Jump to content

Kombinert batteri til start og forbruk


iver 65

Recommended Posts

Skal kjøpe nytt batteri til båten før sesongen, til en 115 hk Suzuki totakt. foruten start, så er det lanterner og ekkolodd/plotter. blir endel småkjøring mellom fiskeplasser der ekkoloddet brukes. Hvilket batteri er det mest optimale for meg ?  Takker for svar og tips :)

Link to post
iver 65 skrev 1 time siden:

Skal kjøpe nytt batteri til båten før sesongen, til en 115 hk Suzuki totakt. foruten start, så er det lanterner og ekkolodd/plotter. blir endel småkjøring mellom fiskeplasser der ekkoloddet brukes. Hvilket batteri er det mest optimale for meg ?  Takker for svar og tips :)

 

Om ditt forbruk kun er ekkolodd/kartplotter + lanterner, klarer du deg helt fint med 1 batteri, som er et startbatteri.

 

Link to post

I service manualen til motoren er det anbefaling størrelse batteri.

Se: General Information/Recommended battery capacity (12V)

F.eks Suzuki DF115 anbefales 100Ah eller større

 

Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvis du vil være sikker finnes det utstyr du kan koble mellom batteri og evt. last (unntatt startmotor) som bryter strømmen før batterispenningen blir for lav til å starte motoren.

Har ikke egen erfaring med battery-protect, siden jeg har eget batteri til forbruk.

https://www.victronenergy.no/battery_protect/battery-protect

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

CCA - Cold Crank Amperes er test av kaldstart egenskaper for batteriet, utføres ved -18C

MCA - Marine Crank Amperes eller CA -Crank Ameres er tester som utføre ved 0C.

I forbindelse med båtbruk er det vel de færreste som bruker båten under veldig kalde forhold, så for de fleste er det mest relevant å forholde seg til MCA eller CA.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Litt avhengig av lengde på kablene.

Men er det relativt nært (<2m kabellengde) mellom motor og batteri ville jeg ikke lagt under 25mm2.

Husk samme dimensjon på pluss og minus ;-) 

Puss rent med mild stålbørste, og gnu inn alle koblingsflater med batterifett eller syrefri vaselin.

Fett og børst  :-)

 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...