Lars Moe Startet 9.Mars.2020 Del på Facebook Startet 9.Mars.2020 Jeg står foran min første vårpuss og har noen undringer om blant annet sinkanoder. Er det kvalitetsforskjeller på anodene etter produsenter? Biltema er forholdsvis tilgjengelig. Nå vet jeg at mye av det Biltema selger er noe ræl, men jeg ser at prisen på anodene ikke er så langt unna andre butikker. Kan jeg like gjerne kjøpe på Biltema, eller bør jeg finne en annen anerkjent forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Anodene fra Biltema er OK så langt jeg har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Sink er vel omtrent det rimeligste metallet som finnes, så liten hensikt å jukse så veldig. BT sine anoder holder en eller annen militær spesifikasjon og er sikkert innafor. Har fungert helt etter boka på mine båter. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Havarita Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Det finnes riktige anoder, og feil anoder. Alt etter hva man ønsker å beskytte. Det er veldig forskjell på å beskytte et stålskrog mot korrosjon, enn en bronsepropell som sitter på en syrefast aksling. Aluminium krever igjen en annen tilnærming. Ofte kan man ha med en serie ulike metaller å gjøre i ulike størrelsesforhold. Det finnes masse ekspertise og interessante tråder rundt dette på forumet her. @Hulda med flere. Når strategien er valgt, kan man finne anoder som kan gjøre jobben. Det er dessverre ikke en anode for alle formål. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Takk for svar alle sammen. Båten vår er i glassfiber armert polyester, men propell, aksling og ror er i en eller annen form for metall. Jeg har en anode på hælen foran propellen og en anode på begge sider av roret. Det er anoden foran propellen som er mest forvitret, så jeg tenkte at den bør i hvert fall byttes. De to på roret er ikke så mye forvitret. Jeg ser at det finnes forskjellige størrelser anoder. Er det slik at jo større anode, jo lenger holder den? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Lars Moe skrev 54 minutter siden: Jeg ser at det finnes forskjellige størrelser anoder. Er det slik at jo større anode, jo lenger holder den? Ja, i utgangspunktet er det slik. Det som er viktig, er at anoden har god elektrisk kontakt med materialet den skal beskyttet. Anode som ikke tærer gjør ikke jobben sin. Formoder du ligger l sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Takk igjen. Nå føler jeg meg mer opplyst i forhold til anoder. Ja jeg er i sjøvann. Jeg vil rense kontaktpunktene så det blir god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 På ei snekke jeg hadde tidligere bestemte jeg meg for å skifte akselanoden som satt foran propellen, selv om den så grei ut. Når jeg tok den av viste det seg at hullet i anoden var litt romslig ift akseldiameter. Det hadde forrige eier løst ved å surre 8-10 omganger med isolasjonsbånd på akselen før han skrudde på anoden. Ikke kopier det trikset... ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Honduras skrev 39 minutter siden: På ei snekke jeg hadde tidligere bestemte jeg meg for å skifte akselanoden som satt foran propellen, selv om den så grei ut. Når jeg tok den av viste det seg at hullet i anoden var litt romslig ift akseldiameter. Det hadde forrige eier løst ved å surre 8-10 omganger med isolasjonsbånd på akselen før han skrudde på anoden. Ikke kopier det trikset... ? Noen synes anoder er dyre. Hadde en kunde da jeg jobbet hos Yamaha. Forbanna dyre anoder. Bytte hvert år?! Han fant seg en annen leverandør. Kjempeanoder, de holdt! Så skulle han ha impelleren byttet. Alle skruer satt i sju stein, korrosjon og håpløshet. Ba han få byttet impelleren der han hadde kjøpt anodene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Hulda skrev 5 minutter siden: Noen synes anoder er dyre. Hadde en kunde da jeg jobbet hos Yamaha. Forbanna dyre anoder. Bytte hvert år?! Han fant seg en annen leverandør. Kjempeanoder, de holdt! Så skulle han ha impelleren byttet. Alle skruer satt i sju stein, korrosjon og håpløshet. Ba han få byttet impelleren der han hadde kjøpt anodene. Så da er vel konklusjonen at det er forskjellig kvaliteter på anoder, noe som også er min erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Det var det før i tiden. Sinken blir innlegert med hemmelige elementer for å senke dem i spenningsrekka. Før var det kvikksølv. Umerket funksjon, men ble forbudt. Så kom et sjeldent jordmetall som heter indium. Sikkert dyrt. Hva det er nå, vet jeg ikke. Var et av mine spesialområder i 1995. Lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Det selges jo også anoder i aluminium(slegering). Jeg er ikke i nærheten av å ha fagkunnskaper om dette, men mener at alu fungerer i ferskvann men ikke i saltvann. Kan jo være «sinken» vedkommende brukte var alu...? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
alidal Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Yanmar leverer kun aluminiumsanoder til sine seildrev. (For sjøvann) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Honduras skrev 19 minutter siden: Det selges jo også anoder i aluminium(slegering). Jeg er ikke i nærheten av å ha fagkunnskaper om dette, men mener at alu fungerer i ferskvann men ikke i saltvann. Kan jo være «sinken» vedkommende brukte var alu...? Det er feil. Alu. funker i brakt- og sjøvann, helt utmerket. Sink bør kun brukes i sjøvann. Det hele koker ned til metallets drivende spenning og elektrolyttens beskaffenhet (ledningsevne). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Honduras skrev 22 minutter siden: Det selges jo også anoder i aluminium(slegering). Jeg er ikke i nærheten av å ha fagkunnskaper om dette, men mener at alu fungerer i ferskvann men ikke i saltvann. Kan jo være «sinken» vedkommende brukte var alu...? Nei i ferskvann er det Magnesium som brukes til anoder.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Ida Marie III skrev 26 minutter siden: Nei i ferskvann er det Magnesium som brukes til anoder.... Det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Mars.2020 Del på Facebook Svart 11.Mars.2020 Takk for korrigeringen, visste det var forskjell i bruksområdet på legeringene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KDB Svart 11.Mars.2020 Del på Facebook Svart 11.Mars.2020 Min nye Yamaha 80 hk har anode i en aluminiumlegering. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 11.Mars.2020 Del på Facebook Svart 11.Mars.2020 Har sett at noen anoder får nesten blanke tæringsoverflater og henger godt sammen, mens andre nærmest løser seg opp i pulver og biter. Uavhengig av pris. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Det er skilnad på anodar. For eindel år sidan kom vel Maritim sine godt ut. Det er reinheiten av sinken som her er viktig. Difor kostar desse anodane ofte meir. Nokon som har nyare testar å vise til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.