Kari12345 Startet 8.Mars.2020 Del på Facebook Startet 8.Mars.2020 (redigert) Hei! Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg finner ut av air draft eller max seilingshøyde? Jeg trenger å finne ut om jeg er klarert på 14m. Båten er en Contast 33 fra 1987. Jeg forstår det ut fra https://sailboatdata.com/sailboat/contrast-33 at P-verdien er 12,1 m. Hvor mye må jeg legge til for å inkludere avstand til vannet og toppen av masta. Og hvordan måler jeg dette korrekt? Redigert 8.Mars.2020 av Kari12345 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 Jeg brukte et langt måleband og heiste opp med et fall til toppen og for det helt ned til vannet. Måtte legge på lengden på VHF antenne :) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 1 hour ago, NorSiglar said: Jeg brukte et langt måleband og heiste opp med et fall til toppen og for det helt ned til vannet. Måtte legge på lengden på VHF antenne :) Eller rett og slett et tau som heises opp og måles etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 (redigert) Wikipedia sier 14,6 meter og det er jo ikke klart hvordan dette er målt og hva som er tatt med. Uansett er nok dette for mye eller i hvert fall i grenseland for 14 meter seilingshøyde. Redigert 8.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 (redigert) Tegninger fra konstruktøren; http://www.contrastforbundet.org/wp-content/uploads/2016/05/Ritningar.pdf Der mastens totale lengde er oppgitt til 14820mm, men masten festes under vannlinjen - se tegning. Og er det mer enn 820mm til vannlinjen fra innfesting? Redigert 8.Mars.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kari12345 Svart 28.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 Takk for informativt svar! Det er satt pris på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.