Grandezza28 Startet 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2020 Hei. Skal til å kjøpe meg en bærbar VHF. Den må ha DSC. Det står mellom 3 stk. -Cobra HH600 -Standard Horizon HX890 -ICOM M93 Hvilken vil folket anbefalle, positive og negativ sider av disse tre? Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Var en test i båtmagasinet i juli 2019 hvor både Cobra og Icom ble testvinnere. Her var det SH HX870E som ble testet, så kan ikke si noe om 890. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 GVH1979 skrev On 9.3.2020 at 10.44: Var en test i båtmagasinet i juli 2019 hvor både Cobra og Icom ble testvinnere. Her var det SH HX870E som ble testet, så kan ikke si noe om 890. Vis hele sitatet Hvordan kom standard horizon ut i testen? Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 (redigert) @Marius EngelMin «bedre» halvdel har dessverre «ryddet» (les kastet) denne utgaven av båtmagasinet. Hvis noen har juli utgaven 2019, må de gjerne korrigere meg, men jeg mener det var den som kom på tredjeplass med 8,7 poeng. Den fikk trekk for at av/på knappen var plassert over sendeknappen og at man ved et uhell kunne komme til å skru den av når man skulle snakke. Har 870 selv og er godt fornøyd med den, har aldri opplevd å skru den av med et uhell. :-) Redigert 28.August.2020 av GVH1979 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Testen i båtmagasinet var gammel allerede når de la den ut. Om jeg ikke husker feil var det en Finsk test fra 2018 de la ut, oversatt vel å merke. SH 890 var allerede på markedet når den testen ble publisert. Av de 3 hadde jeg helt klart vaøhy 890 og så ICOM Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
GVH1979 Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Jeg mener å huske at det var 890 de testet i den utgaven. Jeg hadde også gått for en av testvinnerne skulle jeg kjøpt på tidspunktet testen kom ut, men jeg hadde allerede 870 og den virker den også. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Kjøpte meg ny HX 210 forrige uke.....riktig nok uten DSC ...for det har jeg ombord i moderfartøyet...veldig hendig og grei.. vanntett, flyter...og setter på et lys om den mistes i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Jeg har ICOM M93, er fornøyd, kjøpte den i 2018. Bra batterikapasitet og fungerer til det jeg skal bruke den til. Har ikke noe negativt å si. Vi bruker Icon på jobb også, er ikke denne modellen, men er en arbeidshest. Lett å forstå menyen også. Hvordan den er opp mot de andre merkene/ modellene vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
VegJoh Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Jeg har har en Cobra og er veldig fornøyd med denne. Men litt vanskelig å vurdere den opp mot icom og standard horison uten å ha prøvd disse. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
PerUlv Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 (redigert) Jeg har en ICOM M93. Kjøpt på tilbud hos Watski for noen år siden. Klar lyd og godt mottak. Godt fornøyd, men i likhet med de andre har jeg jo ikke testet de andre radioene så kommentaren har liten objektiv verdi. Jeg synes det er opplagt at den bør ha GPS og DSC. M93 har noen smarte funksjoner. Det har sikkert de andre også. Jeg synes også at de bør ha standard usb lader og ikke proprietær lader. der feilet vel alle da jeg lette. Finner du en med USB eller trådløs lader som ellers virker solid, vanntett og har de opplagte funksjonene ville jeg gått for den. Redigert 29.August.2020 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 (redigert) PerUlv skrev On 29.8.2020 at 21.26: Jeg synes også at de bør ha standard usb lader og ikke proprietær lader. der feilet vel alle da jeg lette. Finner du en med USB eller trådløs lader som ellers virker solid, vanntett og har de opplagte funksjonene ville jeg gått for den. Vis hele sitatet Delvis enig. Problemet med USB inngang er at nettopp den blir ett svakt punkt, vanligvis ett gummilokk over. Det kan komme saltvann inn i der om proppen åpnes, eller ikke er helt tett. Spesielt om den medbringes i kajakk, og det skal rulles litt. Når jeg har har min VHF med på turer hvor vi også er litt opp/ned, pleier jeg å skylle av den med drikkeflasken når jeg kommer i land, og ligge den 20 sekunder i vasken når jeg kommer hjem før jeg rister og tørker godt av. (IPX7, har tålt det hittil, det skal den jo). Uten USB lader er det jo vanligvis bare to metallpoler, som ikke skal kunne føre til lakkasje. Jeg har ordnet det med å kjøpe en overgang fra USB til 12V/1A sigarettuttak for å kunne lade på langturer med powerbank. Men jeg må ha med ladebraketten og sigarettladeren. Batteriet vare godt og vel over 24 timer på HX40, så det er på padleturer som er lengre enn en helg det er nødvendig. Redigert 30.August.2020 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 PerUlv skrev On 29.8.2020 at 21.26: Jeg synes det er opplagt at den bør ha GPS og DSC Vis hele sitatet Noen som kan si noe om standbytiden på en VHF med GPS og DSC, sammelignet med en enklere VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 PerUlv skrev On 29.8.2020 at 21.26: Jeg synes også at de bør ha standard usb lader og ikke proprietær lader. der feilet vel alle da jeg lette. Finner du en med USB eller trådløs lader som ellers virker solid, vanntett og har de opplagte funksjonene ville jeg gått for den. Vis hele sitatet jeg tykker de ladestasjonene man får med til Icom er bra som de er ! de kan du koble direkte til båtens 12V system skulle ikke vilje ha