Hedwig Startet 9.Mars.2020 Del på Facebook Startet 9.Mars.2020 Vi har varmtvannsbereder med en sløyfe. Nå går vann fra motoren til bereder og tilbake. Ønsker å koble til en vannvarmer. Varmeren er installert bak i båten, men vi har ikke koblet den til. Fått tips om at vi kan ha to sløyfer på en tank, med å sette inn ventiler som vist på tegningen under. Stemmer det? Har forsøkt å illustrere det slik vi har tenkt det. Rødt er vann til bereder, blått er ut av bereder. Tanken er at ventil 1 og 2 alltid må byttes slik at begge enten velger webasto eller motor. Kunne vi eventuelt hatt kun ventil 1 og brukt motorens tank som ekspansjonstank? Og er det noe problem om vi starter motoren med ventil 1 stengt? Vi har en VP D2-55 om det betyr noe :) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Det er jo bare å prøve og se. Hvis det blir vanskelig er det jo fullt mulig å sette varmeren i serie med motor/bereder. Som en luksusløsning finnes også beredere med to sløyfer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hedwig Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Vi har lett, men fant ingen større beredere som passer hos oss - litt trangt med plass. Vet du om man må ha ekstra pumper eller gjøre noe mer dersom man setter i serie? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 (redigert) Det er ikke noe problem å bruke motorens ekspansjonstank men den må være det høyeste punktet i kretsen. Er den ikke det nå må du flytte den fra motor til vegg inne i motorrommet. Du kan ikke stenge ventil 1 mens motor går, da har jo motoren ikke lenger noen kjølekrets. Jeg har gjort det slik som på (barne)tegningen nedenfor, jeg bruker motorens ekspansjonstank. Alle ventiler er tegnet stengt for enkelthets skyld, ventil 1 er normalt stengt mens 2 og 3 normalt er åpne. Ved evt. lekkasje i varmerkretsen kan man åpne ventil 1 og stenge ventil 2 og 3. Da er kun motorens krets aktiv. Når varmer skal kjøres trenger man ikke gjøre noen ting. Man kan stenge ventil 2 eller 3 for å unngå at motoren varmes opp men erfaring tilsier at dette ikke er nødvendig da mesteparten av vannet fra varmeren tar veien gjennom vv-tanken. Redigert 10.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Tusen takk @Lazyjack! Ekspansjonstanken til motoren er litt høyere enn vannvarmer, så da tror jeg vi kan gå for det. Du har t-rør der vannet fra varmer kommer inn på rørene fra motor? Ingen fare for at motoren ikke klarer å "dytte vannet rundt" når varmeren ikke går? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 (redigert) Sett fra motor er vv-tank og varmer paralellkoplet. Såvidt jeg kan skjønne vil motstanden vannet fra motor møter derfor være mindre enn før. Dette i motsetning til om vv-tank og varmer var seriekoplet, da ville motstanden sett fra motor økt. Det er nok spesielt de lange slangene t/r varmeren som ville bety økt motstand i en seriekopling. Vet ikke om de som har det slik har montert ekstra sirkulasjonspumpe? Redigert 10.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Takk :) Og 2 og 3 er bare vanlige kraner? Vi er så grønne på dette at vi må jobbe litt med det for å skjønne det :p Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Det er faktisk ikke noe problem om sirkulasjonen stopper opp. For motoren er lagt for å funke uten berederen. Det er ingen problem for motoren. Å sirkulere en stor sløyfe. Du kan trygt utvide med defroster i tillegg uten problem. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 (redigert) Sun Flyer har sikkert rett i at det vil fungere om sirkulasjonen stopper opp, jeg har ikke testet det. I så fall kan du droppe krana som går mellom de to grenene. Slik ser mitt "juletre ut. Dette er til min nye båt, det var tilsvarende i den gamle men med litt annen layout på rør og vinkler. Rør nede til høyre er til/fra motor. Rør oppe til venstre er til/fra varmer Rør som går vinkelrett ut fra T-stykkene er til/fra vv-tank. Redigert 10.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann/22 Svart 14.Desember.2020 Del på Facebook Svart 14.Desember.2020 Lazyjack skrev On 10.3.2020 at 18.42: Sun Flyer har sikkert rett i at det vil fungere om sirkulasjonen stopper opp, jeg har ikke testet det. I så fall kan du droppe krana som går mellom de to grenene. Slik ser mitt "juletre ut. Dette er til min nye båt, det var tilsvarende i den gamle men med litt annen layout på rør og vinkler. Rør nede til høyre er til/fra motor. Rør oppe til venstre er til/fra varmer Rør som går vinkelrett ut fra T-stykkene er til/fra vv-tank. Hei, dette var interessant. I hvilke situasjoner velger du å stenge hvilke kraner? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2020 Vi har installert etter @Lazyjacks oppskrift og kan bekrefte at det fungerer. Normalt er kranen "i midten" stengt, mens de to andre er åpne. Vil kun endre dette dersom det oppstår lekkasje. Hensikten er å isolere motoren og sikre kjøling til den. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Desember.2020 Del på Facebook Svart 15.Desember.2020 Om du stenger en av de to andre så unngår du å varme opp motor når du skal varme varmtvann og da går det mye raskere. Skulle du glemme å åpne den igjen når du skal kjøre motor så går det bra men du vil ikke få oppvarming av vv ved motorkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.