Jump to content

To vannsløyfer til en varmtvannsbereder


Hedwig

Recommended Posts

Vi har varmtvannsbereder med en sløyfe. Nå går vann fra motoren til bereder og tilbake.

Ønsker å koble til en vannvarmer. Varmeren er installert bak i båten, men vi har ikke koblet den til.

Fått tips om at vi kan ha to sløyfer på en tank, med å sette inn ventiler som vist på tegningen under.

Stemmer det?

 

Har forsøkt å illustrere det slik vi har tenkt det. Rødt er vann til bereder, blått er ut av bereder. Tanken er at ventil 1 og 2 alltid må byttes slik at begge enten velger webasto eller motor. 

 

Kunne vi eventuelt hatt kun ventil 1 og brukt motorens tank som ekspansjonstank?

 

Og er det noe problem om vi starter motoren med ventil 1 stengt?

Vi har en VP D2-55 om det betyr noe :)

 

Skjermbilde.JPG

Link to post

Det er ikke noe problem å bruke motorens ekspansjonstank men den må være det høyeste punktet i kretsen. Er den ikke det nå må du flytte den fra motor til vegg inne i motorrommet.
Du kan ikke stenge ventil 1 mens motor går, da har jo motoren ikke lenger noen kjølekrets.

Jeg har gjort det slik som på (barne)tegningen nedenfor, jeg bruker motorens ekspansjonstank. Alle ventiler er tegnet stengt for enkelthets skyld, ventil 1 er normalt stengt mens 2 og 3 normalt er åpne.

Ved evt. lekkasje i varmerkretsen kan man åpne ventil 1 og stenge ventil 2 og 3. Da er kun motorens krets aktiv.


Når varmer skal kjøres trenger man ikke gjøre noen ting. Man kan stenge ventil 2 eller 3 for å unngå at motoren varmes opp men erfaring tilsier at dette ikke er nødvendig da mesteparten av vannet fra varmeren tar veien gjennom vv-tanken.

 

Bilde av vannvarmerkrets.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Sett fra motor er vv-tank og varmer paralellkoplet. Såvidt jeg kan skjønne vil motstanden vannet fra motor møter derfor være mindre enn før. 

Dette i motsetning til om vv-tank og varmer var seriekoplet, da ville motstanden sett fra motor økt. Det er nok spesielt de lange slangene t/r varmeren som ville bety økt motstand i en seriekopling. Vet ikke om de som har det slik har montert ekstra sirkulasjonspumpe?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Sun Flyer har sikkert rett i at det vil fungere om sirkulasjonen stopper opp, jeg har ikke testet det. I så fall kan du droppe krana som går mellom de to grenene.

 

Slik ser mitt "juletre ut. Dette er til min nye båt, det var tilsvarende i den gamle men med litt annen layout på rør og vinkler.

Rør nede til høyre er til/fra motor.

Rør oppe til venstre er til/fra varmer

Rør som går vinkelrett ut fra T-stykkene er til/fra vv-tank.

Ventilopplegg.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
  • 9 måneder senere...
Lazyjack skrev On 10.3.2020 at 18.42:

Sun Flyer har sikkert rett i at det vil fungere om sirkulasjonen stopper opp, jeg har ikke testet det. I så fall kan du droppe krana som går mellom de to grenene.

 

Slik ser mitt "juletre ut. Dette er til min nye båt, det var tilsvarende i den gamle men med litt annen layout på rør og vinkler.

Rør nede til høyre er til/fra motor.

Rør oppe til venstre er til/fra varmer

Rør som går vinkelrett ut fra T-stykkene er til/fra vv-tank.

Ventilopplegg.jpg

Hei, dette var interessant. I hvilke situasjoner velger du å stenge hvilke kraner?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...