knuand Startet 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2020 Trim Sender på min Suzuki 50 hk 4-takt 2005 har brukket. Se bilde. Tror materialet er av hardplast eller et slags komposittmaterialet. Bruddet, markert med rødt, har en ru overflate. Spørsmålet er hvilket lim som er egnet til å lime sammen dette? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 (redigert) Hei og velkommen til Forumet Takk for at du har gjort deg flid med trådtittel og ordnet et meget godt bilde Uten å vite hvilken plastikk det dreier seg om så er det nok erfaringsbasert. En kan bruke et dyrt lim eller et billig, for egen del finner jeg ingen sammenheng som tilsier at dyrt er best. Å prøve feks Biltema, koster 14 kr for 4 tuber..... Generelt er min erfaring at forbehandling og rengjøring kan være vel så viktig som valg av lim... Det ser ut som bruddflaten din er liten (eller svært liten) Da er det min erfaring at det er lurt å forsøke å stive av eller støtte bruddet. Alt som kan redusere skjærspenninger og bøyespenninger vil være positivt. Men, det kan jo hende at du har et plassproblem. Husk å matte alle flater med feks 180 slipepapir og vask rent med egnet løsemiddel (viktig !! ) Kanskje @Komodo eller andre med spisskompetanse kan hjelpe med noen gode råd her... En løsning kan være å armere med knappenål som du limer fast med lynlim i slisser du lager med baufilblad. Se gule linjer på bilde under. Nålene kan du "behandle" med en avbitertang, slik at de ikke er glatte men likner mer på armeringsjern... Enda bedre er det om du kar plass til en støtteplate som vist under, se gul ramme. Alt du trenger for å lage den er en skrustikke, fil og baufil. Kan du borre og gjenge fast 2 M3 eller M4 skruer så er jo det også veldig bra styrkemessig.... Redigert 8.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Takk for tilliten @dieselfan, men jeg tror nok ikke jeg har noe mer å bidra med. Lynlim kan være et godt forslag til akkurat dette. Men jeg ville kanskje gjort en ting annerledes. Som trådstarter skriver så har bruddet en ru overflate. Hvis man holder de to delene mot hverandre i bruddet og kjenner at de passer godt sammen, ville jeg ikke ha pusset med smergelpapir el. i bruddflaten, da har man nemlig allerede en bruddflate med stort areal grunnet den ru overflaten. Dessuten er lynlimet av en slik art at det fyller ut ujevnheter dårlig, da er det en fordel at delene har mest mulig perfekt passform. Dersom det er mulighet for at det har kommet olje eller annen forurensning i bruddet ville jeg kun vasket bruddflaten med aceton, og gjerne en gammel tannbørste, deretter limt sammen. Litt usikker på hva slags plast slike brytere er laget av, men jeg mistenker at det er en variant av armert termoplast, f.eks. PA (nylon) eller ABS med glass. Per definisjon er det da en kompositt, men det spiller ingen rolle i forhold til liming. Det som spiller noen rolle er hvilket lim som egner seg for den plasten som kompositten er basert på. Hvis du titter litt mer nøye på bryteren er det mulig at du finner et innstøpt merke som forteller deg hva slags plast den er laget av. Tipper vel egentlig at den ikke er laget av PA, da den har et vesentlig høyere fuktopptak enn ABS. Fritt etter husken er også ABS bedre limbart enn PA. Her har du en produktoversikt over forskjellige superlim fra Loctite. Godt mulig Biltemalimet funker også, men Loctite har en god del flere varianter å velge mellom avhengig av behov: http://dm.henkel-dam.com/is/content/henkel/8745_CA_Brochure_Pgs4-5_Interactive_v3_Finalpdf Selv har jeg en flaske med Loctite 406 som jeg bla. bruker til å lime O-ringer. Gikk ut i garasjen og tittet akkurat nå, og på etiketten står det at den er beregnet for gummi og plast. Når du limer en O-ring med det limet blir skjøten så sterk at O-ringen ryker ved siden av skjøten hvis du forsøker å dra den i stykker. Forsøker du det samme med limet fra BT ser du fort forskjellen 406 limet er helt ekstremt i forhold. Legg også merke til viskositeten i oversikten jeg linket til, det er veldig tyntflytende. Hvis du har en bruddflate hvor delene passer godt mot hverandre er det en stor fordel at limet er tyntflytende, slik at limfugen også blir tynn. Basert på oversikten over ville jeg vel enten valgt 406 eller 435. Men jeg vet ikke om jeg forstår problemet helt. Den biten som er knekt av ser vi vel ikke på bildet? Dessuten, hvorfor har delen knekt? Dersom den blir utsatt for en stor mekanisk kraft er det gjerne noe annet som er feil. Disse bryterne skal jo ikke ta opp noe annen kraft enn at vippearmen indekseres. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Komodo skrev 1 time siden: Den biten som er knekt av ser vi vel ikke på bildet? Slik jeg forstår det er bruddet i den røde streken og biten er satt på plass. (det var ikke min mening å pusse bruddflata, kun kontaktflate for armering) Sitér dette innlegget Link to post
knuand Svart 25.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Takk for gode svar. Bruddet har blitt limt med et 2-komponent epoxy-lim. Brukte i tillegg en tynn syrefast treskrue som jeg festet den lille biten med. Det ser ut til å holde bra :) Den røde streken viser der bruddet er. Bilde er imidlertid hentet fra nettet og viser slik det skal se ut når den ikke er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.