Jump to content

Og hvordan skal det gå med bruktbåtmarkedet nå?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Båt er ikke billig å eie. Hvordan skal det gå nå? Hvor mange tusen i Norge tenker "Nå må vi kvitte oss med båten, den er for dyr å holde", og hvor mange tusen tenker "Nå kan vi bare glemme det båtkjøpet"? 

Grøsser litt med tanke på enkelte postinger her inne om lånt til båt, "hvor mye prisfall har vi råd til" osv. Men våren kommer, kanskje noen rekker å selge unna før bunnen ramler ut av markedet? 

Hva tenker du å oppnå med en tråd som dette Geir Kåre? Det minner litt om skrekktråden din i hobbyforumet om å hamstre et tonn med proviant og legge ut på en seiltur til et øde sted. Det du gjør er vel nærmest som å stå midt i et kjøpesenter og rope "bombe", altså kun egnet for å spre panikk. 

Guest Avmønstret#

Spre panikk?  Det er vel litt for seint for det.

.....

Men altså, akkurat båtmarkedet skjærer klar da eller?

Syns nå det er greit å være litt realistisk i stedet for å strutse.

Om det gir ubehag, desto viktigere å dra hodet opp av hullet.

Thostr skrev for 6 timer siden:

Seilbåter er jo den perfekte getaway fra ...

en uforutsigelig valutautvikling...

En 14-dagers ferie til Euroland til 80000 kr for en familie på 4 ble bare i går ca 4-5000 kroner dyrere grunnet lav kronekurs.

Det er neppe en trussel for det hjemlige bruktbåtmarkedet, tvert om.

Geir Kåre S skrev 31 minutter siden:

Om "norgesferie" blir årets førstevalg så kanskje båt blir "hot" i sommer?

Det tror jeg mer på ??? tror dette går greit er alvorlig nok med Corona men tror i løpet av mai er dette under kontroll og den norske markedet er solid ? her må vi være positive og tenke hvor mange som kanskje tar ferien i Norge i år og da kan det motsatte skje at båt, bobil etc går opp ??

Forstår ikke helt hvorfor noen skulle måtte kvitte seg med båten på grunn av dette? I hvertfall ikke menigmann. På grunn av oljeprisfallet vil drivstoffprisene falle, sentralbankene står klar med stimuli for økonomiene (dette vil bli iverksatt). Det er mulig nysalget faller noe hvis styrket dollar og euro skal bakes inn i nybåtprisene, men dette tar tid før kommer til å skje. Om noe tror jeg Ola og Kari heller dropper sydenferien i år på grunn av valuta og evt reiserestriksjoner. Totalt sett ligger vel det meste til rette for en riktig travel sommer på sjøen.  

Guest Avmønstret#

Samtidig, fellsdasser osv i gjestehavner... ikke sikkert det er like "hot" til sommeren. Men større båter med alle fasiliteter ombord slipper den problemstillinga. Naturhavner blir kanskje "superhot" i sommer ;-)

---

Har faktisk tro på at reiselivets kollaps vil kunne påvirke bruktbåtmarkedet positivt. 

Euroen har aldri vært dyrere og dollaren nesten dyrere enn noen gang og i og med at det aller meste produseres og kjøpes inn fra utlandet så er dette nødt til å medføre høyere priser på nye båter. Ganske vanlig at forhandlere opererer med priser basert på en konkret valutakurs. Dette betyr at båter som enda ikke er kjøpt inn vil gå kraftig opp i pris, overliggere kan man få til en slags "rabatt" og nyere brukte båter vil trolig kunne gå noe opp i verdi. 

Effekten av Coronaen tror jeg ikke vil bli langvarig og olje prisen vil komme til dels opp igjen. Norge vil fortsatt gå bra og kjøpekraften vil øke. I sum er jeg ikke bekymret.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
GVH1979 skrev 10 minutter siden:

Forstår ikke helt hvorfor noen skulle måtte kvitte seg med båten på grunn av dette? I hvertfall ikke menigmann. På grunn av oljeprisfallet vil drivstoffprisene falle, sentralbankene står klar med stimuli for økonomiene (dette vil bli iverksatt).

Jojo, men menigmann jobber nå både i reiseliv og andre næringer som rammes hardt av økonomien. Folk permitteres i bøtter og spann nå. Klart det påvirker folks økonomiske valg. Men kanskje det er nybåtsalg som stopper, men bruktbåtsalg øker?

GVH1979 skrev 10 minutter siden:

Det er mulig nysalget faller noe hvis styrket dollar og euro skal bakes inn i nybåtprisene, men dette tar tid før kommer til å skje. Om noe tror jeg Ola og Kari heller dropper sydenferien i år på grunn av valuta og evt reiserestriksjoner. Totalt sett ligger vel det meste til rette for en riktig travel sommer på sjøen.  

Enig i det. 

Kjøper aldri noe jeg ikke klarer å betjene selv i nedgangstider. Jeg trenger ikke kjøpe ny båt til neste år selv om jeg ønsker! Jeg har et båthold som koster meg minimalt, med egen slipp og naust. dessuten tror jeg ikke denne krisen vil vare så lenge. Det er en overreaksjon, men samtidig veldig trist at det skal være sånn!   Bruktbåtmarkedet vil gjevne seg ut over tid, Værst er det nok for de som prøver å tjente penger på å produsere og selge nye båter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

"Og hvordan skal det gå med bruktbåtmarkedet nå?"

Antagelig helt fint.

Nye båter produseres stort sett i utlandet, importeres til Norge og vil bli dyrere som følge av svekkelsen til den norske kronen.

Dette vil igjen støtte opp under prisnivået på brukte båter.

Dette er en mekanisme som har virket i årevis og dette blir jo bare mer av det samme.

Kortsiktig kan det bli sikkert bli litt slapp stemning på finn.no siden endel potensielle kjøpere vil ha andre ting å tenke på en periode, men det er isåfall forbigående.

De fleste her inne velger jo ikke å se på verdifall og kapital-kost som en utgiftspost på båtbudsjettet.. .  

Så da er det vel ikke så viktig hva som skjer med bruktmarkedet?

Jo, selvfølgelig viktig ting. Ustabiliteten i økonomien preger alt. Børsen raser. Ikke bra for de som hadde tenkt å realisere gode år på børsen til båtkjøp. Samtidig kanskje mange som velger å droppe de store utenlands-reisene, og heller satse på båt.

Spennende tider. 

GVH1979 skrev for 1 time siden:

Forstår ikke helt hvorfor noen skulle måtte kvitte seg med båten på grunn av dette?

Livet er litt usikkert i øyeblikket relatert til helse og økonomi.
Vil tro en del setter utsetter "innvestering" i varer og tjenester som ikke er nødvendige for å leve i hverdagen til helse- og økonomi-situasjonen har stabilisert seg. Båt er jo for de fleste av oss luksus som finansieres med overskudd i egen økonomi og benyttes til å forbruke overskudd av tid (også kalt fritid).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...