburetor-Cleaner-Pail-96-oz-Flammable-Non-Chlorinated-Pale-Yellow-CC3K/293425196619?epid=2254666511&_trkparms=ispr%3D1&hash=item4451812e4b:g:dOUAAOSwQXZeHufs&enc=AQAEAAACUBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qWYqNJWPRPqqMLsnnktLvJiNeo7qQej7lFKM7ThExWUv0fFtM7EPeg%2BnBMRSsI%2BqPgXk35SKOX8x%2FT7hcBSLQk7vWSWTD4dgNT35%2BYFyMvO4e3yJotTBVPYZMp6h3mm5FNNrn9cTjdA7IFbUYUEkcBZyb6naiE1Qlzy31xn1oA7unPbesGF2cxoTv1qCDOvGLol6hOmkYXsyYM6IoKYOcPwR%2F2P5pVaKEkvLtbIupy6ItnxpxO4lOsOQlpK2hzCn5g9BJWjlpvCGGEdVBTC88p1w394DieYisJ60EgAj07YczRnzIW2YuBL8pxOWjfQSLV9hAjvuvpI7mDypmqhWmioycha0hfjQxXf5mJOP5Q7aylPHquIn6%2F7RBdyQdAO54akN3a%2BaOKtknIxwmx9jBKlGLCe4M70GAILVpMrl4v2G8QHbfuFW0hr7VEmy6u7xfjAV3HVgB1mnHy5FiSy5iPrJ1dk54XjH0msrksTIJrfq1UhCEr%2BoIVds3jRfeRMvo9%2FYBvSGC88wL02J1nDNVxo1fR0xKewS%2FB8%2BmqCrKx1129IgcV%2FdDN32NrdCw6viGMcYVn0lQtl0BIu6p7q2FKSwdSuWV5saYiO%2B%2FpZhcg6blOJYRGJ5hTrj7bvHJgbFGWGN5YkdZUZadf0uBoFHGGrpzYA4zBa2ddhU05F0vak0QeAeO8NtmrNj5tBQhpj6lJg0g%2FrH5TPkzX%2BnGvRRGxzKd8S%2Fz6Nnn1AMB%2FYCxczO2Zq4ChyzlBBahjvZ%2BxC7TA%3D&checksum=29342519661999887ef51c39499ba6060089c2d84aea Lang link, men den der e gull i kombinasjon med ultralydvasker. Samme som Mustie1 på youtube bruker. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mix Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Jeg har brukt denne. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ultralydrengjoring/luxorparts-ultraclean-1-l-p18360 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Sayana skrev for 1 time siden: Treng ikke uv vasker. Men det er det samme for meg. Greit at det er det samme for deg, men en begrunnelse hadde jo vært kjekt å slengt med... Det går jo for å være den beste måten å rengjøre en inngrodd forgasser på... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 S/Y Vega skrev for 8 timer siden: Lang link, men den der e gull i kombinasjon med ultralydvasker. Samme som Mustie1 på youtube bruker. Bra tips, er 3 liter ca det da... Vet du hvordan tollen behandler slike kjemikalier, slipper de det igjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Mix skrev 1 time siden: Jeg har brukt denne. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ultralydrengjoring/luxorparts-ultraclean-1-l-p18360 Vet du om den er aggressiv mot aluminium? Redd for å ødelegge mer enn jeg fixer...? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 23 minutes ago, larshans1 said: Bra tips, er 3 liter ca det da... Vet du hvordan tollen behandler slike kjemikalier, slipper de det igjennom? Har ikke bestillt dette selv, så har ingen erfaringer og komme med. Ser at forhandleren sender til norge via Global Shipping program, så du betaler vel moms og slikt via ebay. Så vil tro det skal være tut og kjør. Blir det sendt tilbake så vil jeg tro du får pengene igjen via paypal uten problemer. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Fjordland Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 (redigert) Har brukt såpen fra gasolin. Den funker bra ser det ut som, ser driten stiger opp fra kanaler, og utvendig ser forgasseren ut som ny etterpå ?? Blåser lett med trykkluft etterpå. Og om motoren ikkje skal startes umiddelbart, heller eg litt rødsprit gjennom dyser og kanaler, før eg blåser det av igjen. Redigert 6.Mars.2020 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 (redigert) larshans1 skrev 50 minutter siden: Greit at det er det samme for deg, men en begrunnelse hadde jo vært kjekt å slengt med... Det går jo for å være den beste måten å rengjøre en inngrodd forgasser på... det fikk iallefall skikk på en 4hk forgasser som ikke ble bra etter gjentatte forsøk med trykkluft og andre remedier - det er noen passasjer der som er er vanskelig å få rene på andre måter Redigert 6.Mars.