lukasvri Startet 6.Mars.2020 Del på Facebook Startet 6.Mars.2020 kjøpte ny båt i høst ein fun 1980 14 fot med mercury 10 hk 4 stroke 2017 veit ikkje om det er normalt men den går 7/8 knop. Motor har gått ca 50 timer. Service tatt i januar 2018 og nesten ikke brukt etter det. og nokken som veit kordan man trimma den til 15hk finn sida:https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=146762708 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Dobbelt skrog? Sjekket for vann? Sitér dette innlegget Link to post
lukasvri Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 trur det er dobbelt skrog er tom for vann Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Det er kanskje en måte å veie båten på, for å finne ut om det er "vann i dobbeltskroget". Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
lukasvri Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 veit ikkje om det er dobbeltskroget er det ein måte dokke kan sjå det på Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Den skal vel ikke veie så mye den der, uten motor på (og uten vann...) -100 kg kanskje? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
lukasvri Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 veit ikkje vekta på den Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Mars.2020 Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 Hvis ikke det er vann i skroget kan du ha for «tung» propell slik at du ikke kommer i plan. 10 hk høres kanskje litt lite ut, men den burde plane med lite last og riktig propell. Sitér dette innlegget Link to post
lukasvri Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2020 kodan veit eg om båten er i plan Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 (redigert) Båten er i plan når den har løftet seg ut av vannet. For å komme i plan må mange båter over en «kneik», der baugen løfter seg en del før den er over kneika. Over kneika øker farten en god del, og båten ligger «oppå» vannet. De fleste joller som kan oppnå en viss fart er planende. i 7-8 knop er den ikke i plan. Enten er motoren for svak, propellen feil eller båten er tyngre enn den skal, som andre skriver her. Det enkleste og billigste er å begynne med båten og propellen. Redigert 7.Mars.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Det er jo helt i grenseland om man får en 14 fot båt til å plane med 10 Hk. Hvis man i tillegg er en voksen mann som aldri har hoppet over en lunsj så er motoriseringen for liten. Jeg ville nok sett på muligheten til å skremme opp 10 hk til 15 hk eller hva det nå er mulig å få ut av den. Man kan jo også prøve i tilte ned motoren ett hakk eller to for om mulig få tvunget den i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Hvis du ikke testet båten før kjøp, ville jeg begynt med å ringe selgeren. Hvis han oppgir at båten tidligere gått fortere med samme oppsett kan du utelukke propellen, hvis du ikke er vesentlig tyngre en selgeren. Sitér dette innlegget Link to post
lukasvri Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Kordan sjeker eg om det er vatten i dobbel skroget Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Propell1 skrev for 10 timer siden: Den skal vel ikke veie så mye den der, uten motor på (og uten vann...) -100 kg kanskje? 200 kg iflg her: http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=17049&mid=107855 Kjenner ikke skroget på denne, men mistenker 9,9 blir alt for spedt på denne om man vil ha litt fart og spenning, og eieren ikke er en fjærvekter. Trimme motor: 9.9/10 hester firetakterne fins oftest i 2 ulike versjoner. En liten og lett som deler blokk med 8hk. Disse kan ikke trimmes. Og en litt tyngre variant som deler blokk med 15 og 20hk. Disse kan oppjusteres. Feks med forgasserbytte. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 lukasvri skrev 1 time siden: Kordan sjeker eg om det er vatten i dobbel skroget Lengst ned på akterspeilet ser det ut som om det sitter en bunnplugg. Skru opp den og løft fronten på hengeren. Renner det ut vann lar du det stå og renne til det er tomt. Er det mye vann kan det være lurt å vurdere hvor det kommer fra. De fleste eldre båter har en eller annen lekkasje fra skruehull eller lignende, men er vannet salt (smak) kan du ha et større problem. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Svigermor kjøpte en Bever 460 med 9,9 for noe år siden, syntes den gikk overraskende sakte, uten at jeg har målt farten. Mulig 9,9 blir litt for lite... Fort gjort å bytte en 9,9, så hvis du får lånt en annen 9,9 finner du fort ut om det er motoren... Sitér dette innlegget Link to post
lukasvri Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 skal sjå om eg finn det ut Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Den motoren er veldig lett å få 15 hk fra, er en liten plastikktapp som hindrer fullt pådrag, skjær av bare med ei baugfil el no. Bytt forgasser for å få 20 hk utover det så syntes eg det så ut som motor sto montert lavt? Sikker på at den har rett stammelengde? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 (redigert) Husker jeg lånte en GH14 med 9.9. Det var veldig marginalt med motorisering. Grundig understellsvask ? måtte til før denne gikk i plan med kun meg selv oppi. Dette er 40 kg siden. I dag tror jeg det hadde vært dødfødt å prøve. Redigert 7.Mars.2020 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Mars.2020 Del på Facebook Svart 7.Mars.2020 Hei, er dette din første båt? Dersom båten din står på land på båttilhenger så er det enkleste å løfte nesehjulet helt opp, ta tak i påløpet og løft påløpet en meter over bakken, hold der i tre sekunder, sett påløpet raskt ned og lytt. Du kan nå høre vannet inne i båten. Testen må utføres et sted det er flatt og stille. Hører du vann inne i båten så se om det er en plugg du kan skru ut der jeg har tegnet en rød ring på bildet. Eller er det en skroggjennomføring til selvlensing? Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 Hei. Jeg har hatt Fun 14 med gammel Yamaha 30 hk. Den gjorde 23 knop på gps. Skru ut bunnpluggen som sagt tidligere og tøm for vann. Passe motor på båten er 30-40 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 I tillegg til vann i skrog, som vel er den største mistanken, kan man også mistenke stigning på propell. Det vet du kanskje ikke, men vet du om motoren opprinnelig var tiltenkt båten? På små planende båter er alt avhengig av om du "får den opp" i plan eller ikke, og for heftig stigning på propell kan gjøre det vanskelig. Men, før vi kompliserer for mye: Dette er din første båt? Hvordan er vektfordelingen i båten? En båt som er baktung er mye vanskeligere å få opp i plan enn en som har mesteparten av vekten foran. Har du forsøkt å plassere alt tungt i båten i baugen, og kanskje også selv lene/gå litt fremover? Sitér dette innlegget Link to post
lukasvri Svart 9.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Ja dette er min første båt meste parten av vekta er bakke i båten den har hatt mange eigera så veit ikkje om den motoren følkte med skal ha den ut snart Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Det er kun en brakett på forgasserspjelet som må fjernes for å få 15hk Sønnen har en har en 2016mod på en Troll 325. gjør 21knop på max. Kan det være at du har lang stamme og skulle hatt kort? ligger kavitasjonsplata jevnt med bunnen på skroget? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lukasvri Svart 9.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 morten skal prøve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.