Jump to content

Kombinert batteri til start og forbruk

iver 65

Recommended Posts

iver 65 skrev 1 time siden:

Skal kjøpe nytt batteri til båten før sesongen, til en 115 hk Suzuki totakt. foruten start, så er det lanterner og ekkolodd/plotter. blir endel småkjøring mellom fiskeplasser der ekkoloddet brukes. Hvilket batteri er det mest optimale for meg ?  Takker for svar og tips :)

Om ditt forbruk kun er ekkolodd/kartplotter + lanterner, klarer du deg helt fint med 1 batteri, som er et startbatteri.

I service manualen til motoren er det anbefaling størrelse batteri.

Se: General Information/Recommended battery capacity (12V)

F.eks Suzuki DF115 anbefales 100Ah eller større

Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvis du vil være sikker finnes det utstyr du kan koble mellom batteri og evt. last (unntatt startmotor) som bryter strømmen før batterispenningen blir for lav til å starte motoren.

Har ikke egen erfaring med battery-protect, siden jeg har eget batteri til forbruk.

https://www.victronenergy.no/battery_protect/battery-protect

Livet er for kort til å kjøre diesel

CCA - Cold Crank Amperes er test av kaldstart egenskaper for batteriet, utføres ved -18C

MCA - Marine Crank Amperes eller CA -Crank Ameres er tester som utføre ved 0C.

I forbindelse med båtbruk er det vel de færreste som bruker båten under veldig kalde forhold, så for de fleste er det mest relevant å forholde seg til MCA eller CA.

Litt avhengig av lengde på kablene.

Men er det relativt nært (<2m kabellengde) mellom motor og batteri ville jeg ikke lagt under 25mm2.

Husk samme dimensjon på pluss og minus ;-) 

Puss rent med mild stålbørste, og gnu inn alle koblingsflater med batterifett eller syrefri vaselin.

Fett og børst  :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...