Jump to content

Er det kvalitetsforskjeller på sinkanoder?

Lars Moe

Recommended Posts

Jeg står foran min første vårpuss og har noen undringer om blant annet sinkanoder. Er det kvalitetsforskjeller på anodene etter produsenter? Biltema er forholdsvis tilgjengelig. Nå vet jeg at mye av det Biltema selger er noe ræl, men jeg ser at prisen på anodene ikke er så langt unna andre butikker. Kan jeg like gjerne kjøpe på Biltema, eller bør jeg finne en annen anerkjent forhandler?

Det finnes riktige anoder, og feil anoder.

Alt etter hva man ønsker å beskytte.

Det er veldig forskjell på å beskytte et stålskrog mot korrosjon, enn en bronsepropell som sitter på en syrefast aksling. Aluminium krever igjen en annen tilnærming. 

Ofte kan man ha med en serie ulike metaller å gjøre i ulike størrelsesforhold.

Det finnes masse ekspertise og interessante tråder rundt dette på forumet her. @Hulda med flere.

Når strategien er valgt, kan man finne anoder som kan gjøre jobben. 

Det er dessverre ikke en anode for alle formål.

Takk for svar alle sammen. Båten vår er i glassfiber armert polyester, men propell, aksling og ror er i en eller annen form for metall. Jeg har en anode på hælen foran propellen og en anode på begge sider av roret. Det er anoden foran propellen som er mest forvitret, så jeg tenkte at den bør i hvert fall byttes. De to på roret er ikke så mye forvitret. 
Jeg ser at det finnes forskjellige størrelser anoder. Er det slik at jo større anode, jo lenger holder den?

Lars Moe skrev 54 minutter siden:

Jeg ser at det finnes forskjellige størrelser anoder. Er det slik at jo større anode, jo lenger holder den?

Ja, i utgangspunktet er det slik. Det som er viktig, er at anoden har god elektrisk kontakt med materialet den skal beskyttet. Anode som ikke tærer gjør ikke jobben sin. Formoder du ligger l sjøvann.

På ei snekke jeg hadde tidligere bestemte jeg meg for å skifte akselanoden som satt foran propellen, selv om den så grei ut. Når jeg tok den av viste det seg at hullet i anoden var litt romslig ift akseldiameter. Det hadde forrige eier løst ved å surre 8-10 omganger med isolasjonsbånd på akselen før han skrudde på anoden. Ikke kopier det trikset... ?

Honduras skrev 39 minutter siden:

På ei snekke jeg hadde tidligere bestemte jeg meg for å skifte akselanoden som satt foran propellen, selv om den så grei ut. Når jeg tok den av viste det seg at hullet i anoden var litt romslig ift akseldiameter. Det hadde forrige eier løst ved å surre 8-10 omganger med isolasjonsbånd på akselen før han skrudde på anoden. Ikke kopier det trikset... ?

Noen synes anoder er dyre.

Hadde en kunde da jeg jobbet hos Yamaha. Forbanna dyre anoder. Bytte hvert år?! Han fant seg en annen leverandør. Kjempeanoder, de holdt! Så skulle han ha impelleren byttet. Alle skruer satt i sju stein, korrosjon og håpløshet. Ba han få byttet impelleren der han hadde kjøpt anodene.

Hulda skrev 5 minutter siden:

Noen synes anoder er dyre.

Hadde en kunde da jeg jobbet hos Yamaha. Forbanna dyre anoder. Bytte hvert år?! Han fant seg en annen leverandør. Kjempeanoder, de holdt! Så skulle han ha impelleren byttet. Alle skruer satt i sju stein, korrosjon og håpløshet. Ba han få byttet impelleren der han hadde kjøpt anodene.

Så da er vel konklusjonen at det er forskjellig kvaliteter på anoder, noe som også er min erfaring

Honduras skrev 19 minutter siden:

Det selges jo også anoder i aluminium(slegering). Jeg er ikke i nærheten av å ha fagkunnskaper om dette, men mener at alu fungerer i ferskvann men ikke i saltvann. Kan jo være «sinken» vedkommende brukte var alu...?

Det er feil. Alu. funker i brakt- og sjøvann, helt utmerket. Sink bør kun brukes i sjøvann. Det hele koker ned til metallets drivende spenning og elektrolyttens beskaffenhet (ledningsevne).

Honduras skrev 22 minutter siden:

Det selges jo også anoder i aluminium(slegering). Jeg er ikke i nærheten av å ha fagkunnskaper om dette, men mener at alu fungerer i ferskvann men ikke i saltvann. Kan jo være «sinken» vedkommende brukte var alu...?

Nei i ferskvann er det Magnesium som brukes til anoder....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...