Jump to content

Og hvordan skal det gå med bruktbåtmarkedet nå?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Geir Kåre S skrev On 12.3.2020 at 11.12:

Vi drøfter konsekvensene av noe nær økonomisk kollaps globalt vs båtmarkedet. 

Eksempelet fra 1990 hvor en fikk en tre år gammel millionbåt for 300 000,- kan være svært relevant både for potensielle selgere og kjøpere nå.

Å fiske i opprørt hav...heter det vel, hvis en gjør en god handel.

Om du syns det er dustete så leser du feil tråd, ditt problem.

Vel, mitt problem? Det du her forklarer kommer jo ikke frem i topic hva du skal referere til! Så jeg anser det heller som ditt problem da de færreste her inne er synske, og må lese tråden for å forstå hva du sikter til. "Jeopardy" -tråder finnes det nok av på Face, og burde forbli der.

Guest Avmønstret#
Torsen67 skrev for 1 time siden:

Vel, mitt problem? Det du her forklarer kommer jo ikke frem i topic hva du skal referere til! Så jeg anser det heller som ditt problem da de færreste her inne er synske, og må lese tråden for å forstå hva du sikter til. "Jeopardy" -tråder finnes det nok av på Face, og burde forbli der.

Det er da flere som har skrevet om hvordan dette påvirker deres planer om kjøp og salg i bruktmarkedet. En reel problemstilling for ganske mange. Om du ikke vil delta, ikke delta. 

Geir Kåre S skrev On 10.3.2020 at 6.23:

Om "norgesferie" blir årets førstevalg så kanskje båt blir "hot" i sommer?

Ein ting er vel ganske sikkert, "norgesferie"! Spørsmålet er om båt blir "hot" eller "not". Når er det vanleg at båter som skal selges blir lagt ut på finn.no. Er april den måneden, eller er dette jamt fordelt over året?

Redigert av fhovlan (see edit history)

Det blir ihvertfall spennende. Har nå salg på min båt, som (etter sigende) blir hentet så snart det praktisk lar seg gjøre. Så i løpet av våren er jeg igjen å betrakte som kjøper. 

Jeg tror nok at verden lander på føttene denne gangen og, men viruset vil sette spor etter seg. Mange får plutselig kjenne på litt usikkerhet ift jobb, kanskje blir også mange arbeidsledige. Jeg tror at båtprisene på norske bruktbåter vil gå noe ned. Og kanskje i resten av verden og. 

Den som har lever får se!

Når ting har lagt seg litt så kommer båtmarkedet i Norge på linje med bobil og hytte til å få en kraftig vekst, fordi færre kommer til å reise til utlandet pga ekstrem svak kronekurs. 

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Vi må vel gjenskape noen ti-tusner med arbeidsplasser først......

Vet ikke om det er relevant, men: jeg solgte bilen fort kort tid siden, og rakk ikke å kjøpe ny før krisen kom. Tilbudene på nyere bruktbiler og nye biler fra de forhandlerne jeg var i dialog med har blitt mye rausere de siste dagene. For to uker siden gadd de knapt ta telefonen når jeg ringte - nå ringer de daglig med stadig lavere pris og mer utstyr inkludert. Dette er vel til en viss grad relevant også for båtmarkedet, vil jeg tro.

Det er naturlig å anta at prisene går ned, men første steg er at det stopper opp. Veldig mange må selge først og dynamikken forsvinner. Så kommer prisene ned på de båtene som må selges!

Men rentene blir veldig lave i motsetning til på 90 tallet og jeg tror mange heller vil prøve å ri stormen av heller enn å gå med store tap på båten... På 90 tallet var det helt umulig å beholde båten med 20% rente, men selvsagt kan det bli slik nå også at veldig mange mister jobben og når først panikken kommer så kan det blir store utslag...

Ser selv at all interesse forsvant som dugg for solen sist uken på min båt, folk kan jo ikke komme å se på den engang så klart det stopper opp. Jeg har innstilt meg på at båten ikke blir solgt og at vi derfor beholder den så ser vi om noe skjer før annonsen går ut. 

Mellomlegget står på bok, tenkte putte litt i Norwegian når kursen var 7:) Kunne nok blir noe annet en NB870 om jeg hadde gjort det, evt ingen båt, hehe 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...