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mix Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 larshans1 skrev 32 minutter siden: Vet du om den er aggressiv mot aluminium? Har ikke merket noe til det. Jeg har kjørt egne gassere i UV vaskeren flere ganger med denne. Men man kan lure på denne nymotens bensinen,før kunne man greie seg med forgasserrens og trykkluft, idag er man nesten avhengig av UV rens. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Fjordland skrev 6 minutter siden: Har brukt såpen fra gasolin. Den funker bra ser det ut som, ser driten stiger opp fra kanaler, og utvendig ser forgasseren ut som ny etterpå ?? Blåser lett med trykkluft etterpå. Og om motoren ikkje skal startes umiddelbart, heller eg litt rødsprit gjennom dyser og kanaler, før eg blåser det av igjen. Det høres jo bra ut, og 1 liter holder nok i flere år med mitt bruk... Den inneholder også "corrosion protection", sikkert ikke dumt... Mener dieselfan anbefalte å skylle igjennom med bensin etter vask, men rødsprit er sikkert også bra...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Mix skrev 5 minutter siden: Har ikke merket noe til det. Jeg har kjørt egne gassere i UV vaskeren flere ganger med denne. Men man kan lure på denne nymotens bensinen,før kunne man greie seg med forgasserrens og trykkluft, idag er man nesten avhengig av UV rens. Alt var bedre før...? Beste er vel å kjøre litt alkylatbensin på slutten av sesongen... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Teorien min med rødsprit er at den fortrenger vannet og såpa for så og fordampe uten og legge igjen noen rester/rusk.... Om det stemmer vet eg ikkje, men resultatet har blitt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Jeg brukte ultralydvasker og forgasserrens på mine tre Yamaha forgassere (87 mod. 50H totakter). Det ble veldig bra. (Men jeg har fortsatt ikke klart å dele stammen for å skifte impeller.... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hakkannen Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 larshans1 skrev for 5 timer siden: Vet du om den er aggressiv mot aluminium? Jeg bruker også det samme rengjøringsmiddelet som Mix i min ultralydsvasker, aluminiumen i forgasserne har tålt dette fint. Det er i alle fall ikke synlige tegn til påvirkning av aluminiumen, selv etter flere runder i maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Hiver møkkete forgassere i aquablasteren til en kompis, så en time i ultralydvasker med vanlig såpevann etterpå. Demontert selvfølgelig. Litt trykkluft så blir det bra. Her har vi ett før og etterbilde om noen er interresert. Dog bilforgasser, men forgasser er forgasser. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Noen tips fra Steves Smal engine saloon. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Jeg har forsøkt litt av hvert, men endt opp med varmt vann og Zalo. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Sørlandet2 skrev for 2 timer siden: Noen tips fra Steves Smal engine saloon. Så bensin skal være fantastisk å vaske med, da ryker det med en 20-kroning i vaskemiddel da...?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Med en tenntemperatur på hele 400 grader så burde det ikke være noen stor risiko... https://no.wikipedia.org/wiki/Tenntemperatur Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Husk at de fleste ultralydvaskere ikke kan brukes med brennbare væsker. Har for øvrig brukt Systemrens med godt resultat, riktignok uten ultralydvasker, men den var relativ hard mot aluminiumen. (Gammel forgasser med små krav til klaringer) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.