USB-kobling Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marius Engel Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 (redigert) Gunga Din skrev On 30.8.2020 at 8.09: jeg tykker de ladestasjonene man får med til Icom er bra som de er ! de kan du koble direkte til båtens 12V system skulle ikke vilje ha USB-kobling Vis hele sitatet Enig der, dersom man har båt med strøm. Men dersom man er på eks. lengre padleturer (mer enn helg), og skal overholde lytteplikten må man kunne lade underveis. En USB inngang på ladebraketten hadde kanskje vert det beste, så slipper man en USB kontakt med lokk/propp over på selve radioen (som kan ha lekkasjepotensiale). Standard horizon HX890 har dog en annen løsning, en batterikasse for AA batterier man kan sette på. Den virker veldig kjekk på langtur! Redigert 30.August.2020 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Fant denne på amazon. Da kan man koble Standard Horizon ladebrakett direkte til USB. Kvaliteten på produktet vet jeg ingenting om. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Har Cobra HH600. Jeg er ikke fornøyd. Dyr, dårlig lyd, og ladeport som korroderer selv uten kontakt med sjøvann. Elendig support, får verken svar hos lokal forhandler eller produsent i USA. Får håpe DSC fungerer hvis jeg noen gang skulle få brukt for den... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Bytt til Icom eller Standard Horizon ! begge er velrenomerte merker. Standard Horizon er ett dotterselskap til Yeasy, ett kjennt kvalitetsmerke da det kommer til amatørradio og andre radioer! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marius Engel Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 scamπ skrev On 30.8.2020 at 11.01: Har Cobra HH600. Jeg er ikke fornøyd. Vis hele sitatet Min forrige Cobra var ikke skikkelig vanntett (IPX4), og sendte ut masse støy sammen med talen. Elendig. Men kan hende det bare var den modellen. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 PerUlv skrev On 29.8.2020 at 21.26: Jeg synes også at de bør ha standard usb lader og ikke proprietær lader. der feilet vel alle da jeg lette. Finner du en med USB eller trådløs lader som ellers virker solid, vanntett og har de opplagte funksjonene ville jeg gått for den. Vis hele sitatet Helt enig. Helst USB-C med hurtiglading. Har en gammel Cobra håndholdt, men har stått med pengene i hånda flere ganger siste året for å fornye til en med DSC. Men mangelen på USB lading har stoppa meg. Gidder rett og slett ikke flere proprietære ladeløsninger på smådingser ombord. Det får være USB eller så får det være. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Måtte ha ny håndholdt VHF før ferien og endte opp med Standard Horizon HX300. At den kan lades med USB var avgjørende for valget. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Marius Engel skrev On 30.8.2020 at 7.21: Problemet med USB inngang er at nettopp den blir ett svakt punkt, vanligvis ett gummilokk over. Det kan komme saltvann inn i der om proppen åpnes, eller ikke er helt tett. Spesielt om den medbringes i kajakk, og det skal rulles litt. Vis hele sitatet Tanken om å ha en felles ladeplugg på "alt" er jo genial, men usb kontakten er rett & slett ikke spesielt robust, hverken med tanke på fuktighet eller mekanisk påvirkning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 ivar skrev On 31.8.2020 at 12.26: Tanken om å ha en felles ladeplugg på "alt" er jo genial, men usb kontakten er rett & slett ikke spesielt robust, hverken med tanke på fuktighet eller mekanisk påvirkning Vis hele sitatet ja. Det samme gjelder andre typer kontakter med små poler og kontaktflater, eks. apple lightning kontakten. iPhonen min har vert med under i sjøen mange ganger. Telefonene har overlevd gjentatt eksponering for saltvann, men ladekontaktene blir fort dårlig av korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 ivar skrev On 31.8.2020 at 12.26: Tanken om å ha en felles ladeplugg på "alt" er jo genial, men usb kontakten er rett & slett ikke spesielt robust, hverken med tanke på fuktighet eller mekanisk påvirkning Vis hele sitatet Er sant det. Har en "hun" Usb kabel ut ved styrekonsollen som jeg kobler til nettbrett, Sony vanntett. Må bytte kabelen sånn ca hvert annet år. Den står ute i regn osv hele året. Fordelen ved å kunne koble til brett, telefon, usb lampe, lade batteribank eller hva som helst på samme punktet overgår kostnaden ved å måtte bytte kabel, eller ha en løsning hvor hver "dings" må ha sin egen tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Jeg har både Standard Horizon og Icom. Jeg har hatt Cobra også. DSC synes jeg man skal ha uansett om det også sitter i moderskipet. Når jeg er alene ombord har jeg alltid med meg min bærbare iCom. Skulle uhellet være ute kan jeg tilkalle hjelp ved å bruke DSC. Uansett, jeg er tilhenger av iCom rett og slett pga lydkvaliteten. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
alf-inge Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 (redigert) Marius Engel skrev On 30.8.2020 at 7.21: Problemet med USB inngang er at nettopp den blir ett svakt punkt, vanligvis ett gummilokk over. Det kan komme saltvann inn i der om proppen åpnes, eller ikke er helt tett. Spesielt om den medbringes i kajakk, og det skal rulles litt. Vis hele sitatet Min snart fem år gamle, vanntette mobiltelefon har vannttet USB-kontakt. Uten deksel. Når dette kunne lages for fem år siden, burde det være mulig å utstyre en bærbar VHF med vanntett USB-kontakt i dag. Redigert 2.September.2020 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.