iver 65 Startet 9.Mars.2020 Del på Facebook Startet 9.Mars.2020 Skal kjøpe nytt batteri til båten før sesongen, til en 115 hk Suzuki totakt. foruten start, så er det lanterner og ekkolodd/plotter. blir endel småkjøring mellom fiskeplasser der ekkoloddet brukes. Hvilket batteri er det mest optimale for meg ? Takker for svar og tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 iver 65 skrev 1 time siden: Skal kjøpe nytt batteri til båten før sesongen, til en 115 hk Suzuki totakt. foruten start, så er det lanterner og ekkolodd/plotter. blir endel småkjøring mellom fiskeplasser der ekkoloddet brukes. Hvilket batteri er det mest optimale for meg ? Takker for svar og tips :) Om ditt forbruk kun er ekkolodd/kartplotter + lanterner, klarer du deg helt fint med 1 batteri, som er et startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 I service manualen til motoren er det anbefaling størrelse batteri. Se: General Information/Recommended battery capacity (12V) F.eks Suzuki DF115 anbefales 100Ah eller større Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvis du vil være sikker finnes det utstyr du kan koble mellom batteri og evt. last (unntatt startmotor) som bryter strømmen før batterispenningen blir for lav til å starte motoren. Har ikke egen erfaring med battery-protect, siden jeg har eget batteri til forbruk. https://www.victronenergy.no/battery_protect/battery-protect Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
iver 65 Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Takk for svar. Ser de opererer med CCA, noe jeg må være obs på her ? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 CCA - Cold Crank Amperes er test av kaldstart egenskaper for batteriet, utføres ved -18C MCA - Marine Crank Amperes eller CA -Crank Ameres er tester som utføre ved 0C. I forbindelse med båtbruk er det vel de færreste som bruker båten under veldig kalde forhold, så for de fleste er det mest relevant å forholde seg til MCA eller CA. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
iver 65 Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Ok. Da går jeg for et over 100 ah. tenkte å bytte ut + kabel i samme slengen, noen tips på mm2 der ? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Litt avhengig av lengde på kablene. Men er det relativt nært (<2m kabellengde) mellom motor og batteri ville jeg ikke lagt under 25mm2. Husk samme dimensjon på pluss og minus ;-) Puss rent med mild stålbørste, og gnu inn alle koblingsflater med batterifett eller syrefri vaselin. Fett og børst :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
iver 65 Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Thanks Bodehode :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.